Witte plofkip X bruine legkip

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Witte plofkip X bruine legkip

Berichtdoor Torinik » 18 mei 2019 22:02

Hier zijn ze eerst alle 6 op een rij.

Afbeelding


Dit is een kruising van een witte plofkip en een bruine leghen.

Een aantal jaren geleden ben ik met brahma's begonnen en na veel proberen had ik vorig jaar 3 mooie hennetjes overgehouden waarmee ik verder wilde kweken. Ze waren de snelst groeienden, grootsten en mooisten. Eentje had bijzonder mooie pootbevedering maar voor de rest zaten ze alle 3 mooi in de veren (en het vlees) in vergelijking met hun broertjes en zusjes, en ze waren al goed aan de leg. Helaas een marter op bezoek gehad en mijn plannetje in duigen. Ik had geen zin meer om opnieuw zoveel brahma kuikens uit te broeden en dan te selecteren omdat ze zo verschrikkelijk traag groeien. Ik kwam hier al jaren lezen en was meteen geïnteresseerd in de plofkip X brahma kruising van Danielb (veel dank voor alle info) en had het ook al die tijd in mijn achterhoofd. Door dit voorval ging het van mijn achterhoofd naar mijn voorhoofd. Vorig jaar dan 4 plofkippen gekocht die 3 hanen en 1 hen bleken te zijn. De hen heeft altijd plomp en dik gestaan hoezeer ik het voer ook beperkte, ze is niet ouder dan 4 maanden geworden. De hanen waren aan de magere kant (voer beperkt en grote uitloop) maar toch stevige vogels. Ik heb er 2 gehouden om bij de brahma's te zetten. Eentje stond wat hoger op zijn poten (meer vechttype) maar was achter op de andere. Deze heb ik bij mijn kleinste brahmahen, een brahma X leghen en een bruine leghen gezet. De andere bij mijn andere brahmahennen. Het was de bedoeling om plofkip X brahma uit te broeden maar al deze eitjes waren onbevrucht. Omdat het zo vroeg op het jaar was had ik ook maar 12 brahma eitjes in totaal dus beslist om er 6 andere bij te leggen. Even getwijfeld tussen de brahma X leghen en de bruine legkip maar uiteindelijk gekozen voor de bruine legkip omdat ik ze dan gemakkelijker uit elkaar zou kunnen houden. Het resultaat is dus 6 plofkip X leghen kuikens. Er is trouwens nog een rondje na gekomen waar ik 5 plofkip X brahma kuikens van heb maar daar zal ik op zijn tijd een ander topic voor maken. Beide malen voor het eerst droog gebroed, met zeer goede resultaten, enkel de vochtigheid de laatste 3 dagen de hoogte in gejaagd. Het viel me meteen op dat de kuikens zeer uniform uitkwamen, 's avonds laat een check en ze waren alle 6 gelijk aangepikt, 's morgens allemaal helemaal uit het ei. Ik dacht eerst dat dit aan het droog broeden lag maar bij de plofkip X brahma was dit niet het geval, daar zat een volle dag (24u) tussen het eerste en het laatste.


Hier hun evolutie, in gram

Afbeelding


En nog wat foto's

3,5 weken

Afbeelding


7 weken

Afbeelding

Afbeelding

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Witte plofkip X bruine legkip

Berichtdoor danielb » 18 mei 2019 22:45

mijn eerste kruising waren alle kuikens/kippen wit....
ik dacht dat eindproduct ECHTE plofkip dominant wit was en dus in de eerste kruising alleen witte kuikens geeft.
heb je de kuikens als eendags kuikens gekocht of op leeftijd 3 a 4 weken???

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Witte plofkip X bruine legkip

Berichtdoor Torinik » 18 mei 2019 23:19

Zelf uitgebroed met broedmachine. Ik ben met kruisen (en ook met de zogezegd pure brahma's) wel meer vreemde dingen tegengekomen. Denk dat het er mee te maken heeft dat meer dan 1 gen een rol spelen in een karakteristiek. Hoe meer genen erbij betrokken zijn, hoe meer mogelijkheden, en dan komt er wel eens iets uit dat je totaal niet verwacht, een echte toverbal. Maar dit is het zowat, wat mijn kennis van genetica betreft. Ik doe maar wat en houd de sterkste, gezondste en snelst groeiende om mee verder te gaan. Het is maar hobby, ik heb geen welbepaald doel voor ogen en op een tentoonstelling ga je me ook nooit zien. Zie wel wat er uit komt en wat ik mooi vind houd ik op voorwaarde dat het actief en gezond is.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Witte plofkip X bruine legkip

Berichtdoor danielb » 19 mei 2019 00:03

ik bedoel de plofkippen...
die had je toch niet zelf uitgebroed,maar ergens gekocht...

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Witte plofkip X bruine legkip

Berichtdoor danielb » 19 mei 2019 00:18

wat ik dus bedoel is...
welke leeftijd had je de 4 kuikens aangekocht???
ik denk dat deze al een 2de generatie waren van eindproduct plofkip.
de eindproduct plofkippen worden echt superzwaar en vooral de hanen.
zelfs met beperkt voer...
niet dat het iets uitmaakt,maar is om meer te komen weten.
als ik het gewicht zie,dan zitten de kuikens ook rond het gewicht van mijn 2de (en volgende) generaties plof x brahma

de 1ste rechtreekse kruising waren bijna allemaal kollossen waar ikzelfs niet de zwaarste van bij gehouden had omdat die net iets te hard groeide en enkele kuikens ook wijd op de poten stonden als een echte plofkip eindproduct. (en dat wou ik natuurlijk niet)

echte plofkip eindproduct is voor zover ik weet echt dominant wit en zal in een eerste kruising alleen witte kuikens geven.
met kleuren kruisings kun je inderdaad vele toverbollen krijgen,maar met dominant wit niet.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Witte plofkip X bruine legkip

Berichtdoor danielb » 19 mei 2019 00:22

heb je ook een foto van 1 of beide hanen???
en foto van welke hen ze zijn???
ik vind het wel super dat je inspiratie uit mijn topic brahmas met plofkipbloed hebt gehaald hoor :duimop:

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Witte plofkip X bruine legkip

Berichtdoor Torinik » 19 mei 2019 10:45

Ja, die plofkippen heb ik gewoon in Mol op de markt gekocht. Het kan wel zijn wat je zegt, ze waren kleiner dan normaal maar dat kwam volgens de verkoper door het extreem warme weer. Wel zwaar voor zulke kleine kiekens, dat wel, dus goed in 't vlees. Ze zouden 6 weken oud geweest moeten zijn maar ik had eerder het gevoel 4 à 5 omdat ze nog maar weinig veren hadden, wat niks wil zeggen omdat ik geen ervaring heb met plofkippen. Dus wie weet. Ik ga er vanuit dat wat de verkoper zei juist is. Ik dacht dat ik er foto's van had maar kan ze niet meer vinden, als ik ze ergens tegenkom post ik ze nog. Ik kan je wel zeggen dat die haan die wat hoger op de poten stond (de vader van de 11 kuikens die ik nu in totaal heb) iets meer dan 3kg woog zuiver aan de haak en die andere een maand later net geen 4kg.

Van de bruine leghen heb ik wel een foto, ik hoop dat je er wat aan hebt want om een of andere reden stoppen ze met poseren zo gauw ik de camera boven haal. Waar ze vandaan komt weet ik niet, liep al 4 of 5 jaar bij mijn ouders rond. De witte hen die ervoor staat is de brahma x leghen.

Afbeelding

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Witte plofkip X bruine legkip

Berichtdoor Torinik » 19 mei 2019 10:47

danielb schreef:ik vind het wel super dat je inspiratie uit mijn topic brahmas met plofkipbloed hebt gehaald hoor :duimop:

:duimop:

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Witte plofkip X bruine legkip

Berichtdoor Torinik » 16 jun 2019 09:32

Update gewicht weken 9, 10, 11 en 12.

ZwartZwart
925
1012
1135
1277

ZwartBruin
837
989
1125
1293

ZwartWit
737
881
964
1107

WitWit
532
595
680
695

WitZwart
576
637
726
736

Rood
797
870
941
927

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Witte plofkip X bruine legkip

Berichtdoor danielb » 20 jun 2019 00:13

ik zie dat je kuikens redelijk schommelen volgens de gewichten.
soms komen ze goed bij op een week tijd en soms zeer weinig of bijna niets...
de rode zelfs afgevallen op een week tijd....
misschien weegschaal niet in orde????


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten