Hulp kuiken 3dagen oud

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
AnnekeV
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 mei 2019 14:09
Land: Belgie
M/V: V

Hulp kuiken 3dagen oud

Berichtdoor AnnekeV » 20 mei 2019 17:23

Hallo allemaal,
Ondertussen heb ik al veel boeken gelezen en opzoekingen gedaan ivm kippen(sinds onze verhuis naar huis met grote tuin hebben we meerdere kippen en nu nog 1 haan).
We nu een kloek hebben met kuikens.
Momenteel zit ze apart in ons tuinhuis met 8 mooie kuikentjes waarvan altijd een aantal kuikentjes met dag tussen geboren zijn.
De laatste 2 zijn zaterdag geboren en dus nog maar 3 dagen oud...maar ik maak me zorgen over 1 van de laatste kuikentjes. HIj/zij zoekt precies altijd de mama op voor warmte maar de mama loopt nu veel in en uit haar nest om met de rest van de kuikens te eten en drinken ( er staat ook eten en drinken in hun nest), het laatste kuikentje springt ook uit de nest, piept veel en staat met vleugels open beetje bibberig op zijn pootjes nog maar mama loopt veel rond in kleine stuk dat we afgezet hebben voor hun.
Daarstraks nam ik kuikentje op en kroop eigenlijk direct in mijn pull...toen ik ander kuiken opnam schreeuwde dit gewoon moord & brand waardoor mama kip heel boos werd natuurlijk, maar wou reactie ander kuiken bij oppakken zien.
sNachts zitten alle kuikens onder moeders vleugels.
Het is de eerste keer dat we kuikens hebben en ook al heb ik veel opgezocht, sommige dingen kan je niet terugvinden in een zoekmachine. Ik maak me wel zorgen dat ik iets over het hoofd zou zien, vrienden die in het verleden kuikens met kloek hadden blijven me op het hart drukken dat kuikens zo moeilijk groot te krijgen zijn en meestal het grootste deel komt te overlijden voor ze groot zijn.
Dat zou ik heel spijtig vinden want het zijn stuk voor stuk zo'n donzige, unieke kuikentjes...
Maak ik me zorgen om niks? Moet ik kuiken gewoon nog wat tijd geven om te groeien?
Het laatste kuiken eigenlijk ook nog niet effectief zien eten, hobbelt wel in & uit nest mama achterna en piept veel. Omdat ik niet zeker was dat mama kip laatste eieren zou uitbroeden heb ik wel een warmtelamp gekocht, dus eventueel kan ik deze ophangen?
Alvast bedankt voor de informatie!

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Hulp kuiken 3dagen oud

Berichtdoor Kip La La » 20 mei 2019 17:39

Als je die warmtelamp kunt bevestigen op zo’n manier dat die niet boven de kloek zelf hangt lijkt me dat een prima idee totdat het kleintje wat groter is.

AnnekeV
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 mei 2019 14:09
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hulp kuiken 3dagen oud

Berichtdoor AnnekeV » 20 mei 2019 18:30

Dat zou eventueel kunnen als ik hun drinktoren uit hun nest neem...ik veronderstel dat ze groot genoeg zijn om hun drinken te zoeken buiten hun nest, denk dat oudste kuiken 6 dagen of nipt week oud is.

AnnekeV
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 mei 2019 14:09
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hulp kuiken 3dagen oud

Berichtdoor AnnekeV » 20 mei 2019 21:27

Toen ik vanavond thuis was en lamp wou ophangen was kuikentje al gestorven... :huil:

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Hulp kuiken 3dagen oud

Berichtdoor Kip La La » 20 mei 2019 21:28

Aah sjips. :puppydogeyes:

AnnekeV
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 mei 2019 14:09
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hulp kuiken 3dagen oud

Berichtdoor AnnekeV » 20 mei 2019 21:34

inderdaad... :huil:
Vanmorgen kroop het nog in mijn pull :puppydogeyes:
maar is wel enige kuikentje van de hoop dat ik tot nu toe nog niet zelfstandig had zien eten en zo hulpeloos bleef.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Hulp kuiken 3dagen oud

Berichtdoor Kip La La » 20 mei 2019 21:47

Weer wat geleerd voor een volgende keer dan; zorgen dat de eieren allemaal evenlang bebroed worden en altijd een ehbo achter de hand hebben zoals een extra kooi en een warmtelamp.

Gebruikersavatar
Redshibaman
Berichten: 212
Lid geworden op: 27 aug 2015 11:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hulp kuiken 3dagen oud

Berichtdoor Redshibaman » 21 mei 2019 13:22

Bij elk nieuw broedsel, of dat nu vanonder een hen komt, of uit de broedmachine, gebeurt er wel iets "nieuws" waar je van leert. Leuke dingen, maar ook niet leuk, zoals jou nu overkomen is.
Dat je de volgende keer een extra kooi en wanrmtelamp achter de hand houdt, is een keuze. De les die je mogelijk ook geleerd hebt is, dat de kuikens, om welke reden dan ook, soms niet levensvatbaar zijn en dus dood gaan. Niet leuk, maar het hoort er wel bij.

AnnekeV
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 mei 2019 14:09
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hulp kuiken 3dagen oud

Berichtdoor AnnekeV » 29 mei 2019 22:53

Inderdaad :(
Het andere kuikentje dat op dezelfde dag geboren werd doet het goed en alle 7 kuikens zijn ondertussen al goed gegroeid.
Hopelijk verloopt alles nu goed en worden ze vlot groot... zeker met hittegolf die eraan komt...

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hulp kuiken 3dagen oud

Berichtdoor Pearlsofpassion » 29 mei 2019 22:59

Zorgen dat ze voldoende schaduw en fris water hebben hé. En uit het hok kunnen of dat het hok heel goed ventileert.
Enne hittegolf is overdreven hé. ;) Het wordt geen 30.graden en al zeker geen 5 dagen. :-D


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten