broedmachine poging 2

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
AstridW
Berichten: 121
Lid geworden op: 09 apr 2019 08:54
Land: Nederland
M/V: V

broedmachine poging 2

Berichtdoor AstridW » 03 jun 2019 13:21

De eerste keer eieren uitbroeden in de broedmachine is niet goed gegaan, zoals ik hier geleerd heb waarschijnlijk te vochtig gehouden.
Nu ligt de tweede ronde eieren (20 stuks) er inmiddels ruim twee weken in, op 6 dagen geschouwd en ze leken allemaal een beginnend vruchtje te hebben. Woensdag gaat de keerder uit dan is het dag 18. En het vochtgehalte omhoog. Ik wil woensdag het keerrekje eruit halen (Fiem Smart broedmachine) en meteen de eieren nog een keer schouwen. Kan ik dan aan de grootte van de luchtkamer zien of ik het tot dan toe goed heb gedaan?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: broedmachine poging 2

Berichtdoor tuff cookie » 03 jun 2019 14:43

Ja, als de luchtkamer ongeveer 1/3 van het ei in beslag neemt zit je goed.

Het beste is om tijdens het broedproces af en toe de grootte van de luchtkamer in de gaten te houden zodat je dan nog de tijd hebt om de vochtigheid bij te stellen. Te kleine luchtkamer is te vochtig gebroed en te grote luchtkamer is te droog gebroed. Aan het eind van de broedtijd kun je niets meer bij regelen.

Er bestaan getekende plaatjes van een ei en daarop aangegeven het aantal dagen en hoe groot ongeveer de luchtkamer dan moet zijn.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: broedmachine poging 2

Berichtdoor Jan Bollen » 03 jun 2019 14:54

Vanaf de 19 dag moet je de broedmachine dicht laten en geen instellingen meer wijzigen. Het beste ga je 4 dagen op vakantie en kan je dan de kuikens er uit halen.

AstridW
Berichten: 121
Lid geworden op: 09 apr 2019 08:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: broedmachine poging 2

Berichtdoor AstridW » 06 jun 2019 09:30

Twee eieren waren niet goed, de rest ziet er ongeveer zo uit, wat vinden jullie van de luchtkamer?
Afbeelding

Deze twee zijn eruit:
AfbeeldingAfbeelding

En zo gaat de rest nog een paar dagen verder:
Afbeelding

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: broedmachine poging 2

Berichtdoor tuff cookie » 06 jun 2019 10:01

De eerste foto van ei met luchtkamer is deze foto gisteren of vandaag gemaakt ? In dat geval is de luchtkamer veel te klein. Het enige wat je nu nog kan doen is verder droog broeden en pas vocht toevoegen als het eerste ei is aangepikt.

AstridW
Berichten: 121
Lid geworden op: 09 apr 2019 08:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: broedmachine poging 2

Berichtdoor AstridW » 06 jun 2019 10:13

Was ik al bang voor. Heb met erg weinig water gebroed dit keer, 1 compartiment (vd 4) af en toe een beetje als de hygrometer onder de 30 dook. Ik heb het water nu eruit gedaan en kan verder alleen maar afwachten. Dankjewel voor je reactie.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: broedmachine poging 2

Berichtdoor tuff cookie » 06 jun 2019 18:42

Ja, meer kun je ook niet doen.
Iedere broedmachine is anders en vaak speelt de luchtvochtigheid van de omgeving ook mee. Na een paar keer broeden krijg je wel een idee hoe je BM werkt.
Ik hoop voor je dat je toch nog resultaat hebt.

AstridW
Berichten: 121
Lid geworden op: 09 apr 2019 08:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: broedmachine poging 2

Berichtdoor AstridW » 09 jun 2019 10:38

dag 22. Luchtvochtigheid gisteren omhooggebracht, nog niks aan de eieren te zien maar ik wilde wel op tijd zijn als ze in de nacht gaan aanpikken. Vanmorgen waren enkele eieren aangepikt, wel barstjes maar nu nog steeds geen echte gaatjes te zien. Heb er een hard hoofd in en ben er best een beetje ziek van. Maar ik kom nergens aan en wacht af.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: broedmachine poging 2

Berichtdoor tuff cookie » 09 jun 2019 11:45

Prachtig dat er eieren zijn aangepikt !
Na het aanpikken kan het soms nog 24 uur duren voor ze uitkomen, meestal eerder. Pas als de dooier ingetrokken is zijn ze klaar om verder te gaan. Door het aanpikken krijgen ze meer zuurstof.

AstridW
Berichten: 121
Lid geworden op: 09 apr 2019 08:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: broedmachine poging 2

Berichtdoor AstridW » 09 jun 2019 19:24

Inmiddels zijn er 3 kuikens uit het ei, eentje net na de middag en twee een half uurtje geleden. Ze lijken goed fit :duimop: . Minstens 4 eieren zijn nog aangepikt, waarvan ik bij 3 door het gaatje beweging kan zien, de 4e heeft alleen barstjes.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten