Het slachten van kippen

Vaak gestelde vragen over ziekten en voortplanting, naslag- en bewaaronderwerpen.
Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Het slachten van kippen

Berichtdoor gonda » 27 sep 2005 20:52

Dit is een onderwerp over slachten. Niet voor gevoelige zieltjes dus.

Fokkers hebben nu eenmaal kippen over en die zullen ergens moeten blijven.

Het plaatsen van opmerkingen zoals zielig etc etc wordt niet op prijs gesteld, dus alleen berichten plaatsen als je vragen over het slachten zelf hebt.


=========================================


Als men kippen wilt slachten moet men bepaalde voorbereidingen treffen (ik spreek gewoon over kip voor de rest van de toelichting, een kip of haan slachten is hetzelfde).

Er moet aanwezig zijn:
-een zeer scherp hakmes of bijl
-een tafel met een hakblok erop (probeer eerst de hoogte van beiden samen uit, zodat je al je kracht kunt geven om de finale slag te geven)
-een zeer scherp aardappelmesje
-een steen om messen te slijpen
- een grote bak waar het heel heet water in moet komen om de kip in onder te dompelen (deze moet minimaal de breedte hebben van 2.5 maal de kipbreedte en 1.5 maal de kiplengte) Zelf gebruik ik hiervoor een kinderbadje
- een aantal kookpotten van 5 l waarin je het water heel heet kunt laten koken. (er moet voldoende water voorradig zijn om het (kinder)badje te vullen; Deze kookpotten moeten na het ledigen onmiddellijk gevuld worden met water en opnieuw aan de kook brengen, indien er méér dan twee kippen geslacht worden. Het water koelt immers af. (Als men dit voor de eerste keer doet, heeft men reeds heel heet water nodig na de eerste kip)
- Kleding dat tegen een stootje kan, dus liefst oude kleding.
- sterke koord om de poten samen te binden
- een vleeshaak om de kip ergens op te hangen, zodat het bloed kan uitlekken
- een tuinslang met water, zodat je de overtollige veren kunt wegspuiten van de tafel.
- een tang om de kip met een poot of vleugel vast te nemen, zodat de kip in het bad kan gedraaid worden.
- een emmer om de pluimen en restanten op te vangen

De kip met de poten vastbinden, liefst de kip tussen je knieën plaatsen om haar een zeer harde nekslag (tussen de tweede en de derde nekwervel) te geven, waardoor ze onmiddellijk bewusteloos is.
De nekslag wordt gegeven door middel van de botte kant of de achterzijde van het bijl. Dit bijl of hakmes is aanzienlijk zwaarder dan een ander mes, zodat je een krachtigere slag kunt geven.
En onmiddellijk daarna wordt de kop afgehakt op het hakblok
Hang de kip op door middel van de vleeshaak achter de koord van de poten te steken, en laat het bloed uitdruipen. Niet verschieten als de kip nog beweegt, dit zijn gewoon zenuwtrekkingen.
Het uitdruipen duurt niet lang maximaal 5 minuten. De tijd die je nodig hebt om het heet water te halen en in het badje te doen.

Bij een koosjere slachting: de halsslagader wordt overgesneden, het dier heeft dan enkel gedurende een fractie van een seconde een gewaarwording aan de nek. Daarna wordt de kip opgehangen aan de poten. Daardoor vloeit het bloed langzaam uit waardoor de kip zachtjesaan sterft. Dit wil zeggen dat de zuurstoftoevoer in de de hersenen langzaam vermindert en plots helemaal wegvalt, waarna de hersendood intreedt. Dit is een pijnloos proces.

Het pluimen.
Waarom hebben we heet water nodig?

Om de kip op een snelle en vlugge manier te kunnen pluimen, zodat het vel naderhand mooi en onbeschadigd rond de kip blijft.
Men legt de kip in het bad en zorg ervoor dat ze volledig is ondergedompeld. Na een paar minuten draait men de kip om door middel van een tang waarmee men één poot vast neemt (zelf gebruik ik hiervoor een barbecue tang, want het water is te heet en de poten moeten ook in het water ondergedompeld zijn)
Na opnieuw een paar minuten te hebben gewacht, trekt men de kip uit het water, opnieuw met de tang.
En zorg er nu voor dat je je eigen handen niet verbrand.
Probeer zo snel mogelijk een vleugel vast te nemen (geen vijf minuten wachten) en trek aan de hardste pennen terwijl men de vleugel zelf vasthoud, indien deze pennen zeer gemakkelijk loslaten dan is de kip lang genoeg in het water geweest, anders is het het beste om ze even terug in het badje te leggen.

Nav dit topic deze toevoeging
susiepolletje schreef:Onderdompelen in het hete water, vasthouden aan de poten. Tegelijkertijd kip een beetje ronddraaien door het water. Al na ongeveer 15 seconden bovenhalen, beginnen met pluimen. Gaat het nog moeilijk dan onderdompelen herhalen, 15 seconden weer bovenhalen, etc. Wanneer pluimen makkelijk gaat stoppen met onderdompelen.


En dan begint het pluimen. De bedoeling is dat men zeer vlug de pluimen en het dons aftrekt van het vel. Dit moet het liefst vlug gebeuren, verschillende veren en pluimen samennemen, en dan trekken. (Indien sommige pennen toch hard zijn en niet gemakkelijk loslaten, dan gewoon terug onderdompelen in het heet water)
Het pluimen duurt ongeveer tien à  vijftien minuten, bij een eerste kip zal het iets langer duren.

Het ledigen van de kip.
(ondertussen heeft men wel de restanten van de pluimen die op de tafel liggen weggeveegd met water)

Neem het zeer scherpe aardappelmesje
Leg de kip voor je met het hals einde naar je toe.
Bekijk het zeer aandachtig, men zal verschillende lagen zien.
Maak een gleuf in het nekvel en trek die door tot het begin van de borstbeentjes (v vormig), maar probeer de krop niet te raken. De eerste keer snijdt men daarin gegarandeerd, maar dat is geen probleem, alleen zal men dan het voedsel zien. En dat moet weggedaan worden. Het beste is dan gewoon het voedsel weg te spoelen.

Op dat moment zal men de luchtpijp (darmvormig, doorsnede 0.5cm) en de slokdarm zien, deze moeten losgemaakt worden van het andere weefsel.In feite moet het halsvel nu los zijn van de nek.
De krop wordt afgesneden onder de krop zelf, dus in het tweede gedeelte van de slokdarm (eerst heeft men de slokdarm, daarna de krop en dan komt het tweede gedeelte van de slokdarm die de verbinding geeft met de kliermaag en de spiermaag. Deze twee laatsten zijn natuurlijk op dit ogenblik niet zichtbaar.)

Dan moet ook de luchtpijp afgesneden worden zo kort mogelijk bij de borstkas, en al de overige vezels en nekvel moeten verwijderd worden.

Daarna draait men de kip om, dus met haar achterste naar je toe en liggend op de rug.

Neem het buikvel vast, maak er een insnede in juist boven de cloaca, bekijk rustig of je geen darmen heb geraakt. Want dat doet men liefst niet, dus zeker niet diep insnijden, liefst dus juist onder het vel.
Maak daarna de insnede groter door het mes naar boven te trekken tot juist onder het borstbeen.

Ga dan met de hand in de kip (hand is dan aan de rugzijde van de kip, of de bovenkant zoals de kip er nu bijligt), heel rustig zodat je de ganse ingewanden kunt omvatten. En trek dan alles ineens eruit, en laat het vallen in een emmer die juist voor je voeten staat. (maag, lever en nieren zitten hier ook aan vast) Sommigen die maag, lever of nieren willen behouden, moeten dit dan eruit nemen (nooit de galblaas beschadigen)

Controleer opnieuw op restanten.
Daarna worden de poten afgehakt, liefst iets onder de plaats waar er veren staan, bij poot bevederde dieren ongeveer 1 cm onder het been
En spoel dan de kip af (ik doe het gewoonlijk onder de warmwaterkraan).
Ook de binnenzijde van de kip afspoelen, zodat er geen roos water meer uitloopt.
Laat de kip uitlopen (ik zet haar op het achterste neer) gewikkeld in een handdoek.
En klaar is ze.

Indien men deze kip wil invriezen, dan moet ze na het afdruipen in een frigo gelegd worden gedurende 24 uur (ik wikkel ze in een keukenhanddoek), en daarna wordt ze pas ingevroren.
Laatst gewijzigd door lnge op 03 jun 2016 01:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Noot van Susiepolletje toegevoegd

Gebruikersavatar
moniek8
Berichten: 9619
Lid geworden op: 30 jan 2005 15:27
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: zoetermeer
Contacteer:

Berichtdoor moniek8 » 27 sep 2005 21:23

Bbbbrrrr ik zou dat echt niet durven.

Als laatste foto zou misschien wel grappig zijn om er eentje op de bbq te leggen. Of aan het spit bij de poulier.

Gebruikersavatar
buldog
Berichten: 7075
Lid geworden op: 11 apr 2005 22:36
Land: Friesland
M/V: M
Locatie: (Frl)
Contacteer:

Berichtdoor buldog » 27 sep 2005 21:41

Hoi Gonda,

Prima en duidelijk verhaal is het geworden zeker met de duidelijke foto's.
Ik ben blij dat het er toch eindelijk van gekomen is op dit forum.

Goed gedaan Gonda,

Grtz Buldog.

Gebruikersavatar
wyandotte
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 mei 2003 18:13
Land:
M/V: V
Locatie: Roosendaal

Berichtdoor wyandotte » 27 sep 2005 21:58

Inderdaad hele duidelijke uitleg Gonda!
Maar denk toch niet dat ik aan pluimen etc.. zal gaan beginnen, brr

Gebruikersavatar
moniek8
Berichten: 9619
Lid geworden op: 30 jan 2005 15:27
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: zoetermeer
Contacteer:

Berichtdoor moniek8 » 27 sep 2005 21:59

Ik vind het ook prima dat het er op staat.
Maar idd ik zou het echt niet kunnen en dan ben ik echt wel een beetje een bikkel hoor.

Gebruikersavatar
honkoop
Berichten: 9593
Lid geworden op: 14 mei 2004 21:12
Land:
M/V: V
Locatie: Midden van het land

Berichtdoor honkoop » 27 sep 2005 22:05

Heel mooi weergegeven. :duimop:

jo-corine
Berichten: 9167
Lid geworden op: 02 jun 2004 11:02
Land:
M/V: V

Berichtdoor jo-corine » 27 sep 2005 22:15

Heel mooi gedaan.
Erg duidelijk.

Gebruikersavatar
wouda
Berichten: 1111
Lid geworden op: 28 nov 2004 15:58
Land:
M/V: V
Locatie: zoetermeer

Berichtdoor wouda » 27 sep 2005 22:17

Knap dat je dit kan!! Op het forum zijn er w.s niet zoveel mensen die een kip kunnen slachten?
Héél mooi verteld! Maar laat mij maar boerenkool zaaien ;)

robert45
Berichten: 1541
Lid geworden op: 18 mar 2005 20:08
Land: NL
M/V: M
Locatie: groningen Nederland

Re: Het slachten van kippen

Berichtdoor robert45 » 27 sep 2005 22:59

dan zal ik mijn handleiding plaatsen. ik heb helaas geen foto's maar die zijn er toch al wel.


voor het slachten van een hen/haan heb je nodig.
1. een goed scherp mes. zelf gebruik ik hier een scherp zakmes voor. voor gebruik wel even goed schoonmaken.

2. een paar emmers met vers water. om je mes telkens in af te spoelen.

3. een schoon werkblad.

4. de kippen...

hoe ga je te werk.

1. pak de kip stevig tussen je knieen. neem dan het mes en snij in 1 snelle beweging zijn hals door. dus de slagaders en de rest. sommigen gebruiken hiervoor een bijl. alleen dat geeft bij mij zoveel rommel omdat de kip gaat fladderen. als je de kip zijn hals hebt doorgesneden houd je hem boven een emmer met schoon water. de kip zal wel spartelen maar dit zijn gewoon stuiptrekkingen. houd hem goed vast.
2. wanneer de kip goed leeg is leeg je hem even weg. de laatste stuiptrekkingen gaan nu langzaam over. Ondertussen kan je de volgende al doodmaken indien dit nodig is.
3. wanneer de kip niet meer beweegt leg je hem op de schone werkbank.
pak nu een schoon mes en maak een sneetje in het velletje op zijn borst. trek dan met je beide handen het vel naar beide kanten weg. hoe ouder de kip is hoe moeilijker dit gaat. op deze manier hoef je dus niet te plukken. wanneer je de achterkant wil doen zet hem op zijn kont en dan trek je het vel naar beneden. natuurlijk blijft het haken op de pootjes en vleugels. trek het vel dan tot over zijn gewrichten heen. maak een sneetje in het gewricht en breek dit beide kanten op. hierna kan je het doorsnijden. hetzelfde doe je met de pootjes. ondertussen kan je zijn kop eraf snijden als je dit al niet hebt gedaan.
4. maak nu weer je mes schoon. leg de kip op zijn rug en maak met een scherp mes zijn borstkas stuk. je snijdt van boven naar beneden. je opent dus gewoon zijn borstkas.het beste kan je dit aan de linkerkant van het borstbeen doen omdat aan de rechterkant de galblaas zit. indien je de galblaas raakt is het vlees niet meer te eten. het bot is soms moeilijk te breken. je kan hiervoor ook een goed ontsmette snoeischaar pakken.
5. zorg dat je een schone emmer hebt klaar staan of vuilniszak. gooi daarin alle ingewanden voor de liefhebbers kan je het hartje de krop en het levertjes bewaren. zorg ook dat je de nieren weghaalt dezen zitten aan de binnenachterkant ( tegen de rug ) en hebben een bruine/roze kleur.
6. de kip is nu schoon want je hebt alles verwijdert. het vel der afgestroopt de pootjes gebroken en gesneden en de vleugels ook gebroken en gesneden. de ingewanden zijn allemaal verwijdert. dus word het tijd om de kip eens goed schoon te maken met warm/heet water.was de laatste bloedresten weg en mischien nog een paar kleine donsveertjes. je kan nu het vlees van het borstbeen snijden voor filets. maar je kan natuurlijk ook gewoon het karkas in zijn geheel gebruiken. laat het vlees nu op een schone plaats een dagje besterven. wij gebruiken hiervoor de oude douchecel. hierna kunnen ze de vriezer in of klaargemaakt worden voor gebruik.



wanneer er nog vragen zijn stel ze gerust. ook wanneer iets niet helemaal duidelijk is kan je me altijd vragen. nou hebben gonda en ik beiden onze manier laten zien.

Gebruikersavatar
Boe
Berichten: 3214
Lid geworden op: 19 nov 2002 20:52
Land: Utopia
M/V: V
Locatie: UTOPIA

Berichtdoor Boe » 27 sep 2005 23:44

Mooi beschreven Gonda.

Het is me nu goed duidelijk hoe je een kip moet slachten.
Of ik het nu zelf kan of Wim (mijn ventje) is nog de vraag.
Maar we hebben nu een goede beschrijving hoe het moet.

Bedankt voor de uitleg.


Boe


Terug naar “FAQ's (vaak gestelde vragen)”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten