vererving agresief gedrag

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
toby
Berichten: 2291
Lid geworden op: 06 mei 2004 21:15
Land:
M/V: V
Locatie: dordrecht
Contacteer:

vererving agresief gedrag

Berichtdoor toby » 12 dec 2005 19:09

Hoi na aanleiding van het topic over een agresieve haan heb ik nu dus een vraag...

Onze haan is ook erg agresief maar is onze start voor aankomend fokseizoen ...Vererft dit gedrag erg of valt dat reuze mee ? en houden jullie rekening met het gdrag als je fokt ??

Gebruikersavatar
bram
Berichten: 1035
Lid geworden op: 04 nov 2002 21:43
Land:
M/V: V
Locatie: vriezenveen/wageningen

Berichtdoor bram » 12 dec 2005 23:30

Het schijnt wel erfelijk te zijn in bepaalde mate.
Ikzelf houdt er niet zoveel rekening mee, wel zal bij mij een rustig dier meer kans hebben op een plaatsje in een foktoom dan een schuw of te druk diertje, maar als dat rustige diertje ook iets aggressief is let ik daar niet zo op. (Nou horen Hollandse krieltjes ook 'hun mannetje te staan' dus het hoort erbij en je hebt er erg weinig last van als zo'n ukkepuk wat opvliegend is, ik heb het dus wel makkelijk ;) )

Gebruikersavatar
toby
Berichten: 2291
Lid geworden op: 06 mei 2004 21:15
Land:
M/V: V
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Berichtdoor toby » 13 dec 2005 07:37

dit gaat over een cochinkrielhaan dus op zich een ras wat rustig en vriendelijk moet zijn.

Gebruikersavatar
bram
Berichten: 1035
Lid geworden op: 04 nov 2002 21:43
Land:
M/V: V
Locatie: vriezenveen/wageningen

Berichtdoor bram » 13 dec 2005 10:43

Tja, meoilijke keuze. Persoonlijk zou ik doorgaan met de haan (als je tenminste echt verwacht dat hier mooie kuikens uit gaan komen) en evt. volgend jaar een selectie op karakter doen bij de jonge dieren zodat je de agressieve er dan uit haalt en deze haan vervangt door een zoon met een beter karakter.

Gebruikersavatar
pieter.debruyne
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:48
Land:
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor pieter.debruyne » 13 dec 2005 15:22

Persoonlijk heb ik dit jaar overwogen om een haan en al zijn nakomelingen weg te doen omdat het echt niet te doen was. Een Ukkelse baardkriel zou ook een zachtaardig karakter moeten hebben. De haantjes durven wel eens pikken naar de verzorger.

Deze waren echt niet te doen. Absoluut geen schrik en als ze voor je stonden vlogen ze gewoon naar je toe. Blijkbaar verervde die haan dat dan toch vrij sterk. Al zijn zonen hadden last van dezelfde kwaal. Als je dan keuze hebt uit twee gelijkwaardige dieren dan hak je maar snel de knoop door.

Gebruikersavatar
toby
Berichten: 2291
Lid geworden op: 06 mei 2004 21:15
Land:
M/V: V
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Berichtdoor toby » 13 dec 2005 15:31

zoiets zou idd mischien een optie zijn want dit haantje is mijn enigste op dit moment (wordt het eerste jaar dat ik ga fokken) ;)

JK
Berichten: 74
Lid geworden op: 10 feb 2005 16:59
Land:
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Berichtdoor JK » 13 dec 2005 16:18

mijn ervaring is inderdaad dat het erfelijk is. ik heb meerdere kleuren brabanters, die allemaal op eenzelfe wijze benaderd en behandeld worden. in twee kleuren heb ik ooit een nogal onvriendelijke haan gebruikt die ik van een andere fokker had gekocht. ik heb vervolgens jarenlang problemen gehad met vergelijkbare hanen in deze lijnen (dus zoons, kleinzoons enz.), terwijl mijn andere hanen dit niet overnamen. in mijn ervaring is de erfelijke factor dus duidelijk aanwezig.

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Berichtdoor monique » 13 dec 2005 16:42

Ook wij fokken op de kinderboerderij niet met ouderdieren die agressief zijn of bijten. Nu heeft dat verder niks met TT te maken, maar meer me het feit dat veel jongen als huisdiertjes verkocht worden of op de kinderboerderij zelf blijven, en dan geld ook dat we selecteren op vriendelijke aard!

We hebben een leghorn haan gehad waarbij het van kwaad tot erger werd en echt kinderen ging aanvallen (met als gevolg een kleuter met een flinke scham in zijn gezicht) Die haan is dezelfde dag nog de pan in gegaan, omdat we dat echt niet kunnen hebben op een kinderboerderij. Zijn zoons zijn ook hetzelfde gedrag gaan vertonen, dus uit die lijn wordt niet meer gefokt.
We hebben nu een watje van een leghorn haan, niet moedersmooiste en met een raar loopje (en meteen slijptol is dat arme beest van zijn sporen ontdaan) maar het is een lieverd! En dat hebben we dan veel liever!

Daarnaast verkoop ik niet graag een haantje aan iemand waarvan ik weet dat de kans groot is dat hij vervelend wordt als hij ouder wordt.

Natuurlijk hebben we ook haantjes die wat overijverig worden in het begin van het voorjaar en dan ook een keer in mijn benen hangen. Als het bij een enkele keer blijft en verder zijn ze braaf, vind ik dat geen probleem.

Mijn collega zei altijd; alles is erfelijk!

Gebruikersavatar
toby
Berichten: 2291
Lid geworden op: 06 mei 2004 21:15
Land:
M/V: V
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Berichtdoor toby » 13 dec 2005 17:01

:krab: dan heb ik toch een klein probleempje als ik hem niet kan gebruiken :duimneer: en evt. uitselecteren op karakter volgend seizoen?? ik heb trouwens ook 2 parelgrijze dametjes die je aanvallen :geenidee: ppfff lastig hoor :gutgut:

Gebruikersavatar
Pauline
Berichten: 8219
Lid geworden op: 25 sep 2002 12:36
Land:
M/V: V
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Berichtdoor Pauline » 13 dec 2005 18:35

Als je dat haantje wilt gebruiken op de parelgrijze hennen, zou ik er zeker niet aan beginnen!!
Maar als ik eerlijk ben, zou ik het sowieso niet doen.... Het risico zou mij te groot zijn op agressieve nakomelingen. Ook al zou je hem maar 1 seizoen gebruiken, het blijft terugkomen in je lijn....

Ik zou dus, als ik jou was, hard op zoek gaan naar een braaf beestje. Want nu is het misschien nog te doen met het haantje dat je hebt, maar als hij het voorjaar in zijn bol krijgt, wordt het vaak alleen maar erger!


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense en 6 gasten