Hollandse krielen of Sabelpootjes??...of nog wat anders ;) ?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Madelief
Berichten: 412
Lid geworden op: 30 mar 2007 14:43
Land:
M/V: V
Locatie: Utrecht

Hollandse krielen of Sabelpootjes??...of nog wat anders ;) ?

Berichtdoor Madelief » 21 jul 2007 20:10

Hallo allemaal,

Nu september dichterbij komt, en ik dan eindelijk ook aan kipjes kan gaan beginnen, zit ik weer af en toe (eh......zeg maar de hele tijd) te denken over welk soort ik zou willen.

Nu denk ik dat ik er bijna uit ben, en ik twijfel tussen Hollandse Krielen en Sabelpootjes. Ik wilde eerst een klein hok (1.80 lang x 80), toen toch maar alle beschikbare ruimte opgeven en een L-vorm hok bouwen, en nu ben ik terug naar een wat kleiner hok. Het wordt een hok van 90x200, waarvan het nachthok 60x90 zal zijn, en de ren natuurlijk gewoon de hele oppervlakte, ook onder het nachthok. De ren ga ik dan overdekken met doorzichtige platen, want anders wordt het er erg donker (muur is op noord). Dan wil ik eraanvast een open rennetje van een 90x140, waar ik dan gewoon de border de border laat.

Het hok is dan wel kleiner, maar het lijkt me voor de kips leuker om een plekje te hebben waar ze ook in de zon in wat begroeiing kunnen scharrelen, dan dat ze een permanente ren hebben die weliswaar groter is maar waar geen zon inkomt. Ik kan hem altijd nog afsluiten met gaas mocht dat nodig zijn (katten).

En ze mogen dus als alles goed gaat en ze gewend zijn aan de katten ook gewoon los in de tuin hobbelen. Zowieso als ik erbij ben, maar wil ook de tuin afzetten zodat er geen katten in of uit kunnen en dan om en om de katten en kippen vrij laten lopen als ik werk/studeer.

Maargoed, omdat het dus om 1,8 m2 en met open ren 2,9 m2, wil ik dus toch maar de wat kleinere krieltjes zodat ze wat meer ruimte hebben. En ik kan niet kiezen!!!
Ik heb hollandse krielen wel gezien (jaren geleden en was er meteen verliefd op!) dus weet hoe klein die zijn, maar hoe klein zijn Sabelpootjes in vergelijking met hollandse krielen? Er kunnen er toch wel drie in?

Ben nog een beetje huiverig ivm de katten, maar de cavia's lieten ze ook met rust toen ik die nog had.

Ik hoor graag leuke verhalen over beide rassen om ze te promoten, (en minder leuke), zodat ik misschien beter een keuze kan maken!

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Madelief op 30 jul 2007 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Seth
Berichten: 1666
Lid geworden op: 02 apr 2007 12:28
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Houten(utrecht)
Contacteer:

Berichtdoor Seth » 21 jul 2007 20:14

sabalpootjes zijn even groot als hollandse krielen,
mocht je nog wat hennen(of haantje) zoeken ik heb ze tekoop, in de kleur roodgeschouderd wit!

Gebruikersavatar
mac
Berichten: 3014
Lid geworden op: 24 mar 2006 22:53
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Berichtdoor mac » 21 jul 2007 21:15

een hollands krieltje is kleiner dan een sabelpoot dat is 1 en de sabelpootjes hebben natuurlyk bevederde poten dat is 2 ;)
je kan ook van elk ras 2 nemen.

Gebruikersavatar
Madelief
Berichten: 412
Lid geworden op: 30 mar 2007 14:43
Land:
M/V: V
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Madelief » 21 jul 2007 21:32

Ja, haha, dat wist ik ook wel, dat van die bevedering. Ik heb een hele stapel kippenboeken, en daarin staan een hoop foto's en inderdaad ook dat de sabelpoot een 150 a 200 gram zwaarder is dan de hollandse kriel. Ik kan me er alleen geen voorstelling van maken, hoe groot in omvang ik denken moet. de enige andere krielen die ik live gezien heb waren australorps en de leghennetjes via mijn studie(maar dat waren geloof ik grote leghybriden van 6 weken, alleen een stuk kleiner dan de vleeskippen).

Ik hoop dat sommigen kunnen vertellen waarom ze nou juist de hollandse kriel of de sabelpoot zo leuk vinden (praktisch, klein, sier, tam, loslopen, gehard, fokken, met andere huisdieren, of ze in mijn kleine hokje gelukkig kunnen zijn etc). Ik heb zo'n beetje alle info die ik op dit forum en via google heb kunnen lezen al gelezen, maar ik kom er gewoon nog niet uit.

Ik baal er natuurlijk van dat ik nog best een tijd moet wachten en vind het gewoon leuk om liefhebbers te horen! (En als iemand heel graag een ander ras wil promoten, ook leuk, maar dan graag ook met waarom!). Dan kan ik als ik eenmaal tijd heb meteen goed aan de slag en op zoek gaan naar een goede (hobby)fokker!

groetjes!

Gebruikersavatar
Boe
Berichten: 3214
Lid geworden op: 19 nov 2002 20:52
Land: Utopia
M/V: V
Locatie: UTOPIA

Berichtdoor Boe » 22 jul 2007 14:48

Madelief schreef:Ja, haha, dat wist ik ook wel, dat van die bevedering. Ik heb een hele stapel kippenboeken, en daarin staan een hoop foto's en inderdaad ook dat de sabelpoot een 150 a 200 gram zwaarder is dan de hollandse kriel. Ik kan me er alleen geen voorstelling van maken, hoe groot in omvang ik denken moet. de enige andere krielen die ik live gezien heb waren australorps en de leghennetjes via mijn studie(maar dat waren geloof ik grote leghybriden van 6 weken, alleen een stuk kleiner dan de vleeskippen).

Ik hoop dat sommigen kunnen vertellen waarom ze nou juist de hollandse kriel of de sabelpoot zo leuk vinden (praktisch, klein, sier, tam, loslopen, gehard, fokken, met andere huisdieren, of ze in mijn kleine hokje gelukkig kunnen zijn etc). Ik heb zo'n beetje alle info die ik op dit forum en via google heb kunnen lezen al gelezen, maar ik kom er gewoon nog niet uit.

Ik baal er natuurlijk van dat ik nog best een tijd moet wachten en vind het gewoon leuk om liefhebbers te horen! (En als iemand heel graag een ander ras wil promoten, ook leuk, maar dan graag ook met waarom!). Dan kan ik als ik eenmaal tijd heb meteen goed aan de slag en op zoek gaan naar een goede (hobby)fokker!

groetjes!


Aangezien ik zelf Hollandse kriel heb.
Zijn zeer levendige diertjes die de hele dag druk zijn met scharrelen en je tuin gratis en voor niks om zeep kunnen helpen maar daar schijnt iedere kip last van te hebben.
Ze zijn de hele dag druk met van alles en nog wat.

Maar voor mijn en blijven ze nog steeds nummer één terwijl ik nu ook zijdehoentjes heb die ook leuk en grappig zijn.

Maar hou bij dit ras goed rekening het verrekte goeie vliegers zijn.
Dus katten zullen hun niet gauw te pakken krijgen maar je kunt ze daar door vermoedelijk regelmatig bij de buren uit de tuin gaan plukken.

Dus een optie is om ze ieder jaar na de rui eventjes aan een kant te kort wieken.


Hopelijk heb je hier wat aan.

Boe

Gebruikersavatar
Seth
Berichten: 1666
Lid geworden op: 02 apr 2007 12:28
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Houten(utrecht)
Contacteer:

Berichtdoor Seth » 22 jul 2007 15:47

ikzelf heb hollandse krieltjes maar verkoop ze(ze zijn verkocht al) omdat ik ze niet zo super leuk vind en ze groeien ontzettent langzaam,
ik ga nu witte sabelpoot krilen kopen!

Gebruikersavatar
mac
Berichten: 3014
Lid geworden op: 24 mar 2006 22:53
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Berichtdoor mac » 22 jul 2007 16:46

ik zou voor sabelpootjes gaan, gewoon omdat ik deze in omgang makkelijker vindt.
ze kunnen niet echt snel rennen dus je kan ze ook veel makkelijker pakken.
en ik heb het idee dat ze ook minder opvliegerig zijn.
nog makkelijker in omgang zijn chabo's deze zijn heel snel tam en kunnen door hun kleine beentjes niet erg snel rennen.
bovendien heb je deze in nog meer verschillende kleuren.
zoals ik al zei, je kan ook van enkele verschillende rassen wat hennetjes nemen.

Gebruikersavatar
shamma
Berichten: 916
Lid geworden op: 16 feb 2007 10:06
Land:
M/V: V
Locatie: Voerendaal, NL en Aachen, D

Berichtdoor shamma » 22 jul 2007 20:10

Voor verschillende rassen zou ik bij maar 3 kippen niet gaan (persoonlijke mening). HK tjes hebben de grote van lachduifjes en een sabelpoot gaat meer richting bosduif.
Mijn Hk tjes zijn zo tam dat ik er nooit achteraan hoef te lopen, zij lopen achter mij aan. Gewoon oppakken en knuffelen. De Sabelpootjes die ik had waren niet aardig. Ze waren gestresst en begonnen met verenpikken. Ik heb ze snel afgegeven naar iemand die een grotere ren had. Maar dat lag ook aan de foklijn dus dat is zeker niet altijd zo.
Mijn HK tjes kunnen het ook goed met de eigen katten hoewel die ook wel eens een duifje oppeuzelen.
Voor zo´n kleine ren zou ik eerder voor de HK tjes gaan. Mijn nachthok is 0,6 x 0,8 daar passen ook wel 3 HK tjes in.
Groet Shamma

Gebruikersavatar
Madelief
Berichten: 412
Lid geworden op: 30 mar 2007 14:43
Land:
M/V: V
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Madelief » 22 jul 2007 21:09

Hallo allemaal,

Bedankt voor de leuke reacties. Ik denk inderdaad dat ik voor drie gelijke hennetjes wil gaan (wel verschillende kleurtjes), maar het is een goede tip mac, bedankt. Chabo's vind ik niet zo'n mooi modelletje, heb ook toch de neiging het instinctief een beetje zielig te vinden, die korte pootjes, maar ze zullen er heus weinig last van hebben.

Jeetje wat zijn het kleine kipjes zeg :shock: ,erg illustratief, met die duifjes!! Ik geloof niet dat ik goed gerealiseerd heb hoe klein dat is. Vandaar dat men wel ook HKtjes in konijnenhokken houdt.

Mmm...tuin slopen, geen punt, want ik heb achter niet veel perk. Dat zal er dan dus wel aangaan... Ik vind dat tamme echt superleuk. Kortwieken lijkt me op zich wel een vereiste, omdat ik nogal dicht op mn buren woon en mn tuintje zo klein is dat ze geheid eens verder kijken willen als ze dat kunnen.

Maaaaar...dan zijn ze dus wel prooi voor katten. Als het met de eigen katten wel goed gaat (dat hoor je toch vaker?) dan valt het wel mee, want ik wil de tuin afzetten zodat er geen vreemde katten meer in kunnen komen.

Maargoed, dat zal voor de keuze ook niet veel uitmaken, hooguit voor het aantal losuren. Zouden grotere krielen echt veel verschil maken ivm katten?? Want als dat zowieso goed zou gaan, kunnen ze gewoon dagelijks los, en hebben ze ook voldoende ruimte.!? Mijn katten komen af en toe wel met een vogel thuis, maar ik kan me zo voorstellen dat een pittig pikkend kipje voor je neus lang zo leuk niet is om te pakken! Ik heb ze regelmatig op duiven zien loeren en er ook achteraan zien gaan, maar het is ze nog nooit gelukt gelukkig.

Waarom vond jij ze niet leuk kippenkop? Toch niet alleen omdat ze langzaam groeiden (eh...als ze maar zo klein zijn, waren ze dan niet gewoon snel uitgegroeid?).

Wat ik zelf wel een voordeel vind van de sabelpoot, is dat ze minder slopen, maar dat vind ik tevens een nadeel, omdat vuile en natte bevedering natuurlijk niet goed is, en dus daar steeds rekening mee gehouden moet worden. Lijkt me zo onprettig voelen voor zo'n kipje. En aangezien het nogal vaak regent.... Maar het slopen van een HKtje zal wel meevallen ivm een grotere kip, een flinke merel ploegt de tuin ook niet direct helemaal om (wishfull thinking).

Oh oh, moeilijk moeilijk moeilijk hoor! Jammer te horen van die sjagerijnige sabelpootjes, zet wel t denken, want qua tamheid hoor ik eigenlijk niets dan goeds over de HK, dus is wel een belangrijke afweging!

Nog een vraagje over dat kortwieken...kunnen ze dan nog over 70 cm heenspringen?? anders zou ik eens mee kunnen nemen naar de grotere voor-en zijtuin, kunnen ze eigenlijk veel lekkerder scharrelen (maar er mag geen hok staan).

Nogmaals bedankt voor de tips en verhalen! en sorry van het lange verhaal :oops:

Oja, welke haantje kraait grager/harder/scheller, of maakt dat geen b*l uit? (zou misschien als de buren de kipjes goed trekken eens een haantje binnen willen smokkelen...wie weet mag hij dan wel blijven!)
:cool:

basselierke
Berichten: 1217
Lid geworden op: 29 mar 2007 17:33
Land: BE
M/V: M
Locatie: oudenaarde

Berichtdoor basselierke » 22 jul 2007 21:18

ik denk als ze gekortwiekt zijn , dat ze dan nog altijd over een meter geraken =>doordat ze niet veel wegen , ze springen op en zijn zo over dat draadje ....


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten