Kip ziek: kop achterover!

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Jopiexjoker
Berichten: 100
Lid geworden op: 10 mar 2007 21:56
Land:
M/V: V
Locatie: Stiens
Contacteer:

Berichtdoor Jopiexjoker » 10 dec 2007 16:36

De DA denkt aan een hersenvliesontsteking (naam heb ik niet onthouden, maar dat zag hij wel bij andere vogels) of de ziekte van Marek. Voor het eerste geeft hij een prednisonkuur. In het 2e geval is er geen remedie. De komende dagen geven ze dit middel en dan is het afwachten.

Ik heb 2 foto's gemaakt, maar ik zoek even mijn usb kabel.
Laatst gewijzigd door Jopiexjoker op 10 dec 2007 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Jopiexjoker
Berichten: 100
Lid geworden op: 10 mar 2007 21:56
Land:
M/V: V
Locatie: Stiens
Contacteer:

Berichtdoor Jopiexjoker » 10 dec 2007 17:04

Afbeelding

Afbeelding[/img]

Gebruikersavatar
Ivkaan
Berichten: 1045
Lid geworden op: 14 jun 2006 11:01
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Tijnje (Friesland), Herveld(Gelderland, bij m'n vriendin thuis)

Berichtdoor Ivkaan » 10 dec 2007 17:16

is NCD volgens mij, is geen remedie tegen, gewoon opruimen, is het beste voor de kip.

Gebruikersavatar
dlhanonymous
Berichten: 694
Lid geworden op: 09 nov 2006 10:52
Land:
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor dlhanonymous » 10 dec 2007 20:18

In engels noem wij wat is afgebeeld in de photo "crookneck"...
...dat uw noem NCD als mogelijk oorzak daarvan...dat kan, maar er is VEEL oorzaken van dit symptoom incl een tekort van vitamin B of vit.E >(en in mindermate selenium...die twee moet samen gegeven worden met een tekort aangezien die zijn interactief/afhankelijk op elkaar)... ook zie je dit met soms met een vit A tekort... zie hier:
http://www.pjbs.org/ijps/fin714.pdf
Vitamin Deficiency-Induced Neurological Diseases of Poultry

...lood of zwaar metal geef dit symptoom ook (komt vaker voor dan je denkt), maar deze zijn maar enkel van veel meer mogelijk oorzaken waar dit symptoom kan gebeuren. (dit symptoom mbt Mareks gebeurt zeldzaam in volwassen vogels)

Enkel maanden terug had gonda een vogel met neurologische symptomen (kan mij niet herrineren of dit hetzelde zoals hier afgebeeld in de photo) maar de oorzak was een abscess in de hersen wat de DA moest weg halen.

...ik wil zeggen dat prednisone kan slechts het symptoom (en NIET de oorzak daarvan) "behandelen" (meestal wordt dit toegepst in geval van hoofd letsel , is de prednisone het meeste gebruikt...het helpt in gevallen van hersen inflammatie)

Jopiexjoker
Berichten: 100
Lid geworden op: 10 mar 2007 21:56
Land:
M/V: V
Locatie: Stiens
Contacteer:

Berichtdoor Jopiexjoker » 10 dec 2007 20:22

Ivkaan schreef:is NCD volgens mij, is geen remedie tegen, gewoon opruimen, is het beste voor de kip.


waarom denk je dat? Ik heb even gekeken, maar de symptomen zie ik niet echt bij haar. Alleen trillende kop zou toepasselijk kunnen zijn, maar zo zou ik het niet noemen wat mijn kip heeft.

ik heb dit gevonden (wikipedia):
NCD : Neurotropic velogenic (in de hersenen, hoge ICPI)
acute ademhalingsproblemen nee
verminderde voeropname ja, maar ze eet wel en heeft honger, maar kan niet goed eten door de aandoening
daling in de eiproductie Misschien, ze legt niet sinds de rui, maar het is ook winter en dat was vorig jaar ook zo.
ademhalings problemen (hevig hoesten) nee
trillende koppen en verlamde poten en vleugels nee, wel schuddende kop achterover, als de kop weer recht is, doet ze normaal, ze gedraagt zich wel een beetje ziekelijk

Jopiexjoker
Berichten: 100
Lid geworden op: 10 mar 2007 21:56
Land:
M/V: V
Locatie: Stiens
Contacteer:

Berichtdoor Jopiexjoker » 10 dec 2007 20:29

dlhanonymous schreef:In engels noem wij wat is afgebeeld in de photo "crookneck"...
...dat uw noem NCD als mogelijk oorzak daarvan...dat kan, maar er is VEEL oorzaken van dit symptoom incl een tekort van vitamin B of vit.E >(en in mindermate selenium...die twee moet samen gegeven worden met een tekort aangezien die zijn interactief/afhankelijk op elkaar)... ook zie je dit met soms met een vit A tekort... zie hier:
http://www.pjbs.org/ijps/fin714.pdf
Vitamin Deficiency-Induced Neurological Diseases of Poultry

...lood of zwaar metal geef dit symptoom ook (komt vaker voor dan je denkt), maar deze zijn maar enkel van veel meer mogelijk oorzaken waar dit symptoom kan gebeuren. (dit symptoom mbt Mareks gebeurt zeldzaam in volwassen vogels)

Enkel maanden terug had gonda een vogel met neurologische symptomen (kan mij niet herrineren of dit hetzelde zoals hier afgebeeld in de photo) maar de oorzak was een abscess in de hersen wat de DA moest weg halen.

...ik wil zeggen dat prednisone kan slechts het symptoom (en NIET de oorzak daarvan) "behandelen" (meestal wordt dit toegepst in geval van hoofd letsel , is de prednisone het meeste gebruikt...het helpt in gevallen van hersen inflammatie)


Dank voor de reactie. Crookneck, klinkt passend.

Vitaminegebrek: hoe kom je erachter? Onze kippen krijgen legkorrel en gemengd graan. Daarnaast lopen ze los rond in de tuin (vinden dus beestjes) en voeren we ze gevarieerd bij (droog brood, fruit, groente). Zou me toch verbazen als ze dan geen vitamines krijgt...

Ik denk zelf ook dat er iets in de hersenen mis is, bijvoorbeeld een gezwel of een infectie.

Enfin: ze zit weer apart in een kooi en ik heb al een paar keer gekeken, maar haar kop blijft tot nu toe steeds overeind. Misschien gaat het de goede kant op.

Ik houd jullie op de hoogte.

Jopiexjoker
Berichten: 100
Lid geworden op: 10 mar 2007 21:56
Land:
M/V: V
Locatie: Stiens
Contacteer:

Berichtdoor Jopiexjoker » 11 dec 2007 19:19

Haar conditie was afgelopen nacht nog verder achteruitgegaan. Ze kon niet meer staan en haar nek bleef steeds verkrampt. Dat was natuurlijk geen doen dus hebben we haar een spuitje laten geven.

De DA denkt dat het geen Marek was, maar hersenbeschadiging met oorzaak onbekend (bijvoorbeeld ontsteking ofzo).

Jamn
Berichten: 148
Lid geworden op: 24 feb 2007 20:16
Land:
M/V: V

Berichtdoor Jamn » 11 dec 2007 20:07

Goed besluit.

Gebruikersavatar
Mar2
Berichten: 381
Lid geworden op: 10 dec 2007 20:45
Land:
M/V: V
Locatie: zuid-holland

Berichtdoor Mar2 » 15 dec 2007 16:11

Ach lullig joh dat het zo is gegaan.
Maar voor het kipje beter toch!
Sterkte

Gr Marja

Gebruikersavatar
dlhanonymous
Berichten: 694
Lid geworden op: 09 nov 2006 10:52
Land:
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor dlhanonymous » 15 dec 2007 18:25

dat jij je vogel na alle inzet toch verloor vind ik erg triest voor jou... (((hugs)))

Dank voor de reactie. Crookneck, klinkt passend.

Vitaminegebrek: hoe kom je erachter? Onze kippen krijgen legkorrel en gemengd graan. Daarnaast lopen ze los rond in de tuin (vinden dus beestjes) en voeren we ze gevarieerd bij (droog brood, fruit, groente). Zou me toch verbazen als ze dan geen vitamines krijgt...

...het gebeurt veel sneller dan je denk...helaas is mijn nederlandse wat onvoldoende (en de stof zeer ingewikkeld...neem van mij aan of gaan kijken op de link in mijn personlijke link beneden onder NUTRITION en daar staat alle onderzoek en articles beschrijven erover) om het nuftig in het korte te samenvatten hoe dat komt en waarom bepaalde vitaminen bij gebrek/tekort maar ook kan helpen bij ander andoeningen en goede reden om bepaalde vitaminen toch te geven waaneer je deze symptoom tegen komt. Nogmaals mijn medeleven hierbij uw verlies.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten