Afmetingen kippenhok

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
natasja32
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 mei 2008 21:18
Land:
M/V: V
Locatie: vierlingsbeek

Afmetingen kippenhok

Berichtdoor natasja32 » 03 mei 2008 21:31

Ik heb me net aangemeld en val jullie meteen lastig met een vraagje ;)

Ik heb nog geen kipjes maar zou er wel graag willen. nu heb ik niet zoveel plaats dus ik heb de volgende vraag:

Ik heb een hok van 150cm lang. 60cm diep en 50cm hoog. Er zijn 2 verdiepingen op elkaar. dus eigenlijk 2 x bovenstaande afmetingen.

Ik zeg eigenlijk omdat ik niet weet of kippen ook omhoog lopen via een loopplank? Of zou het beter zijn om de verdieping voor een deel eruit te halen zodat het hok 1 meter hoog is.

Ik zat zelf aan krieltjes te denken. 2, omdat ik 1 zielig vind.

Lijkt het jullie wat??
Groetjes Natasja

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Berichtdoor Jan Bollen » 03 mei 2008 21:45

Ideaal voor 2 kleine krieltje. Ze kunnen heel goed een plankje of trapje op.

natasja32
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 mei 2008 21:18
Land:
M/V: V
Locatie: vierlingsbeek

Berichtdoor natasja32 » 03 mei 2008 21:49

maar kan het geen kwaad dat ze dan eignelijk geen uitloopren hebben? Het onderste gedeelte is nu eigenlijk ren en het bovenste gedeelte volledig hok. Is dat dan voldoende?
En hoe groot zou het binnenhok dan moeten zijn??
Het is overigens een konijnenhok eigenlijk, maar mijn konijn heeft altijd binnen gezeten en ik vond het voor de laatste jaartjes van zijn leventje niet nodig hem naar buiten te doen. Ik moet 'm dan misschiuen nog wel aanpassen.....

Gebruikersavatar
Ephesus
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 apr 2007 13:42
Land:
M/V: M

Berichtdoor Ephesus » 03 mei 2008 22:19

natasja32 schreef:maar kan het geen kwaad dat ze dan eignelijk geen uitloopren hebben? Het onderste gedeelte is nu eigenlijk ren en het bovenste gedeelte volledig hok. Is dat dan voldoende?
En hoe groot zou het binnenhok dan moeten zijn??
Het is overigens een konijnenhok eigenlijk, maar mijn konijn heeft altijd binnen gezeten en ik vond het voor de laatste jaartjes van zijn leventje niet nodig hem naar buiten te doen. Ik moet 'm dan misschiuen nog wel aanpassen.....


Persoonlijk vind ik dat geen goed idee als je kippen het voor altijd moeten doen met 1,50 m lengte, 60 cm diep en 50 cm hoog. Maar als je ze vaak zal laten scharrelen in de tuin, dan weet ik het nog niet. Je binnenhok vind ik daarentegen wel ideaal voor de kippen, maar een ren met dezelfde afmetingen is toch een apart verhaal...

natasja32
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 mei 2008 21:18
Land:
M/V: V
Locatie: vierlingsbeek

Berichtdoor natasja32 » 03 mei 2008 22:32

Nou, da's inderdaad een beetje mijn bezwaar. In de tuin scharrelen is geen optie omdat ik daar 3 honden heb rondlopen. Dan hebben de honden wel feest maar da's de bedoeling niet natuurlijk.

Daarom dacht ik zelf aan 2 krieltjes. Ik heb gelezen dat die een minimale maat nodig hebben van 1vierkante meter per 2. niet dat ik dat aan wil houden maar vandaar mijn vraag.

merty
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jun 2007 10:21
Land:
M/V: V

Berichtdoor merty » 04 mei 2008 11:56

hallo,
kan je misschien een foto plaatsen van je hok? :-D

natasja32
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 mei 2008 21:18
Land:
M/V: V
Locatie: vierlingsbeek

Berichtdoor natasja32 » 04 mei 2008 14:30

even uitvogelen hoe het werkt maar dan zal ik een foto plaatsen.

Inmiddels heb ik het hok dus opgemeten.

Het zijn dus zoals eerder genoemd 2 verdiepingen van 150cm bij 60 cm en 50 cm hoog. nou heb ik de ruimte gemeten waar het hok komt te staan en daar is nog een mogelijkheid om er een ren aan te zetten van nogmaals 150cm. Dat wil dus zeggen dat ze dan een nachthok zouden hebben van 150cm breed en 60 diep. De "scharrelruimte" zou dan 300cm bij 60 worden.

Is dat voldoende??

moneypenny
Berichten: 269
Lid geworden op: 02 jul 2007 09:53
Land:
M/V: V
Locatie: IJmuiden (NH)

Berichtdoor moneypenny » 04 mei 2008 16:31

Ja hoor dat is voldoende. :-D
Er kunnen zelfs wel drie krielen in hoor ;) ???
Vlg week komen mijn 3 jonge wyandotte krielen
en ze gaan in mijn hok van 2.74 m lang x 0,74 diep en de hoogte maakt niet uit.
Ik heb 2 verschillende hoogtes 0.70m en 1.20 m, das omdat het dak schuin loopt.

Gebruikersavatar
Ephesus
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 apr 2007 13:42
Land:
M/V: M

Berichtdoor Ephesus » 06 mei 2008 23:14

natasja32 schreef:even uitvogelen hoe het werkt maar dan zal ik een foto plaatsen.

Inmiddels heb ik het hok dus opgemeten.

Het zijn dus zoals eerder genoemd 2 verdiepingen van 150cm bij 60 cm en 50 cm hoog. nou heb ik de ruimte gemeten waar het hok komt te staan en daar is nog een mogelijkheid om er een ren aan te zetten van nogmaals 150cm. Dat wil dus zeggen dat ze dan een nachthok zouden hebben van 150cm breed en 60 diep. De "scharrelruimte" zou dan 300cm bij 60 worden.

Is dat voldoende??


300 cm bij 60 klinkt al heel wat beter! Wat fijn dat je hen toch een groter rennetje kunt gunnen! :-)


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten