FAQ - Foto's van bekappen met uitleg

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

FAQ - Foto's van bekappen met uitleg

Berichtdoor lnge » 03 aug 2008 23:38

Met dank aan Birgit!
AfbeeldingGereedschap: hoefschaar, hoefmes en zakmes deze moeten goed scherp zijn.

AfbeeldingMet de schaar worden de overstaande randen voorzichtig weggeknipt.

AfbeeldingMet het mes wat bijwerken zodat de randen gelijk zijn met de voetzolen en de witte randjes goed zichtbaar zijn.

AfbeeldingZodat er minder vuil tussen de tenen blijft hangen moeten deze randen voorzichtig afgerond worden.

AfbeeldingZonodig worden de eeltzolen ook bijgewerkt met de schaar.

AfbeeldingGoed gesneden hoefjes, het loopvlak is weer gelijk.

AfbeeldingDe hoefjes staan weer met een hoek van 70 graden op de grond

Gebruikersavatar
RoelD.
Berichten: 2076
Lid geworden op: 12 okt 2002 19:37
Land:
M/V: V
Locatie: Noortuk

bekappen met uitleg

Berichtdoor RoelD. » 04 aug 2008 22:05

Ik zelf gebruik het liefst alleen een simpel bekapmesje, van het type haringkaak.
Afbeelding

Het is slim als je met mesjes werkt, de duim van de hand waarmee je snijd van te voren even in te tapen, dat kan je diepe snijwonden schelen ;)

Verder kun je bij het bekappen wel eens een oppervlakkige ontsteking tegenkomen. Dan is het handig een busje blauwspray/violetspray bij de hand te hebben. Zo kun je de ontsteking gelijk behandelen. Al is het aan te raden wanneer je dit voor eerst tegenkomt een ervaren bekapper te vragen of hij kan assisteren.

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: FAQ - Foto's van bekappen met uitleg

Berichtdoor monique » 11 aug 2008 20:35

RoelD. schreef:
Het is slim als je met mesjes werkt, de duim van de hand waarmee je snijd van te voren even in te tapen, dat kan je diepe snijwonden schelen ;)



Inderdaad een hele goede tip, ik zit al in de pleisters voordat ik ga beginnen ;) (nadat ik vaker achteraf in de pleisters moest :lol:)


Terug naar “Geiten”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten