Kippenren 1 grote modderpoel...

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Ing
Berichten: 2450
Lid geworden op: 21 jan 2008 13:51
Land: D
M/V: V
Locatie: Duitsland

Kippenren 1 grote modderpoel...

Berichtdoor Ing » 03 dec 2008 19:47

Het wordt met dit weer steeds kleffer en modderiger in de kippenren :?
Gras staat nog maar in wat kortgegeten plukjes en verder is het 1 grote drab.

Daarstraks zat mijn klomp tot aan de rand vast in de kleimodder, brak bijna mijn nek toen ik mijn voet wilde optillen. Voor de kips vind ik het ook niet geweldig dat ze daar de hele dag doorheen moeten banjeren. Er zijn overigens nog wel droge stukken hoor, maar het grootste deel is toch wel zompig.
Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen om de boel wat beter te draineren?

Ik denk dat het beste zou zijn om het een paar spades diep om te graven en te mengen met zand, maar dat is (nu) niet echt een optie vanwege dat de kips en nijntjes dan nergens heen kunnen, een eventuele graafmachine niet eens tot aan de kippenren zou komen (hebben we vorig jaar al meegemaakt bij het aanleggen van de kipprenren) en 230 m2 met de hand omspitten nu al protest oproept van mijn lichaam :puppydogeyes:

Maar zou het bijvoorbeeld al helpen als ik met enige regelmaat zand zou uitstrooien wat dan vanzelf ingelopen wordt? Of doet dat niets?
Ik had op een klein stukje ook al eens zaagsel gestrooid, maar dat werkt blijkbaar niet, want het blijft daar gewoon drassig.

Iemand een goed idee hoe ik dit kan aanpakken??

Angeloke
Berichten: 2951
Lid geworden op: 20 nov 2005 21:57
Land:
M/V: V

Re: Kippenren 1 grote modderpoel...

Berichtdoor Angeloke » 03 dec 2008 20:25

zand strooien erop helpt niet, het zand zal gewoon verdwijnen in de modder.

wij hebben het hier ook aan de hand, en hebben als zaagsel gegooid, zand, betonnen tegels gelegd, maar na verloop van tijd gaat zelf die onder de modder zitten.

wij hebben er nu houten paletten opliggen, met heel kleine openingen ertussen, de kippen en andere dieren kunnen dus over de paletten lopen, naar het droge achterste stuk van de wei, ze kiezen dus zelf als ze door de drab lopen.


dus misschien een idee om paletten te leggen, als je er aan kan geraken?

Gebruikersavatar
RoelD.
Berichten: 2076
Lid geworden op: 12 okt 2002 19:37
Land:
M/V: V
Locatie: Noortuk

Re: Kippenren 1 grote modderpoel...

Berichtdoor RoelD. » 03 dec 2008 21:09

Heb ooit eens in een van mijn hokken een enorme berg houtsnippers gegooit, wanneer de gemeente hier snoeit gaan alle takken door een versnipperaar. Die snippers worden doorgaans in de groenstroken terug gegooit, of het wordt afgevoerd. Ik vond het ideaal spul en kon het dus gratis ophalen.

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Re: Kippenren 1 grote modderpoel...

Berichtdoor Chantal » 03 dec 2008 21:15

Dat natte weer is natuurlijk een ramp voor onze kippenrennen. Alhoewel ik nog veel gras heb in de ren zijn er nu ook grote modderpoelen op de plaatsen waar de kippen veel samenkomen. Ik ben ook al een paar keer bijna op mijn rug gevallen toen ik het water en eten van de kippen ging verversen... ik verlang dus ook weer naar een lange droge periode zodat alles weer netjes kan opdrogen.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Kippenren 1 grote modderpoel...

Berichtdoor Lies » 03 dec 2008 23:58

Je kunt vocht afvoeren met buizen. Het fijne weet ik er helaas niet van. Sorry maar het kan. Dan moet je de grond draineren. Je kunt natuurlijk ook de grond flink ophogen. Houtsnippers.. je nijnen lopen daar toch ook? Ik zou zelf bang zijn voor schimmel. Het is wel mooi spul voor de tuin. Prachtige mulchlaag heb je dan.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Kippenren 1 grote modderpoel...

Berichtdoor lnge » 04 dec 2008 00:05

Met buizen is draineren ;)
Dat is een dure grap. Dat gaat met verschillende lagen oa zand en grind en doek ertussen. Dan komt het water bij de buizen terecht waardoor het in een sloot komt. die moet je dan natuurlijk wel in de buurt hebben ;)

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Kippenren 1 grote modderpoel...

Berichtdoor Lies » 04 dec 2008 00:27

Met buizen is draineren


Ja, dat bedoel ik ook te zeggen.

Maar het moet ook echt wel simpeler kunnen dan jou dure methode. Als ik het goed heb zijn verticale buizen in de grond ook al een oplossing.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Kippenren 1 grote modderpoel...

Berichtdoor lnge » 04 dec 2008 00:45

Een vriendin van mij heeft paarden achter haar huis in een paddock. Daar was het ook steeds een grote modderpoel. Ze heeft grote gaten laten graven en daarin is grind gestort. Daar overheen worteldoek en toen zand.
Of er daar vandaan ook buizen naar de sloot lopen weet ik niet zeker, maar ik denk dat het ook zonder die buizen wel zal schelen.

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Kippenren 1 grote modderpoel...

Berichtdoor Lieve » 04 dec 2008 07:26

Lies schreef:Je kunt natuurlijk ook de grond flink ophogen.

Dat hebben wij gedaan. Maar je moet dan zorgen dat het een heuvel is met een hoogste centraal punt en geleidelijk afhellend naar de buitenkanten toe. Want elke horizontale plek wordt weer en modderpoel :roll:

Gebruikersavatar
Ing
Berichten: 2450
Lid geworden op: 21 jan 2008 13:51
Land: D
M/V: V
Locatie: Duitsland

Re: Kippenren 1 grote modderpoel...

Berichtdoor Ing » 04 dec 2008 10:32

Ja, wij zaten ook al te denken om een keer een flinke lading zand te halen en dat in de ren te storten. Maar het nadeel daarvan is dat je natuurlijk voorlopig geen gras hebt dan :|

Maar misschien is het dan juist de tijd om het nu te doen, nu er toch niet veel gras is..... vanavond even overleggen met hubby hier :mrgreen:

Het zal wel een behoorlijke laag moeten zijn om verschil te maken lijkt me? Een cm of 10 zal lang niet voldoende zijn toch? Euhhhhh 230 m2 x meer dan 10 cm = een heleboel zand volgens mij :shock:


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten