Gaapworm?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Libbrecht
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 sep 2008 15:58
Land: nederland
M/V: V

Gaapworm?

Berichtdoor Libbrecht » 01 jan 2009 16:16

Mijn Kip, een braham, heeft na herhaaldelijke behandelingen met Flubenal nog steeds last van wijd beks gapen.
Ik heb haar voor t'eerst behandel 6 maand geleden, door haar het poeder rechtstreeks toe te dienen via haar bek gedurende 7 dagen, en een week later herhaald.twee weken later opnieuw herhaald en twee weken daarna terug, maar zonder resultaat.
Zou het kunnen dat er iets anders aan de hand is?
Ze is nu inmiddels ook nog aan het ruien bovenaan haar kop verliest ze pluimen.
Groetjes,
Anneke.

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: Gaapworm?

Berichtdoor monique » 01 jan 2009 17:33

Hallo Anneke.

6 maanden geleden, dan kan je brahma nog steeds last hebben van gaapworm.
Hoe heb je gedoseerd dan als je de poeder rechtstreeks gegeven hebt? En zo vaak herhalen op kort termijn is zinloos.
Laat anders eens een goed mestonderzoek doen, dan heb je duidelijkheid,.

Libbrecht
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 sep 2008 15:58
Land: nederland
M/V: V

Re: Gaapworm?

Berichtdoor Libbrecht » 02 jan 2009 10:05

Dank je Monique, ik heb mijn kip behoorlijk veel gegeven,3 gram per dag gedurende 7 dagen, ik heb het droog en met een grote injektiespuit in haar bekje gespoten.
Ik ben verleden week naar de dierenarts geweest, en zij vertelde mij dat wanneeer de flubenol niet werkt, het dan waarschijnlijk iets anders was, maar wist mij niet te vertellen wat eventueel 'dat anders' zou kunnen zijn.
Ze heeft mij een vitaminekuur meegegeven, en dat was het dan.
Een goed idee, om haar mest eens te laten onderzoeken, wie weet, en nu het niet meer vriest kan dat wel.
Bedankt, ik hou je op de hoogte.
Groetjes,
Anneke,

Truus-kip
Berichten: 126
Lid geworden op: 24 aug 2008 07:52
Land: nederland
M/V: V

Re: Gaapworm?

Berichtdoor Truus-kip » 04 jan 2009 08:48

3 gram per dag????
Ik kreeg 24 gram voor 30 kippen, dit moest ik verdelen over het voer van 7 dagen!!!
Lijkt me dus een beeeetje overgedoseerd???

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: Gaapworm?

Berichtdoor monique » 04 jan 2009 09:20

Dat is het ook. Ik weet even zo snel niet uit mijn hoofd wat een kip per kg lichaamsgewicht mag, maar als we het hier over flubenol 5% hebben, dat is 30 MG per kilo voer...

Libbrecht
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 sep 2008 15:58
Land: nederland
M/V: V

Re: Gaapworm?

Berichtdoor Libbrecht » 12 jan 2009 17:59

Halo Monique, ik heb de ontlasting laten onderzoeken, maar daar kwam geen enkel resultaat uit, geen eitjes of iets dergelijks, waarschijnlijk omdat ik haar terug aan het behandelen was voor gaapworm, maar nu geef ik haar een heel klein beetje poeder in water opgelost via haar snavel.
Aangezien 'Tok' mijn kip heel zwak geworden was en nog amper at, heb ik haar een week thuis gehouden in de woonkamer ik dacht ook aan een brochitis.
Uiteindelijk heb ik de dierenarts ( nu in mannelijke vorm, en iemand die meer van kippen afweet ) laten komen, en hij heeft haar een prik antibioticum gegeven, dagelijks moet ik haar nog 15 mg toedienen via haar snavel.
Na een week bij mij thuis is ze sinds gisteren weer naar buiten, ze eet weer goed en het gapen is minder geworden.
Ik hoop dat het gapen stopt, want ik weet me hier geen raad mee, ik wacht af...
Groetjes,
Anneke.

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 mar 2009 15:16
Land: Heerlen
M/V: M
Contacteer:

Re: Gaapworm?

Berichtdoor flipje » 10 apr 2009 08:31

was het dan nu de gaapworm die haar dwarszat of niet?

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 mar 2009 15:16
Land: Heerlen
M/V: M
Contacteer:

Re: Gaapworm?

Berichtdoor flipje » 23 apr 2009 15:37

hallo?
was het gaapworm wat haar dwarszat???

Ik wil ook flubenol 5% gebruiken maar snap niets van de dosering, zal wel aan mij liggen..
kreeg van de dierenarts een pot van 600g poeder mee, ik vroeg mnaar de dosering mar daar kon ze geen antwoord op geven. moest zelf maar even kijken, want ze hadden niet vaak kippen in de praktijk...

er zit een maatschepje voor 13 gr bij, daarin zit qua verhouding dan 0,65 g flubendazol.een kip in eenmalige behandeling zou 5mg flubendazol moeten krijgen per kg lichaamsgewicht. de Amrockhen weegt 2,8 kg..

en nou, wie kraakt de code voor me??

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: Gaapworm?

Berichtdoor monique » 23 apr 2009 19:02

Ehm....??? :crazyeyes:

Fijn dat ze flubenol geven voor 1 kip.....

volgens de bijsluiter die ik lees; 1 gram flubenol bevat 50 mg fenbendazol, (dus 1/10 gram is 5 mg :lol:) en een kip moet normaal 30 mg fenbendazol over een kilo voer, en ze moeten het 7 dagen eten.
Dus moet je eigenlijk uitrekenen wat je kippen ongeveer weg eten in een week, stel dat is 3 kilo, dan doe je er ruim genomen 2 gram door, en dat geef je dan een week te eten en niks anders. Geloof me dat pruts beetje helpt!

(maar nu ga ik erbij vermelden dat ik op advies van pluimvee arts flubenol altijd in dubbele dosering heb gegeven omdat het dan ook lintwormen aan pakt)

henky
Berichten: 84
Lid geworden op: 24 jun 2007 21:49
Land:
M/V: M
Locatie: limburg

Re: Gaapworm?

Berichtdoor henky » 23 apr 2009 23:08

Mijn dierenarts raad me aan om 1koffielepel flubenol met 5kg voer te mengen en dit 7 dagen te laten eten. Als je weet hoeveel voer je kippen per week eten is het snel uitgerekend. Het is zo ontzettend weinig en toch helpt het goed.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten