Wat te doen met kleine haantjes...

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Sesjat
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jun 2009 20:46
Land: Nederland
M/V: V

Wat te doen met kleine haantjes...

Berichtdoor Sesjat » 06 jun 2009 22:13

Ik wil graag voor mijn hennetje broedeieren, maar als er nu haantjes uitkomen? Want ik woon in een dichtbevolkt gebied, en hanen houden is geen optie! Wie weet wat ik met de hanenkuikens kan doen? Als er geen oplossing is neem ik uiteraard geen eitjes!

Marti
Berichten: 7330
Lid geworden op: 22 jan 2006 14:47
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Nijmegen

Re: Wat te doen met kleine haantjes...

Berichtdoor Marti » 06 jun 2009 22:19

Wat vraag je nu precies? Of iemand hier ze wil hebben?

De oplossingen kun je zelf ook wel bedenken ;)
- proberen een goed tehuis te vinden
- weggeven als slachthaantjes
- zelf slachten

Veel meer kan ik ook niet bedenken -- als je laat broeden moet je bereid zijn de haantjes te (laten) slachten. Natuurlijk heb je kans dat je een tehuis voor ze kunt vinden, maar dat is en blijft lastig en zeker niet iets waar je vanuit moet gaan.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Wat te doen met kleine haantjes...

Berichtdoor Ron » 06 jun 2009 22:45

Na dit gelezen te hebben zou ik zeggen laat de broedeieren maar voor wat het is.
Koop er gewoon een aantal hennetjes bij.

Sesjat
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jun 2009 20:46
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat te doen met kleine haantjes...

Berichtdoor Sesjat » 07 jun 2009 10:36

Ik wil graag kuikentjes, maar het is gewoon onmogelijk om haantjes te houden voor mij. Ik vraag gewoon wat mogelijkheden zijn om met de haantjes te doen. Maar bedankt voor de reacties. Zelf slachten kan ik echt niet, ik zal wel eerst op zoek gaan naar een tehuis. Of inderdaad gewoon geen eitjes nemen...

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Wat te doen met kleine haantjes...

Berichtdoor Ron » 07 jun 2009 11:38

Je schrijft 'ik zal eerst een tehuis proberen te vinden'.

En als dit nu niet lukt dan moet je ze slachten of laten slachten.
Weg brengen naar kinderboerderijen is ook geen optie trouwens.

Blijft 1 ding over, geen kuikens nemen.

Gebruikersavatar
Henk69
Berichten: 2785
Lid geworden op: 21 dec 2005 13:28
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: Wat te doen met kleine haantjes...

Berichtdoor Henk69 » 07 jun 2009 11:43

Dat is het probleem in Nederland.
Door misplaatst rekening houden met de buren worden andere mensen gedwongen om dieren op te ruimen.
Hierdoor zullen minder mensen geneigd zijn om rassen in stand te houden, etcetera...

Neem broedeieren van eenden... ;)

Sigrid
Berichten: 1767
Lid geworden op: 24 nov 2006 18:41
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Wat te doen met kleine haantjes...

Berichtdoor Sigrid » 07 jun 2009 12:49

Henk69 schreef:Neem broedeieren van eenden... ;)


Dat wordt een drama in de badkamer in 't voorjaar want woerdjes verkrachten eenden....

Marti
Berichten: 7330
Lid geworden op: 22 jan 2006 14:47
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Nijmegen

Re: Wat te doen met kleine haantjes...

Berichtdoor Marti » 07 jun 2009 13:02

Henk69 schreef:Door misplaatst rekening houden met de buren worden andere mensen gedwongen om dieren op te ruimen.


Hmm, ik wil dus wél proberen 1 haan te houden, maar dan nog ga ik naar alle waarschijnlijkheid hanen moeten slachten. Ontkom je niet aan, helaas.

Gebruikersavatar
TS
Berichten: 263
Lid geworden op: 16 nov 2004 19:21
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Zomergem

Re: Wat te doen met kleine haantjes...

Berichtdoor TS » 07 jun 2009 14:00

Jaren terug heb ik hier ook klachten gekregen omdat de haan om 4 uur al begon te kraaien. Dan uiteindelijk maar de haan weggedaan omdat ik ook niet beter wist. Dan een lange tijd geen hanen gehad, maar op dit moment heb ik er 2 en geen klachten meer. Ik heb wel een apart hanenhok gemaakt zodat de hanen niet te vroeg beginnen en je het ook niet zo goed hoort, dus zeg niet te snel dat het geen optie is ;).
Als je echt geen hanenkuikens wil of je ziet het niet zitten om ze te (laten) slachten kan je er ook voor kiezen om gesexte hennekuikens te kopen en die onder een broedse hen te zetten.

Grtz

Marti
Berichten: 7330
Lid geworden op: 22 jan 2006 14:47
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Nijmegen

Re: Wat te doen met kleine haantjes...

Berichtdoor Marti » 07 jun 2009 14:21

TS schreef:Dan een lange tijd geen hanen gehad, maar op dit moment heb ik er 2 en geen klachten meer. Ik heb wel een apart hanenhok gemaakt zodat de hanen niet te vroeg beginnen en je het ook niet zo goed hoort, dus zeg niet te snel dat het geen optie is ;).


Daarom ga ik ook een poging wagen. Eerder had iemand hier in de buurt een haan, na een riedel klachten is die weg gedaan. Maar ik schreef het al eerder: zodra ze hier een haan zien komen de klachten al! Zit meer tussen de oren dan dat er daadwerkelijk overlast is.

Ga me dus ook maar eens verdiepen in de (on)mogelijkheden. En zodra er klachten komen dan zullen we eens zien of de overlast binnen de wettelijke grenzen blijft of niet ...

NB: hanenhok is natuurlijk een idee, al e.e.a. over gelezen. Maar hoe los je dat op als je eens een weekendje (dus nacht) weg bent?


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten