Ervaring met trapbak icm krieltjes ! Mooie deal !

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Gebruikersavatar
Beeb
Berichten: 585
Lid geworden op: 06 jun 2008 11:32
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Vlodrop, Limburg

Ervaring met trapbak icm krieltjes ! Mooie deal !

Berichtdoor Beeb » 17 sep 2009 14:26

Mijn kippendames hebben zondermeer varkensgenen !
Hoe weet ik dat ? Door de enorme puinhoop die ze van hun voersilo's en schalen maken !

Het geval wil namelijk dat de dames geen legkorrel blieven en ook sommige soorten graan laten liggen. Deze zaken worden vakkundig uit voerbakken gesjord waardoor ze in het zand van de ren belanden. En dat trekt weer andere mee-eters aan. :evil:
Omdat de laatste tijd de muizen bij ons vrijelijk door de tuin lopen en vrolijk mee-eten van het kippenvoer, was ik voornemens om een automatische voerbak/trapbak aan te schaffen. Het probleem is echter dat ik alleen nog maar Belgische krieltjes heb zitten die al met al niet zo heel erg zwaar zijn.

Heeft er iemand ervaring met het gebruik van de trapbak door krieltjes ? Hoe groot gewicht moet er op de trap staan alvorens het klepje opengaat ?
Laatst gewijzigd door Beeb op 22 sep 2009 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
marjolijn1957
Berichten: 5915
Lid geworden op: 12 jan 2009 12:01
Land: NL
M/V: V
Locatie: Vlakbij een zeer bekend knooppunt in het midden van NL

Re: Wie heeft ervaring met trapbak icm krieltjes

Berichtdoor marjolijn1957 » 17 sep 2009 15:19

Ik heb mijn voer is een gegalvaniseerde plantenhanger zitten. Daar zitten drie kettinkjes aan.
Doordat de pot ook vrij hoog is gaan de kips op het randje zitten of kruipen er helemaal in. Zo kunnen ze er niets uitkrabben. Ze roeren er wel met hun snavel in maar dat haalt niet veel uit. Muizen kunnen er niet bij. Misschien is dat dit een idee.
Mij bevalt dit tenmiste prima.

Gebruikersavatar
Beeb
Berichten: 585
Lid geworden op: 06 jun 2008 11:32
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Vlodrop, Limburg

Re: Wie heeft ervaring met trapbak icm krieltjes

Berichtdoor Beeb » 17 sep 2009 15:41

Kun je eens een foto maken Marjolijn ? Ik weet nl niet precies wat je bedoeld.

Gebruikersavatar
marjolijn1957
Berichten: 5915
Lid geworden op: 12 jan 2009 12:01
Land: NL
M/V: V
Locatie: Vlakbij een zeer bekend knooppunt in het midden van NL

Re: Wie heeft ervaring met trapbak icm krieltjes

Berichtdoor marjolijn1957 » 17 sep 2009 16:11

Beeb schreef:Kun je eens een foto maken Marjolijn ? Ik weet nl niet precies wat je bedoeld.

Zal ik straks even doen als ik thuiskom.

Gebruikersavatar
marjolijn1957
Berichten: 5915
Lid geworden op: 12 jan 2009 12:01
Land: NL
M/V: V
Locatie: Vlakbij een zeer bekend knooppunt in het midden van NL

Re: Wie heeft ervaring met trapbak icm krieltjes

Berichtdoor marjolijn1957 » 17 sep 2009 17:11

Afbeelding

Zo dus. Dit is wel niet zo'groot bakje maar er zullen ook wel andere maten te koop zijn. En anders is dit ook niet zo moeilijk zelf te maken. Een metalen emmer en een stuk ketting en haakjes bij de bouwmarkt. Paar gaatjes boren. En klaar.

Gebruikersavatar
Beeb
Berichten: 585
Lid geworden op: 06 jun 2008 11:32
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Vlodrop, Limburg

Re: Wie heeft ervaring met trapbak icm krieltjes

Berichtdoor Beeb » 18 sep 2009 12:27

even serieus : kunnen ze daar goed uit eten ? De rand lijkt me zo hoog ! Ik heb alleen nog maar Belgische baardkrieltjes en die zijn zoooo klein !! ? Maar het is zeker het proberen waard. Kzal morgen eens gaan hobby-en.

Hoe heb je ze trouwens geleerd om daaruit te eten ?
Kei-Bedankt !

Gebruikersavatar
marjolijn1957
Berichten: 5915
Lid geworden op: 12 jan 2009 12:01
Land: NL
M/V: V
Locatie: Vlakbij een zeer bekend knooppunt in het midden van NL

Re: Wie heeft ervaring met trapbak icm krieltjes

Berichtdoor marjolijn1957 » 18 sep 2009 13:05

Beeb schreef:even serieus : kunnen ze daar goed uit eten ? De rand lijkt me zo hoog ! Ik heb alleen nog maar Belgische baardkrieltjes en die zijn zoooo klein !! ? Maar het is zeker het proberen waard. Kzal morgen eens gaan hobby-en.

Hoe heb je ze trouwens geleerd om daaruit te eten ?
Kei-Bedankt !


Misschien zijn mijn kuikens wel intelligent ;) maar ze hebben het zich zelf geleerd. De rand is toch wel een cm of 15 hoog. Maar die rakkertjes gingen er toen ze klein waren gewoon helemaal inzitten. Terwijl er toch ook een paar krieltje bijzitten. Nu ze wat groter zijn gaan ze gewoon op de rand zitten.
Maar je kan natuurlijk ook een kleiner potje nemen.

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: Wie heeft ervaring met trapbak icm krieltjes

Berichtdoor monique » 21 sep 2009 07:35

En wat betreft je vraag, op de kinderboerderij hadden we ook van die ''trapbakken'' en dit gaf geen probleem bij de krielen. De kleinste die we hadden waren hollandse kuifhoen krieltjes.

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Wie heeft ervaring met trapbak icm krieltjes

Berichtdoor Lieve » 21 sep 2009 08:58

Beeb schreef:even serieus : kunnen ze daar goed uit eten ? De rand lijkt me zo hoog ! Ik heb alleen nog maar Belgische baardkrieltjes en die zijn zoooo klein !! ? Maar het is zeker het proberen waard. Kzal morgen eens gaan hobby-en.

Hoe heb je ze trouwens geleerd om daaruit te eten ?
Kei-Bedankt !

Wat breder en minder diep is misschien makkelijker?
Moet wel te vinden zijn in een tuincentrum.
zoals dit misschien: Afbeelding

Gebruikersavatar
Beeb
Berichten: 585
Lid geworden op: 06 jun 2008 11:32
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Vlodrop, Limburg

Re: Wie heeft ervaring met trapbak icm krieltjes

Berichtdoor Beeb » 22 sep 2009 09:02

monique schreef:En wat betreft je vraag, op de kinderboerderij hadden we ook van die ''trapbakken'' en dit gaf geen probleem bij de krielen. De kleinste die we hadden waren hollandse kuifhoen krieltjes.


Ik heb dus de opgehangen bak geprobeerd maar dat werd geen succes. Mijn ontwerp klopte niet helemaal en de kippen willen nu niets meer weten van de hangende voerbak.
Daarom ga ik NU een trapbak bestellen, ik heb de leverancier gebeld en die zei dat ik met een verzwaring de trap op scherp kan zetten. Ik nl. even gekeken en mijn belgische krieltjes zijn aanzienlijk lichter dan de kuifhoen-krieltjes.
We gaan het dus gewoon proberen. Indien de de trapbak in een advertentie verschijnt in de rubriek aangeboden, is het dus niet gelukt :roll:


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten