Middel tegen kalkpoten

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
chabotje
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 nov 2009 10:27
Land:
M/V: M

Middel tegen kalkpoten

Berichtdoor chabotje » 13 dec 2009 20:22

ik weet niet zeker of ik wel met kalkpoten te maken heb, maar preventief wil ik toch eens de poten gaan smeren. Nu heb ik dit geprobeerd met maisolie. Maar dit is toch niet optimaal het is wat te dun en blijft niet zo lang op de poot aanwezig. Een vet zou waarschijnlijk beter zijn, zou boter helpen?

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Middel tegen kalkpoten

Berichtdoor lnge » 13 dec 2009 20:45

Uierzalf of vaseline voldoet goed.

chabotje
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 nov 2009 10:27
Land:
M/V: M

Re: Middel tegen kalkpoten

Berichtdoor chabotje » 13 dec 2009 20:49

Ik denk zelf dat ik geen uiezalf of vaseline heb daarom vraag ik het ook of boter zou helpen. Andere keukenmiddelen zijn altijd welkom.

Marti
Berichten: 7330
Lid geworden op: 22 jan 2006 14:47
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Nijmegen

Re: Middel tegen kalkpoten

Berichtdoor Marti » 13 dec 2009 20:54

Zou toch morgen even een potje zalf halen; is spotgoedkoop en echt beter om te gebruiken dan boter ;)

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Middel tegen kalkpoten

Berichtdoor Jan Bollen » 13 dec 2009 20:55

De kippen hebben liever propere poten, ze pikken het gewoon weg en dan kunnen ze beter wat sla-olie binnenkrijgen dan iets anders. Preventief kan je er niks aan doen want wat er niet is kan je niet verdelgen. Gisteravond heb ik nog een witte haan gewassen omdat hij zo vuil was. Die staat graag met zijn poten in de bak met warm water, misschien kun je dat ook doen, ze eens gewoon een half uurtje met hun poten in een sopje zetten, goed afwassen en afdrogen. Als de veren nat zijn moet je ze natuurlijk wel fohnen tot ze droog zijn.
Daarna kan je beter zien hoe het met de poten is gesteld.

Hij vind het zo fijn als hij dan warm in een handdoek kan relaxen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
troeltje
Berichten: 1657
Lid geworden op: 18 feb 2009 19:52
Land: nederland
M/V: V
Locatie: lekkerkerk
Contacteer:

Re: Middel tegen kalkpoten

Berichtdoor troeltje » 13 dec 2009 20:59

hoi jan
hoe doe je dat dan??/ wassen oke :mrnono: maar dan fóhnen en hup weer naar buiten?
vatten ze dan geen kou/
ik wil namelijk ook mijn witte kip graag wassen maar ik durf het gewoon niet aan ivm temp verschil

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22922
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Middel tegen kalkpoten

Berichtdoor Kip La La » 13 dec 2009 21:02

Hoe is het mogelijk Jan !

chabotje
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 nov 2009 10:27
Land:
M/V: M

Re: Middel tegen kalkpoten

Berichtdoor chabotje » 13 dec 2009 21:19

Kan ik misschien even proberen. Hoe warm moet dat water dan hebben waar ik de poten even in onderdompel. Niet te warm zeker ander verbranden ze zich. Mag ik misschien water met wat javel in de poten in onderdompelen, kan dit geen kwaad voor de gezondheid?

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Middel tegen kalkpoten

Berichtdoor Jan Bollen » 13 dec 2009 21:21

Natuurlijk wordt hij gefohnt tot hij helemaal droog is. Ik ben er ongeveer een uur aan bezig. Hij is tot vanmorgen in de kelder blijven zitten in die hondenbench. Om 7 uur was hij uit volle borst aan het kraaien, waarschijnlijk was de buurman al aan het rondwandelen. Om kwart voor acht ben ik maar opgestaan want hij had het licht gezien en hield zijn bek niet meer. Daarna heb ik hem maar terug bij zijn hennen gezet.
Als ze met hun poten in warm water staan, dan vinden ze dat fijn en kunnen dan gemakkelijk een 10 minuten blijven staan zonder zich te veroeren.

Overmorgen moet ik zijn 2 zonen gaan wassen voor een tentoonstelling, ik zal eens een foto-reportage maken.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Middel tegen kalkpoten

Berichtdoor Jan Bollen » 13 dec 2009 21:31

Mag ik misschien water met wat javel in de poten in onderdompelen, kan dit geen kwaad voor de gezondheid?


Ik zou niet met mijn voeten in een bak javel gaan staan. "Doe een ander niet aan wat je zelf niet wil" :mrnono:
Ik gebruik gewoon hondenshampo en dan die wat het vet niet weg neemt.

Het water gewoon dat je er met je handen in kunt want je moet eerst de poten eerst wassen en dan een tijdje laten weken. Als ze helemaal proper zijn dan kan je zien hoe de toestand is.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten