Haan kreupel

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Xada
Berichten: 253
Lid geworden op: 19 apr 2008 17:48
Land:
M/V: V
Locatie: Aldeia da Mata

Haan kreupel

Berichtdoor Xada » 20 mei 2010 12:19

Mijn grote Brahmahaan was een aantal weken geleden kreupel gaan lopen. Ik kon er niets aan ontdekken en omdat we hier geen DA hebben die verstand hebben van kippen zelf wat dingen uitgeprobeerd. Eerst behandelt tegen kalkpoten, gekeken naar abcessen, gevoeld of de poot warmer was dan de andere etc. etc. Hij reageerde nergens op. Op het laatst kwam hij ook het hok niet meer uit en liep eigenlijk niet meer. Wel goed eten en drinken. Maar omdat ik dit een kip onwaardig bestaan vind, heb ik hem afgemaakt. Dit was op ca. 10 mei. De Brahmahaan was mijn hoofd haan.
Het vreemde is nu eigenlijk dat mijn nieuwe hoofd haan sinds gister ook kreupel is gaan lopen en ook met dezelfde poot. Ik heb meerdere hanen en dat gaat heel goed onder elkaar (geen gevechten etc.). Maar wat kan dit nu toch zijn?
Voor 1 haan heb ik teveel kippen en de jonge hanen gaan straks toch ook weer weg (Omdat ik grote kippen heb, wil iedereen uit het dorp een haan van mij, dus op dit moment raak ik die nog goed kwijt). Mijn kippen lopen verder los, dus overdag hebben ze ruimte zat.

Pippert
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mei 2010 17:14
Land: Nederland
M/V: V

Re: Haan kreupel

Berichtdoor Pippert » 20 mei 2010 20:51

Heey,

Misschien is het een idee om de bodem waar ze het meest op lopen compleet te verversen. Als dit voornamelijk zand is is het misschien handig om er strandzand door heen te mixen. Omdat dit zwaar zand is stikken bacteriën erin. En een keer het hok heel goed ontsmetten. Je zal vast het een en ander al geprobeerd hebben en misschien dit ook wel maar iets anders zou ik ook niet weten..

Groetjes Manon en Pippert

Xada
Berichten: 253
Lid geworden op: 19 apr 2008 17:48
Land:
M/V: V
Locatie: Aldeia da Mata

Re: Haan kreupel

Berichtdoor Xada » 21 mei 2010 10:04

Het hok heb ik ontsmet met Halamid. En de bodembedekking in het hok ververs ik iedere week. Verder is de grond gedeeltelijk omgeploegd waar ze lopen, maar omdat ze vrij rond lopen (en dan ook echt vrij) kan ik niet alle grond vervangen. Ze lopen namelijk door alle weides, ook van de buren en hebben zo een stuk van enkele ha waar ze kunnen gaan en staan waar ze willen.
Ik zit zelf te denken aan het trappetje vanuit hun hok. Het onderste trappetje is een schuine plank met dwarslatjes, maar het andere stuk zijn twee plankjes waar ze op moeten springen. Dit omdat het voor een schuine plank te steil werd.
Maar waarom hebben de kippen en de andere hanen er dan geen last van en deze haan ook niet totdat hij de hoofdhaan werd. Dit is gebeurd zonder te vechten en het is ook maar 1 poot waar hij niet op staan wil.

brahmaborg
Berichten: 499
Lid geworden op: 25 nov 2008 14:03
Land: nederland
M/V: V

Re: Haan kreupel

Berichtdoor brahmaborg » 21 mei 2010 10:11

heb je zijn nagels gecontroleerd? het kan zijn dat er 1 gebroken is.
Ik had het met mijn brahma hen,ik zag dat zehaar rechterpoot liever niet wou gebruiken,maar kon er zo niets aan zien.
Toen ik haar oppakte en haar poot eens grondig inspecteerde zag ik dat de nagel aan de onderkant was ingescheurd,dus de bovenkant zag er normaal uit maar aan de onderkant was de nagel kapot en bloede ook.
Loopt je haan mank of moeilijk, heeft ie nog wel kracht in zijn poot.
Soms kan het zijn dat hanen tijdens de rui ook wat last van hun poten krijgen omdat de pootbevering vervangen wordt.

gr Joyce

Xada
Berichten: 253
Lid geworden op: 19 apr 2008 17:48
Land:
M/V: V
Locatie: Aldeia da Mata

Re: Haan kreupel

Berichtdoor Xada » 22 mei 2010 00:54

brahmaborg schreef:heb je zijn nagels gecontroleerd? het kan zijn dat er 1 gebroken is.
Ik had het met mijn brahma hen,ik zag dat zehaar rechterpoot liever niet wou gebruiken,maar kon er zo niets aan zien.
Toen ik haar oppakte en haar poot eens grondig inspecteerde zag ik dat de nagel aan de onderkant was ingescheurd,dus de bovenkant zag er normaal uit maar aan de onderkant was de nagel kapot en bloede ook.
Loopt je haan mank of moeilijk, heeft ie nog wel kracht in zijn poot.
Soms kan het zijn dat hanen tijdens de rui ook wat last van hun poten krijgen omdat de pootbevering vervangen wordt.

gr Joyce


Mijn haan loopt moeilijk. Hij houdt zijn poot eerst tegen zijn lichaam en zet hem dan met een te verre vooruit beweging neer. Hij zet er beslist geen druk op, maar zet hem dus wel op de grond. Hij lijkt wat op het marseren uit het duitse leger van vroeger, alleen dan gaat hij er niet op staan. Het is een jonge volwassen haan (ca. 1 jaar en een paar maanden). Ik ga morgen eens naar zijn nagels kijken.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 14 gasten