>Hoe vaak per jaar is een kip broeds?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
kiekenboerinneke
Berichten: 9901
Lid geworden op: 14 jun 2010 20:13
Land: belgie
M/V: V
Locatie: Antwerpse Kempen
Contacteer:

>Hoe vaak per jaar is een kip broeds?

Berichtdoor kiekenboerinneke » 12 sep 2010 21:05

Hoeveel keer per jaar wordt een kip broeds? Ik heb er eentje die voor de 2e maal broeds is op amper 8 weken tijd. Vorige keer ging het broedsaf maken vlot, maar bleef ze wat "slechtgezind" tegen de andere dames. Nu is het weer van jan en ik kan ze weer apart zetten. :frown:
Kan het eraan liggen dat ze ergens "gepakt"worden waar ze het graag hebben? ( Ik heb geen haan, maar mijn dochter heeft al gemerkt dat de kippen het graag hebben als ze worden "gestreeld" onder hun vleugels ( ongeveer ter hoogte van de plaats waar een haan gewoonlijk treedt ) kan dit de oorzaak hiervan zijn? Is wel net de kip dat ze eergisteren zo eens vastgepakt heeft dat terug broeds is...

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: >Hoe vaak per jaar is een kip broeds?

Berichtdoor Jan Bollen » 12 sep 2010 21:38

Daar kan je niks op zeggen. Sommigen zijn maar 1 keer broeds anderen 5 of 6 keer per jaar. Hier loopt er eentje met 4 kuikens van 14 dagen oud maar er loopt ook nog een kuiken van 10 weken bij die steeds bij moeder gebleven is. Maar dat is dus haar 3 de broedsel van dit jaar.

Gebruikersavatar
kiekenboerinneke
Berichten: 9901
Lid geworden op: 14 jun 2010 20:13
Land: belgie
M/V: V
Locatie: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: >Hoe vaak per jaar is een kip broeds?

Berichtdoor kiekenboerinneke » 12 sep 2010 22:18

verdomme :frown: :frown: :frown: dame in kwestie is sussex leghybride

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: >Hoe vaak per jaar is een kip broeds?

Berichtdoor Lieve » 13 sep 2010 07:53

Je moet je daar niet kwaad om maken ! :frons: zo zit een kip nu eenmaal in mekaar :roll:

Als je ooit kuikens zal willen zal je blij zij dat er eentje eindelijk broeds wil zijn. ;)

En dat oppakken heeft daar niets mee te maken als je 't mij vraagt :mrnono:

Gebruikersavatar
kiekenboerinneke
Berichten: 9901
Lid geworden op: 14 jun 2010 20:13
Land: belgie
M/V: V
Locatie: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: >Hoe vaak per jaar is een kip broeds?

Berichtdoor kiekenboerinneke » 13 sep 2010 13:21

Maak me daar niet echt kwaad over, is alleen vervelend voor de andere madammen ( nest bezet, worden uit het hok gejaagd... ) ik ga nog 2 legnesten bijmaken, (als het hout tenminste toekomt ) maar mijn dames klagen steen en been als ik voorbijkom, en het is niet het gewoonlijke " Ik wil lekkers " geklaag....

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: >Hoe vaak per jaar is een kip broeds?

Berichtdoor brenda17 » 13 sep 2010 13:28

Ik heb kippen die worden 8 x per jaar broeds.
Ik laat ze maar 1 x per jaar eieren uitbroeden. Voor de rest gaan ze in een hok met weide zonder legnest met alleen een stok en een betonnen vloer met zaagsel. Binnen een paar dagen zijn ze dan weer broedsaf.

Maar als je het zo vervelend vind dan verkoop je haar toch? Er zijn genoeg mensen die broedse kippen willen in de zomer.

Gebruikersavatar
kiekenboerinneke
Berichten: 9901
Lid geworden op: 14 jun 2010 20:13
Land: belgie
M/V: V
Locatie: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: >Hoe vaak per jaar is een kip broeds?

Berichtdoor kiekenboerinneke » 13 sep 2010 14:13

brenda17 schreef:
Maar als je het zo vervelend vind dan verkoop je haar toch? Er zijn genoeg mensen die broedse kippen willen in de zomer.

Zie ik niet echt zitten, is mijn leidhen... Ga ze voorlopig gewoon terug apart zetten( Vorige keer ook gedaan, in kale ren ). Als het hout voor de andere legnesten toekomt, kan ze gewoon verder stro uitbroeden, dan stoort het ook niet meer zo omdat er dan legnesten genoeg zijn zonder dat de rest van de dames in het hok moeten.

Gebruikersavatar
Frank-
Berichten: 5942
Lid geworden op: 03 mei 2009 12:21
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Re: >Hoe vaak per jaar is een kip broeds?

Berichtdoor Frank- » 13 sep 2010 17:40

Nu maakt het nog niet zoveel uit. Maar in de winter, als het flink vriest, kan het voorkomen dat hennen zich zelf doodbroeden. Het gebeurt niet snel, maar je moet er wel even rekening mee houden. ;)

Gebruikersavatar
kiekenboerinneke
Berichten: 9901
Lid geworden op: 14 jun 2010 20:13
Land: belgie
M/V: V
Locatie: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: >Hoe vaak per jaar is een kip broeds?

Berichtdoor kiekenboerinneke » 13 sep 2010 21:08

Frank- schreef:Nu maakt het nog niet zoveel uit. Maar in de winter, als het flink vriest, kan het voorkomen dat hennen zich zelf doodbroeden. Het gebeurt niet snel, maar je moet er wel even rekening mee houden. ;)

Aiai, ok, merci voor de raad ;)

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: >Hoe vaak per jaar is een kip broeds?

Berichtdoor Lieve » 14 sep 2010 07:45

kiekenboerinneke schreef:Ga ze voorlopig gewoon terug apart zetten( Vorige keer ook gedaan, in kale ren ). Als het hout voor de andere legnesten toekomt, kan ze gewoon verder stro uitbroeden, dan stoort het ook niet meer zo omdat er dan legnesten genoeg zijn zonder dat de rest van de dames in het hok moeten.


That's the spirit ! :-D


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten