kip broedsaf maken

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
sonia
Berichten: 157
Lid geworden op: 18 jan 2010 01:53
Land: Peru
M/V: V
Locatie: San Marcos, Cajamarca, Peru

kip broedsaf maken

Berichtdoor sonia » 20 sep 2010 17:12

Mijn kip is broeds en dit heb ik lierver niet omdat ik geen kuikentjes wil. Bovendien heeft ze een belabberd plekje uitgekozen, iedereen kan haar zien zitten vanaf de straat en ik ben bang dat ze op een dag meegenomen wordt (er zijn al eens kippen van me gestolen).
Ik heb het stukje over broedsaf maken doorgelezen en ik haal haar nu een aantal keer per dag van haar plekje af. Probleem is dat ze ontzettend agressief is, ik vind het echt een beetje eng :oops: Als ik haar eraf wil pakken schreeuwt ze de hele buurt bij elkaar, bovendien heeft ze me hard in mijn handen en benen gepikt. Ik doe het nu door een dweil erover te gooien en met dweil en al pak ik haar ervan af. Dat gaat best en ze blijft dan een aantal uur van het nest, maar eigenlijk vind ik het enorm zielig. Ze is nooit een mensenvriend geweest, dus dit geeft haar best veel stress en mijn pogingen om haar tammer te maken moeten weer van nul af aan beginnen. Mijn enige vraag is eigenlijk of jullie ervaring hebben met dit gedrag. Moet ik haar dan toch maar in een kale kooi zetten? Maar wat als ze dan een ei wil leggen, dan moet er toch uit lijkt mij...?

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: kip broedsaf maken

Berichtdoor Jan Sch » 20 sep 2010 18:27

Een kip die broeds is pikt van zich af.
Zou ze in een luchtige kooi zetten. Vroeger gebruikte ze hiervoor manden, waarin ze water en wat voer kregen. Deze mand werd dan in de boom gehangen, zodat er genoeg lucht eraan kon komen.
Het is dus wat je wilt.

sonia
Berichten: 157
Lid geworden op: 18 jan 2010 01:53
Land: Peru
M/V: V
Locatie: San Marcos, Cajamarca, Peru

Re: kip broedsaf maken

Berichtdoor sonia » 20 sep 2010 18:50

Ik ben waarschijnlijk heel onwetend, maar wat heeft die lucht ermee te maken dan?

Gebruikersavatar
SnowFlowSnappy
Berichten: 3488
Lid geworden op: 19 jun 2010 15:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Lelystad

Re: kip broedsaf maken

Berichtdoor SnowFlowSnappy » 20 sep 2010 18:57

krijgt de kip een koud kontje en wil ze niet meer broeden

sonia
Berichten: 157
Lid geworden op: 18 jan 2010 01:53
Land: Peru
M/V: V
Locatie: San Marcos, Cajamarca, Peru

Re: kip broedsaf maken

Berichtdoor sonia » 20 sep 2010 19:06

Oh op die manier. Nu ja, ik kan natuurlijk wel een mand ophangen, al weet ik niet of dat met dat warme weer ook werkt hier. Ik neem dus aan dat dat een kale mand moet zijn, zonder doeken of stro ofzo. Maar dan wel haar ei erbij leggen?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: kip broedsaf maken

Berichtdoor jantien » 20 sep 2010 19:15

Barricadeer haar broedplek zodanig dat ze er met geen mogelijkheid meer kan gaan zitten.
Dan zal ze: 1. het broeden opgeven of
2. een ander plekje zoeken.

Meestal wordt hier dan het broeden gestaakt...

Gebruikersavatar
Zweedse Kip
Berichten: 4258
Lid geworden op: 12 jun 2007 07:30
Land: Zweden
M/V: V
Locatie: Östervåla
Contacteer:

Re: kip broedsaf maken

Berichtdoor Zweedse Kip » 20 sep 2010 19:39

sonia schreef:Oh op die manier. Nu ja, ik kan natuurlijk wel een mand ophangen, al weet ik niet of dat met dat warme weer ook werkt hier. Ik neem dus aan dat dat een kale mand moet zijn, zonder doeken of stro ofzo. Maar dan wel haar ei erbij leggen?


In ieder geval geen ei laten liggen, dat stimuleert haar namelijk om te blijven zitten ;)

Je kan haar ook op een kaal plekje zetten met wat gaas eromheen.

sonia
Berichten: 157
Lid geworden op: 18 jan 2010 01:53
Land: Peru
M/V: V
Locatie: San Marcos, Cajamarca, Peru

Re: kip broedsaf maken

Berichtdoor sonia » 20 sep 2010 22:46

Ik heb net de kip weer van haar plekje gehaald en het plekje hermetisch afgesloten met gaas. Alleen is mevrouw kip daarna spoorloos verdwenen. Normaal loopt ze met mijn andere kip en haan als ze niet op haar ei zit (ze lopen los op de akkers rond het huis). Maar goed, ze zal vanavond wel weer terugkomen om te slapen hoop ik. Anders heeft ze waarschijnlijk een nieuw plekje gezocht...

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: kip broedsaf maken

Berichtdoor Lieve » 21 sep 2010 07:44

Normaal legt een kip die broeds is geen eieren...
dus als ze al een tijd broeds is en toch op een ei ligt is dat een ei van een andere hen.


Slapen jouw kippen op stok in een hok? Dan zou je de broedse hen 's avonds kunnen oppakken en bij de anderen op stok zetten. dat kan wel eens helpen.

sonia
Berichten: 157
Lid geworden op: 18 jan 2010 01:53
Land: Peru
M/V: V
Locatie: San Marcos, Cajamarca, Peru

Re: kip broedsaf maken

Berichtdoor sonia » 21 sep 2010 16:32

Ze is wel komen slapen bij de anderen vannacht, maar sinds vannochtend vroeg weer spoorloos verdwenen. Nu ja, het zal wel, ik ga het gewoon even in de gaten houden.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten