hoeveel voer per kip

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Msp
Berichten: 729
Lid geworden op: 30 apr 2011 22:29
Land: nl
M/V: V

hoeveel voer per kip

Berichtdoor Msp » 08 mei 2011 22:13

Voor ons moeke dag een kippenboekje gekregen. Hierin staat o.a dat een kip 125 gram voer per dag eet :shock: :shock: dat is bijna een kilo per week..... klopt dit met jullie voerervaringen.
Ook staat er dat 6 kippen 30 liter water per week drinken... lijkt mij ok wat veel.

In mijn geheugen staat alleen nog dat ze veel drinken, maar niet zo heel veel eten. De kippies kregen een legkorrel.
Nu blijf ik voorlopig garvo piepkuiken en opfok voeren. Voer ziet er mooi uit van samenstelling en ze eten het graag. Af en toe gaat er een handje kanariezaad en parkietenzaad het hok in. Maar 125 gram per dag...

lauren
Berichten: 1529
Lid geworden op: 03 okt 2010 15:35
Land: Belgie
M/V: V

Re: hoeveel voer per kip

Berichtdoor lauren » 08 mei 2011 22:15

Van voer weet ik niet, maar hier drinken ze maar 14 liter met z'n vijfen per week...

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: hoeveel voer per kip

Berichtdoor Ron » 09 mei 2011 00:02

Hangt er vanaf of je grote hoenders hebt of krielen.
Hier eten ze een 10 kg per dag nu. 84 krielen en 10 konijnen, die ook hun graantje meepikken.
Dit is incl. het morsen van voer. :frown:

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: hoeveel voer per kip

Berichtdoor Lieve » 09 mei 2011 07:58

Dat kan wel kloppen.
Grote kippen moeten toch minimum 100 g voer krijgen. Wel schommelend: ze eten meerals ze aan de leg zijn, dan wanneer ze een legpauze nemen bvb. Ook eten ze meer in de winter dan in de zomer doordat ze meer energie nodig hebben om zich warm te houden.

:idea: Test het zelf uit: weeg je voer af en geef het in 2 keer aan je kippen.
's Ochtends geef je bvb. 60g per kip en 's avonds nog eens 40 g per kip.
Je ziet dan wel of het onmiddellijk wordt ogegeten of dat ze wat laten liggen.
Is alles op dan geef je volgende keer wat meer, tot je de juiste maat kent.
(Als je dan telkens hetzelfde potje/schepje gebruikt hoef je niet meer af te wegen ;) )


Van drinken weet ik het niet. Ik vul de toren op als hij ver leeg is. Ook andere vogels drinken mee, dus wat er door de kippen verbruikt wordt daar heb ik geen zicht op.

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: hoeveel voer per kip

Berichtdoor Jan Sch » 09 mei 2011 09:20

Als je de kippen binnen houdt eten ze veel meer op als ze los buiten in de wei kunnen lopen.
Je moet ze zo veel geven dat ze het precies opkunnen. Wegen heeft geen zin, of wil je een kostenberekening maken ? Minstens een keer per week de voerbak tot op de bodem leeg. Degene die denken gooi maar voor een paar dagen voer erin zijn fout bezig. Het beste moet eigenlijk elke dag hun portie voer.

Msp
Berichten: 729
Lid geworden op: 30 apr 2011 22:29
Land: nl
M/V: V

Re: hoeveel voer per kip

Berichtdoor Msp » 09 mei 2011 12:42

Jan Sch schreef:Als je de kippen binnen houdt eten ze veel meer op als ze los buiten in de wei kunnen lopen.
Je moet ze zo veel geven dat ze het precies opkunnen. Wegen heeft geen zin, of wil je een kostenberekening maken ? Minstens een keer per week de voerbak tot op de bodem leeg. Degene die denken gooi maar voor een paar dagen voer erin zijn fout bezig. Het beste moet eigenlijk elke dag hun portie voer.


Een kosten berekening.... :mrnono: :mrnono: nee hoor dan kan ik beter naar de super. Maar wel een inschatting maken van de hoeveelheid voer. Ik kan de Garvo niet in Rotterdam kopen, dus moet ik wat verder rijden. Dan is het handig als je voor een maand kan inkopen. Voorlopig eten ze nog piepkuikenmix; per kuiken een schepje.

Gebruikersavatar
kiekenboerinneke
Berichten: 9901
Lid geworden op: 14 jun 2010 20:13
Land: belgie
M/V: V
Locatie: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: hoeveel voer per kip

Berichtdoor kiekenboerinneke » 09 mei 2011 19:06

Een zak voer van 25 kg gaat hier ongeveer 3 weken mee... 1,5 kg graan per dag, en af en toe een handje bij.
Andere vogels pikken wel eens mee, maar deze worden meestal verjaagd voor ze aan de voerbak geraken.... :gutgut:
maar het gebeurt wel....

Gebruikersavatar
kuikengek
Berichten: 450
Lid geworden op: 29 mei 2010 17:57
Land: nederland
M/V: V

Re: hoeveel voer per kip

Berichtdoor kuikengek » 09 mei 2011 19:38

wij hebben een grote ren waar ze veel kunnen scharrelen, en we hebben inderdaad ook last van andere vogels. ze krijgen kliekjes, d.w.z appelschillen enz. , en gewoon iedere dag een 2.5 liter emmertje voer: we hebben 3 barnevelders, 2 lakenvelders en 7 krielen

gerda haubourdyn
Berichten: 1697
Lid geworden op: 07 mar 2011 22:02
Land:
M/V: V

Re: hoeveel voer per kip

Berichtdoor gerda haubourdyn » 12 mei 2011 19:43

dan heb ik kippen die aan de lijn zijn.Ik koop een zak van 25 kilo en maanden later is die nog niet leeg.
hun voerbakken zijn steeds vol maar men zijdehoentjes eten niet veel blijkbaar.
men kuikens is een ander verhaal, die springen meteen allen de eetbak in en kieperen die om.
dus vul ik steeds maar bij.Voor mijn part moeten men kippen niet op een kilootje kijken, men dames zijn heel
mooi maar ik kan hen niet dwingen om meer te eten.

nieuw-kippie
Berichten: 49
Lid geworden op: 10 mar 2011 23:43
Land: NL
M/V: V

Re: hoeveel voer per kip

Berichtdoor nieuw-kippie » 14 mei 2011 08:39

16 liter water joh?? Mijn kuikens drinken al helemaal niet zoveel heb ik idee en straks 16 liter? Ik zie ze bijna nooit drinken, eten doen ze wel heel goed! Kun je kippen eigenlijk meer laten drinken? Lijkt mij niet toch?


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 3 gasten