sierduif rood en recessief rood het zelfde?

klaasj
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 okt 2006 13:02
Land:
M/V: V

sierduif rood en recessief rood het zelfde?

Berichtdoor klaasj » 05 jun 2011 10:38

Eigenlijk is mijn onderwerp meteen al de hele vraag. Op internet lees ik nergens of met sierduif rood en recessief rood hetzelfde bedoeld wordt.Hopelijk is er hier iemand die me wijzer kan maken.

Gebruikersavatar
Ivkaan
Berichten: 1045
Lid geworden op: 14 jun 2006 11:01
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Tijnje (Friesland), Herveld(Gelderland, bij m'n vriendin thuis)

Re: sierduif rood en recessief rood het zelfde?

Berichtdoor Ivkaan » 05 jun 2011 18:16

Ja, sierduivenrood is recessief rood (dit zijn de effen rode)

Postduivenrood is dominant rood (dit zijn de roodkrassen, roodzilvers, etc)

klaasj
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 okt 2006 13:02
Land:
M/V: V

Re: sierduif rood en recessief rood het zelfde?

Berichtdoor klaasj » 06 jun 2011 06:51

Dank je wel voor je reactie.
Ik had een vermoeden dat dit het geval zou zijn, alleen is het zo dat ik dan niet uit kom met eigen ervaring ten opzichte van de duifcalculator. Ik heb namelijk een rode nonduif gekruist met een donkerkras postduif en volgens de calculator zou daar een blauw donkerkras dier uit moeten komen maar ik kreeg een rood dier weliswaar met wit in de veren van die nontekening maar in ieder geval was dit dier rood, een eerdere paring van deze rode doffer op een zwarte non duivin leverde mij ook een rood dier op. In beide gevallen waren de dieren die geboren werden een duivin.

Gebruikersavatar
Ivkaan
Berichten: 1045
Lid geworden op: 14 jun 2006 11:01
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Tijnje (Friesland), Herveld(Gelderland, bij m'n vriendin thuis)

Re: sierduif rood en recessief rood het zelfde?

Berichtdoor Ivkaan » 06 jun 2011 13:05

klaasj schreef:Dank je wel voor je reactie.
Ik had een vermoeden dat dit het geval zou zijn, alleen is het zo dat ik dan niet uit kom met eigen ervaring ten opzichte van de duifcalculator. Ik heb namelijk een rode nonduif gekruist met een donkerkras postduif en volgens de calculator zou daar een blauw donkerkras dier uit moeten komen maar ik kreeg een rood dier weliswaar met wit in de veren van die nontekening maar in ieder geval was dit dier rood, een eerdere paring van deze rode doffer op een zwarte non duivin leverde mij ook een rood dier op. In beide gevallen waren de dieren die geboren werden een duivin.


Kan 2 dingen betekenen, of nonduiven zijn postduivenrood i.p.v. sierduivenrood, of je postduif was drager van recessief rood.

Heb je misschien een foto van het koppel en hun jong?

klaasj
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 okt 2006 13:02
Land:
M/V: V

Re: sierduif rood en recessief rood het zelfde?

Berichtdoor klaasj » 06 jun 2011 13:17

Ik heb geen foto, het is al twintig jaar geleden dat ik die kruisingen gedaan heb, die doffer leek me wel echt sierduifrood om dat hij de rode kleurdiepte van mijn roodwitschild hoogvliegers wel had en nagels en snavel echt heel wit. Die nonduivin zou ik niet kunnen zeggen of daar postduifzwart of sierduifzwart in zat. De postduif was een aanvlieger en daar kan heel goed rood in hebben gezeten.Het is al meer dan 20 jaar geleden maar ik herinner me die vogels nog en zag nu dat dit niet met de calculator overeen kwam. Wel heb ik ergens gelezen dat als er uit twee blauwe (post)duiven een rood jong geboren wordt dit dan altijd een duivin zou zijn.

Gebruikersavatar
Ivkaan
Berichten: 1045
Lid geworden op: 14 jun 2006 11:01
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Tijnje (Friesland), Herveld(Gelderland, bij m'n vriendin thuis)

Re: sierduif rood en recessief rood het zelfde?

Berichtdoor Ivkaan » 06 jun 2011 14:10

klaasj schreef:Ik heb geen foto, het is al twintig jaar geleden dat ik die kruisingen gedaan heb, die doffer leek me wel echt sierduifrood om dat hij de rode kleurdiepte van mijn roodwitschild hoogvliegers wel had en nagels en snavel echt heel wit. Die nonduivin zou ik niet kunnen zeggen of daar postduifzwart of sierduifzwart in zat. De postduif was een aanvlieger en daar kan heel goed rood in hebben gezeten.Het is al meer dan 20 jaar geleden maar ik herinner me die vogels nog en zag nu dat dit niet met de calculator overeen kwam. Wel heb ik ergens gelezen dat als er uit twee blauwe (post)duiven een rood jong geboren wordt dit dan altijd een duivin zou zijn.


Als uit twee blauwen een rode valt is dit of een recessief rode, of de duivin is vreemd gegaan. Het rode jong kan in beide opties zowel een doffer als een duivin zijn.

klaasj
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 okt 2006 13:02
Land:
M/V: V

Re: sierduif rood en recessief rood het zelfde?

Berichtdoor klaasj » 06 jun 2011 15:27

Nu ik dit lees zie ik dat mijn geheugen mij in de steek laat, maar ik geloof dat ik t mij weer herinner, het was uit een combinatie van een rode of vale doffer met een rode of vale duivin (postduivenrood) dat in geval van een donker (blauw) jong het altijd gaat om een duivin. Tenminste als ik het me goed herinner. Ik heb me meer dan 20 jaar niet meer met duiven bezig gehouden en de boeken van vroeger heb ik niet meer. Ik ga maar wat meer lezen en proberen om het een en ander te snappen.

Gebruikersavatar
Ivkaan
Berichten: 1045
Lid geworden op: 14 jun 2006 11:01
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Tijnje (Friesland), Herveld(Gelderland, bij m'n vriendin thuis)

Re: sierduif rood en recessief rood het zelfde?

Berichtdoor Ivkaan » 06 jun 2011 17:03

klaasj schreef:Nu ik dit lees zie ik dat mijn geheugen mij in de steek laat, maar ik geloof dat ik t mij weer herinner, het was uit een combinatie van een rode of vale doffer met een rode of vale duivin (postduivenrood) dat in geval van een donker (blauw) jong het altijd gaat om een duivin. Tenminste als ik het me goed herinner. Ik heb me meer dan 20 jaar niet meer met duiven bezig gehouden en de boeken van vroeger heb ik niet meer. Ik ga maar wat meer lezen en proberen om het een en ander te snappen.


Dat klopt idd wel, een blauw jong uit twee rode is altijd een duivin, en de vader is dan ook automatisch fokonzuiver rood.

Fok je ook weer duiven of komt dat nog?

Iwan

klaasj
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 okt 2006 13:02
Land:
M/V: V

Re: sierduif rood en recessief rood het zelfde?

Berichtdoor klaasj » 06 jun 2011 20:04

Nu begint het weer een beetje te dagen bij me. Fokzuivere rode doffers geven rode zonen en dochters. Fokonzuiver rode doffers geven blauwe en rode jongen in beide geslachten, tenminste als ik nog goed herinner. Ik heb nu een koppel van een nederlandse hoogvlieger roodwitschild en een lichtkras postduif duivin, en ik hoopte op een stel jongen waar van ik dan de duivin wil houden om samen met vader vrij te laten vliegen.
Het wil echter niet lukken omdat de duivin volgens mij niet went en alleen maar naar boven loert om weg te komen.
Ik heb nog even geduld en anders vraag ik of de vorige eigenaar de duivin terug wil hebben zo dat ik een ander soort duivin bij hem kan plaatsen om ze samen uit te wennen.

Gebruikersavatar
Ivkaan
Berichten: 1045
Lid geworden op: 14 jun 2006 11:01
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Tijnje (Friesland), Herveld(Gelderland, bij m'n vriendin thuis)

Re: sierduif rood en recessief rood het zelfde?

Berichtdoor Ivkaan » 07 jun 2011 10:42

klaasj schreef:Nu begint het weer een beetje te dagen bij me. Fokzuivere rode doffers geven rode zonen en dochters. Fokonzuiver rode doffers geven blauwe en rode jongen in beide geslachten, tenminste als ik nog goed herinner. Ik heb nu een koppel van een nederlandse hoogvlieger roodwitschild en een lichtkras postduif duivin, en ik hoopte op een stel jongen waar van ik dan de duivin wil houden om samen met vader vrij te laten vliegen.
Het wil echter niet lukken omdat de duivin volgens mij niet went en alleen maar naar boven loert om weg te komen.
Ik heb nog even geduld en anders vraag ik of de vorige eigenaar de duivin terug wil hebben zo dat ik een ander soort duivin bij hem kan plaatsen om ze samen uit te wennen.


Als de duivin blauw is idd ja.

Is het geen idee om gewoon een koppel van hetzelfde ras te nemen? Kruisingen zijn er al genoeg.

Iwan


Terug naar “Duiven”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten