kuikens gaan dood

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
laura999
Berichten: 186
Lid geworden op: 25 jun 2010 12:13
Land: duitsland
M/V: V

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor laura999 » 15 aug 2011 10:03

Ik heb zojuist uitslag gekregen van het lab van het onderzoek van het dode kuiken:

Toch Apergillose!! Verscheidene van jullie hadden toch gelijk!

En nu de hamvraag: Toen ik de kuikens thuis kreeg waren van 1 groep, de lakenveldertjes, al direkt kuikens niet helemaal "fris". Waren dus al ziek. Dan moet dit toch wel meegenomen zijn?
Als ik zelf iets in de stal zou kunnen hebben, hoe lang zou het dan geduurd hebben voordat de eerste kuikens ziek zouden worden?

En dan natuurlijk ook de vraag: wat moet ik doen? Ontsmetten? Met wat?

Ik heb begrepen dat ik voor de overige 15 kuikens weinig kan doen, er is geen behandeling. Alleen maar hopen dat die het overleven. :|

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor gonda » 15 aug 2011 10:22


Gebruikersavatar
laura999
Berichten: 186
Lid geworden op: 25 jun 2010 12:13
Land: duitsland
M/V: V

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor laura999 » 15 aug 2011 12:24

De veearts was net nog even bij me (hij moest namelijk bij de buren zijn), en we hebben het hele verhaal van het begin tot het eind nog eens grondig doorgenomen.
Naar alle waarschijnlijkheid hadden de lakenveldertjes al iets onder de leden, er waren er namelijk al verschillende ziek direkt na aankomst.
Schimmels, ook apergillose zit overal, in iedere stal, maar meestal ongevaarlijk. Alleen als dieren ziek of zwak zijn slaat het toe. Dus de kuikentjes hadden al iets in hun longen en luchtzakken, en deze schimmel heeft zich daar lekker op genesteld. Vervolgens vermeerderd de schimmel zich razendsnel en worden via de mest en lucht andere kuikens aangesmet. Kuikens leven natuurlijk ook dicht bij de grond, waardoor ze er vatbaarder voor zijn dan grote kippen.
De lakenveldertjes waren reeds allemaal dood toen ik dat kuiken naar het lab heb gebracht. Dus dat was een besmet kuiken, en bij deze is de doodsoorzaak aspergellose. Maar de uiteindelijke oorzaak ligt dus hoogst waarschijnlijk ergens anders.

Ik heb inmiddels desinfectie middel gehaald en nu moet ik de hele stal een paar keer schoonmaken.

Gebruikersavatar
Frank-
Berichten: 5942
Lid geworden op: 03 mei 2009 12:21
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor Frank- » 15 aug 2011 14:00

Ik ben blij voor je dat je uitslag hebt. Nu kan je eindelijk gericht behandelen.
Met dit soort virussen doe je er goed aan om echt alles meerdere malen te ontsmetten. Heb je een hoge druk spuit? Deze heeft vaak ook een sprayknop. Hiermee kan je snel en gemakkelijk grote oppervlakten ontsmetten.

Gebruikersavatar
laura999
Berichten: 186
Lid geworden op: 25 jun 2010 12:13
Land: duitsland
M/V: V

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor laura999 » 15 aug 2011 16:09

Ja, we hebben een hoge drukspuit.

Zou het niet verstandig zijn dat ik de overgebleven kuikens ergens anders doe. Vervolgens het hok 2 keer goed schoonmaken en ontsmetten, en dan vervolgens een tijdje leeg te laten staan.
En dan niet meer deze kuikens er terug in doen, maar volgend jaar een nieuwe lichting???????? :?:

ik denk dat ik dan deze laatste 15 kuikens afwacht of ze het halen, en dan kunnen ze toch wel, als ze een half jaar oud zijn, bij mijn grote kippen?????

Wat denken jullie, goed idee of hebben jullie betere ideeen??

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor brenda17 » 15 aug 2011 16:13

Zou wel naar de verkoper gaan en alles zwart op wit laten zetten. Volgend jaar zegt die misschien dat die nergens niks vanaf weet.

Gebruikersavatar
buldog
Berichten: 7075
Lid geworden op: 11 apr 2005 22:36
Land: Friesland
M/V: M
Locatie: (Frl)
Contacteer:

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor buldog » 15 aug 2011 16:39

brenda17 schreef:Zou wel naar de verkoper gaan en alles zwart op wit laten zetten. Volgend jaar zegt die misschien dat die nergens niks vanaf weet.


Ik weet niet wat er op papier gezet moet worden.
Maar zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.

Je kunt natuurlijk ook je kippenafspraken bij de notaris laten vastleggen. :gutgut:

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor brenda17 » 15 aug 2011 16:44

buldog schreef:
brenda17 schreef:Zou wel naar de verkoper gaan en alles zwart op wit laten zetten. Volgend jaar zegt die misschien dat die nergens niks vanaf weet.


Ik weet niet wat er op papier gezet moet worden.
Maar zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.

Je kunt natuurlijk ook je kippenafspraken bij de notaris laten vastleggen. :gutgut:

Haha, dat bedoel ik niet hoor. Maar dat je iets krijgt dat je volgend jaar nieuwe kuikens mag komen halen.

Hier op de kinderboerderij is iemand aan paar weken geleden allerlei eenden en kippen komen halen. Die zou hij ruilen tegen ons passende dieren. Nu zegt die dat die nergens niks vanaf weet en nooit dieren bij ons gehaald heeft.
Dus of je de meeste mensen kunt vertrouwen, dacht het niet!

Gebruikersavatar
buldog
Berichten: 7075
Lid geworden op: 11 apr 2005 22:36
Land: Friesland
M/V: M
Locatie: (Frl)
Contacteer:

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor buldog » 15 aug 2011 17:02

brenda17 schreef:
buldog schreef:
brenda17 schreef:Zou wel naar de verkoper gaan en alles zwart op wit laten zetten. Volgend jaar zegt die misschien dat die nergens niks vanaf weet.


Ik weet niet wat er op papier gezet moet worden.
Maar zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.

Je kunt natuurlijk ook je kippenafspraken bij de notaris laten vastleggen. :gutgut:


Haha, dat bedoel ik niet hoor. Maar dat je iets krijgt dat je volgend jaar nieuwe kuikens mag komen halen.
Dus of je de meeste mensen kunt vertrouwen, dacht het niet!


Als je aan iemand zijn woord niet voldoende hebt,dan moet je daar gewoon geen zaken mee doen.
Moet niet gekker worden op papier laten dat je over een jaar kuikens krijgt. :crazyeyes:
Nogmaals, Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.

Gebruikersavatar
Pukkie
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 jul 2008 21:35
Land: nl
M/V: V

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor Pukkie » 15 aug 2011 17:03

laura999 schreef:Zou het niet verstandig zijn dat ik de overgebleven kuikens ergens anders doe. Vervolgens het hok 2 keer goed schoonmaken en ontsmetten, en dan vervolgens een tijdje leeg te laten staan.
En dan niet meer deze kuikens er terug in doen, maar volgend jaar een nieuwe lichting???????? :?:
Wat denken jullie, goed idee of hebben jullie betere ideeen??


Dat zou inderdaad wel een goede optie zijn ;) Misschien kun je de zieke kuikens in bv een betegelde ruimte zoals een oude badkamer/schuur/gebouwtje zetten. dan kun je die ook daarna en tijdens goed ontsmetten. Hout is dan weer moeilijker goed te reinigen. Zo deden wij dat ook met de zieke nijntje/katten/honden ed. In hout heb je vaak veel kieren waar toch stof en ziektekiemen ed in gaat zitten.

Ik roep maar wat hoor :-D , je moet natuurlijk dan ook wel zo'n ruimte tot je beschikking hebben.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 11 gasten