Nachthok zelf maken / Klaar !!/MET FOTO"S !!!

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Nynke
Berichten: 1220
Lid geworden op: 18 nov 2010 13:04
Land: Nederland
M/V: V

Nachthok zelf maken / Klaar !!/MET FOTO"S !!!

Berichtdoor Nynke » 29 jan 2012 09:27

Ik heb mijn schoonvader (gepensioneerd timmerman) overgehaald om samen met mij een nachthok voor de kippies te maken :duimop: :duimop: Het nachthok wat ik nu heb is niet van goede kwaliteit en de indeling vind ik ook niet fijn. Daarnaast is het een beetje vochtig aan de binnenkant, want op de dakplaten zie ik aan de binnenkant een beetje grijzige aanslag verschijnen.

Nu zat ik te denken aan betonplex, kan dat voor het hele nachthok gebruikt worden? Ik vind het niet mooi om te zien, maar het is wel erg praktisch. Ik wilde de voorkant d.m.v. 2 deuren open kunnen doen, zodat het makkelijk te schoonmaken is. Daarnaast moet het wel een stukje van de grond staan, ik dacht een cm of 40, heb maar kleine kipjes en die moeten er wel onder kunnen schuilen.

Ik heb al gegoogled op bouwtekeningen, maar niks gevonden waar ik echt iets mee kan :?

Wie heeft er meer tips voor me ??
Laatst gewijzigd door Nynke op 14 apr 2012 22:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Nachthok zelf maken !!

Berichtdoor Jan Bollen » 29 jan 2012 10:26

Hier staan mijn hokken. Je kan ze ook maken in betonplex maar voor de bodemplaat zou ik wel een vezelplaat gebruiken, daar hebben ze meer grip op. In plaats van 1 deur kan je het natuurlijk met 2 grotere deuren maken.

http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=12&t=48628&st=0&sk=t&sd=a&hilit=hokken

Nynke
Berichten: 1220
Lid geworden op: 18 nov 2010 13:04
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nachthok zelf maken !!

Berichtdoor Nynke » 29 jan 2012 17:17

[url][/url]
Jan Bollen schreef:Hier staan mijn hokken. Je kan ze ook maken in betonplex maar voor de bodemplaat zou ik wel een vezelplaat gebruiken, daar hebben ze meer grip op. In plaats van 1 deur kan je het natuurlijk met 2 grotere deuren maken.

http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=12&t=48628&st=0&sk=t&sd=a&hilit=hokken


Ik heb ze gezien !! Dankjewel :-) :-) maar ik wilde juist een hok maken met een puntdak, want het zicht wil ook wat :cool:

Maar dringt er geen vocht in de vezelplaat dan als dat de bodem is ? ik meende juist dat de bodem dus het beste van betonplex moest zijn :? :?

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Nachthok zelf maken !!

Berichtdoor Jan Bollen » 29 jan 2012 23:17

Op betonplex kunnen ze niet lopen of je moet het gaan ruw maken met een of ander product.

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: Nachthok zelf maken !!

Berichtdoor Dieter » 30 jan 2012 08:10

Geen vezelplaat nemen, maar multiplex: kan tegen vocht, is niet glad, en absorbeert kleine hoeveelheden vocht zodat de bodembedekking relatief droog blijft.
Neen, ik zweer bij multiplex i.p.v. betonplex.
Vezelplaat kan helemaal niet tegen vocht : 1 dag buiten in de regen en de plaat zwelt op.

Rob Chaams hoen
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 feb 2010 19:15
Land: nl
M/V: M
Locatie: kruisland nb

Re: Nachthok zelf maken !!

Berichtdoor Rob Chaams hoen » 30 jan 2012 09:13

je hebt betonplex dat beloopbaar is omdat er een opruwing op zit ;) even verder kijken dus, de prijs is hetzelfde...duur! maarrrrr het is wel goed voor de rest van je kippenjaren ;)

Nynke
Berichten: 1220
Lid geworden op: 18 nov 2010 13:04
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nachthok zelf maken !!

Berichtdoor Nynke » 30 jan 2012 09:52

Rob Chaams hoen schreef:je hebt betonplex dat beloopbaar is omdat er een opruwing op zit ;) even verder kijken dus, de prijs is hetzelfde...duur! maarrrrr het is wel goed voor de rest van je kippenjaren ;)


Ja, duur, dat had ik al gezien, hoewel op MP wel mooie aanbiedingen staan. Over de gladheid van de plaat; ik kan het een laagje lakken en dan, terwijl het nog nat is, met fijn zand bestrooien, dan wordt het stroef :-) en verder ligt er in het nachthok toch een laag van een paar cm hennepvezels, dus de voetjes raken de bodem toch niet ;) :?

Suust
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jan 2012 11:45
Land: nederland
M/V: V

Re: Nachthok zelf maken !!

Berichtdoor Suust » 30 jan 2012 13:51

Mijn man is op dit moment ook een hok aan het maken en wij maken hem ook van betonplex. De wanden maken we van witte betonplex platen en de bodem van een bruine plaat die we straks wit gaan schilderen. Voor de bodem zou ik wel echt een plaat gebruiken met een ruwe kant. Want het andere is echt heel glad voor de kipjes straks.
Even een fototje bijgevoegd voor voorbeeld.

Afbeelding

Nynke
Berichten: 1220
Lid geworden op: 18 nov 2010 13:04
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nachthok zelf maken !!

Berichtdoor Nynke » 30 jan 2012 17:17

Ziet er mooi uit !! Ik hoorde wel dat je betonplex op de randen heel goed moet behandelen, omdat daar dus wel kans op waterschade is :? :?

sugar
Berichten: 78
Lid geworden op: 30 dec 2011 17:23
Land: B
M/V: M

Re: Nachthok zelf maken !!

Berichtdoor sugar » 30 jan 2012 21:26

Ik heb mijn kippenhok op 6 kastanjehouten palen gezet als fundering. Kastanje heeft klasse II duurzaamheid en gaat veel langer mee (25 jaar). Palen van 160 cm 8-10 cm dik 95 cm in de grond geklopt (wel gat voorboren met grondboor).
Het hok staat dus 65 cm boven de grond, het voordeel is dat het een handige hoogte is om het te poetsen, niet alleen omdat je je niet moet bukken, maar ook omdat mijn kruiwagen zo onder de vloerplaat van het hok past...
Ik heb vandaag de bodembedekking in het hok ververst in nog geen minuut tijd... rechtstreeks in de kruiwagen geveegd met een aftrekker


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten