Hoe voorkom je dat de kip zich verslikt?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Msp
Berichten: 729
Lid geworden op: 30 apr 2011 22:29
Land: nl
M/V: V

Hoe voorkom je dat de kip zich verslikt?

Berichtdoor Msp » 07 mei 2012 00:02

Ik moet de kip drie maal per dag medicijnen geven, maar elke keer is ze na de medicatie benauwd.
Ze krijgt twee spuitjes met medicatie in de bek ingespoten en ik laat het haar zelf doorslikken. Ik leg dan de spuit op haar tong en druppel de med's naar binnen. Toch gaat ze na afloop kuchen. Vanavond was het zo er dat ik haar krop inhoud omhoog zag komen, dus maar weer ondersteboven gehouden en de krop leeg gemasseerd, naast veel zaden zaten er nog steeds grasstengels en hooi tussen (van de week had ik ook al een flinke klont gras en hooi eruit gemasseerd).
Dit keer ors gemaakt in haar waterfles gedaan en 20 ml toegediend, dit werd wel gewoon uit de spuit gedronken. Hoop dat ze der morgen nog is. Voel steeds meer bot tussen de 'kipfiletjes' :cry: .

Iemand nog tips hoe ik de med's kan geven?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Hoe voorkom je dat de kip zich verslikt?

Berichtdoor jantien » 07 mei 2012 00:05

Ik heb even jouw verhaal niet gevolgd maar waarmee moet je haar dagelijks 3x medicatie geven en waarvoor?

Msp
Berichten: 729
Lid geworden op: 30 apr 2011 22:29
Land: nl
M/V: V

Re: Hoe voorkom je dat de kip zich verslikt?

Berichtdoor Msp » 07 mei 2012 00:47

zie viewtopic.php?f=10&t=60616

Ik heb tot nog toe alle adviezen opgevolgd, in samenspraak met de DA, maar ze wil niet beter worden helaas ... (behalve dan de appelazijn) inmiddels wel elke dag ontlasting, maar het schiet niet op.

Ze krijgt naast er medicatie (pijnstilling, eetlustopwekkend en spijsverterings stimulatie); ananas sap (vers), geprakte ei gemengd met buffalowormen, vitaminen voor vogels, gemalen kippenvoer, yochurt en probitotica. En sinds vandaaag ors.
De krop ging goed, tot vandaag, toen kwam er weer een zurige (yochurt) lucht uit, en ze heeft veel last van lucht in der krop.

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: Hoe voorkom je dat de kip zich verslikt?

Berichtdoor monique » 07 mei 2012 08:46

Op de tong druppelen m.n. achterin de bek geeft juist een groot risico tot verslikken of vocht in de luchtpijp wat weer kan leiden tot ernstige problemen. Beste is om de nek van de kip goed te strekken en het spuitje loodrecht, zonder druk in de keel te laten zakken, voorbij de luchtpijp en die dan leeg te drukken.

Msp
Berichten: 729
Lid geworden op: 30 apr 2011 22:29
Land: nl
M/V: V

Re: Hoe voorkom je dat de kip zich verslikt?

Berichtdoor Msp » 07 mei 2012 09:12

monique schreef:Op de tong druppelen m.n. achterin de bek geeft juist een groot risico tot verslikken of vocht in de luchtpijp wat weer kan leiden tot ernstige problemen. Beste is om de nek van de kip goed te strekken en het spuitje loodrecht, zonder druk in de keel te laten zakken, voorbij de luchtpijp en die dan leeg te drukken.

hoi monique, bedoel je dan recht omhoog strekken of recht naar voren?

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: Hoe voorkom je dat de kip zich verslikt?

Berichtdoor monique » 07 mei 2012 15:38

recht omhoog, en natuurlijk met beleid. Daardoor is de slokdarmniet belemmerd met knikjes ed en loopt alles dus ook makkelijk naar beneden.

Msp
Berichten: 729
Lid geworden op: 30 apr 2011 22:29
Land: nl
M/V: V

Re: Hoe voorkom je dat de kip zich verslikt?

Berichtdoor Msp » 07 mei 2012 19:26

Dank voor je reactie monique. Tip is iets te laat helaas.... Kom net bij de DA vndaan. Kip heeft dus idd ook nog een longinfectie erbij door versiklking in de med. Ze is wel anderhalve ons aangekomen :duimop:
Vanaf nu maar gewoon op een stukje brood oid voeren.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten