Helup..is het ei bevrucht??

Gebruikersavatar
drazic123
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 jun 2011 11:07
Land: nederland
M/V: V

Helup..is het ei bevrucht??

Berichtdoor drazic123 » 17 mei 2012 11:28

Hallo,
Ik heb sinds 3 dagen een eendenei in mijn broedmachine (broedmachine is nieuw dus dit is de eerste keer).
Nu kwam mijn buurvrouw met een ei wat ze had gevonden op haar boerderij. Ik heb gekeken en volgens mij is het een onbebroed bevrucht ei. Met een zaklamp gekeken en vergeleken met de eieren van mijn eend die niet bevrucht zijn (ze heeft geen man).

Kortom het ei zit nu drie dagen in de broedmachine. Gister keek ik en toen zag in een zwarte stip in de "dooier"zitten.
Vandaag weer gekeken en de stip was aan het uitlopen. Maar ik zie nog geen rode adertjes in het ei. En het lijkt erop dat de dooier kleiner aan het worden is. Ook heb ik het ei in een bakje met lauw water gedaan om te zien of het echt wel een bevrucht ei kan zijn. Het ei zinkt wel naar de bodem maar de ene kant van het ei gaat iets omhoog.

Ik kan helaas nog geen foto maken ivm kapotte camera. Ik zal snel proberen of het met mn telefoon lukt.

Maar weet iemand of dit ei wel of niet bevrucht is????? :?:

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: Helup..is het ei bevrucht??

Berichtdoor Dieter » 17 mei 2012 11:38

Het is duidelijk dat jij geen kaas gegeten hebt van eieren: als leek is het quasi onmogelijk om na 3 dagen broeden te bepalen of een ei al dan niet bevrucht is. (en al zeker niet met een zaklamp...)

Enkele opmerkingen:
-een dooier wordt echt niet kleiner na 3 dagen broeden, daarbij, dat is niet waar te nemen.
- als het ei "stijgt" dan gebeurt dat omdat er een grote "luchtkamer" is en die heb je in 2 gevallen: op het eind van de broedduur of wanneer je ei redelijk oud is (een ei droogt traagjesaan uit)
-eieren onderdompelen is niet de manier om bevruchting te bepalen
- je wacht beter met schouwen tot je een weekje gebroed hebt
- 1 ei uitbroeden is "not done": kans dat je niks hebt na 21 dagen wachten (en elektriciteit) is reëel.
- je kunt aan een onbebroed ei niet "zien " of het bevrucht is!

Gebruikersavatar
drazic123
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 jun 2011 11:07
Land: nederland
M/V: V

Re: Helup..is het ei bevrucht??

Berichtdoor drazic123 » 17 mei 2012 11:49

Ja duhu dat ik er geen kaas van heb gegeten had ik al gezegd toch? Dit is namelijk de eerste keer dat ik een ei in de broedmachine heb. Ik heb deze machine namelijk net, ik zal samen met iemand die dit al jaren doet hulp krijgen. Nu is het zo dat deze man op vakantie is, dus ik kan het hem ook niet vragen.

Maar daarom toch dit forum of vragen te stellen??? ene het is voor iedereen toch eens een eerste keer als je van plan bent om eieren uit te broeden via een broedmachine.
En nogmaals dit is een onverwachts ei! Deze is gevonden door mijn buurvrouw en ik heb het vergeleken met het ei van mijn eigen eend. Ik weet het toch ook niet zeker of het wel of niet een bevrucht ei is, vandaar mijn vraag.

Ene ik snap ook wel dat het niet de bedoeling is om 1 ei in een broedmachine(tje) te leggen.
Dat is ook helemaal mijn bedoeling niet. :nuffig:

Maar bedankt voor je info

Beun
Berichten: 2000
Lid geworden op: 28 apr 2011 11:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: Helup..is het ei bevrucht??

Berichtdoor Beun » 17 mei 2012 12:39

Wil je dat ei uitbroeden? Zo ja, laten liggen. Want in water doen en de hele tijd optillen maakt dat er geen kuiken meer uit zal komen ook al is het bevrucht. ;)

Gebruikersavatar
drazic123
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 jun 2011 11:07
Land: nederland
M/V: V

Re: Helup..is het ei bevrucht??

Berichtdoor drazic123 » 17 mei 2012 12:43

Dank je, :-)
Ik laat het ei nu gewoon een week in de machine en dan kijk ik wel hoe het zicht ontwikkeld.
Ik ga er zelf vanuit dat het niks wordt, maar ja niet geschoten is altijd mis toch ;)

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Helup..is het ei bevrucht??

Berichtdoor viefpief » 17 mei 2012 14:02

Anderen hebben alles al gezegd, maar ik zeg nog maar eens: Als je een ei in water doet "verzuipt" het.
Wat ga je met het kuiken doen als het uitkomt?

Gebruikersavatar
drazic123
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 jun 2011 11:07
Land: nederland
M/V: V

Re: Helup..is het ei bevrucht??

Berichtdoor drazic123 » 17 mei 2012 14:08

Ik heb het ei hoogsten 2 sec in het water gedaan. Wat ik ga doen met het kuiken?
Nou ik heb hier een vrouwtjes eend (helaas nog niet goed broeds anders lag daar het ei wel) en dan kijk ik of ik het kuiken daarbij kan zetten zo niet dan voed ik het zelf op (en daar heb ik WEL ervaring mee). Zodra het kuiken groot genoeg is mag het hier naar de kinderboerderij waar ik al eerder kuikens voor heb grootgebracht.

Dus don't worry om het kuiken, dat komt echt wel goed :lol:
Eerst maar eens zien of er inderdaad een kuiken komt ;)

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Helup..is het ei bevrucht??

Berichtdoor viefpief » 17 mei 2012 14:12

Mooi dat je daar al ervaring mee hebt dan :ja: Ik denk niet dat een eend zomaar een kuiken gaat aannemen als ze niet eens broeds is, dus ga er maar vanuit dat je het zelf moet doen.. Krijgt het kuiken dan ook nog 1 of 2 vriendjes?

Gebruikersavatar
drazic123
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 jun 2011 11:07
Land: nederland
M/V: V

Re: Helup..is het ei bevrucht??

Berichtdoor drazic123 » 17 mei 2012 14:20

tuurlijk, de bedoeling is dat ik meerderen eendjes uit ga broeden via de broedmachine. (met hulp van een ervaren persoon). en dan zelf een aantal hou :-D

Beun
Berichten: 2000
Lid geworden op: 28 apr 2011 11:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: Helup..is het ei bevrucht??

Berichtdoor Beun » 17 mei 2012 16:51

drazic123 schreef:tuurlijk, de bedoeling is dat ik meerderen eendjes uit ga broeden via de broedmachine. (met hulp van een ervaren persoon). en dan zelf een aantal hou :-D


Maw je timing is heel slecht. Want dit eendje komt natuurlijk wel veel eerder uit dan de eendjes die je nog wil gaan uitbroeden in de toekomst. ;) Waar zijn die andere jonge eendjes als dit ei uitkomt als ik vragen mag? Zijn dat dan nog eieren? Daar heeft het eendje niet zoveel aan he vwbt gezelschap? :mrgreen:
Als je wil broeden moet je je inlezen. 1 eendje is geen optie. Die kan zelfs doodgaan door stress. Wat jij nu doet is 1 eendje uitbroeden. Gooi het ei maar gewoon weg en leg er een aantal nieuwe in. Tegelijk dus. Dan hebben de kuikens ook wat aan elkaar als ze uitkomen. Dit ei is een leidensweg....


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten