mijn konijn heefd wat

Gebruikersavatar
luna14
Berichten: 220
Lid geworden op: 11 nov 2010 19:00
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Winterswijk

mijn konijn heefd wat

Berichtdoor luna14 » 11 mei 2012 18:18

Mijn konijn fleurtje is 6 jaar oud. Het is een heel rustig en lief konijntje. Maar sinds ongeveer een week zit ze veel Meer stil. Ze is ook heel erg mager geworden. Ze eet wel normaal. Haar mest zit soms ook een beetje aan haar Kontje vast. Zit ze nu gewoon meer stil omdat ze al 6 jaar oud is of is ze ziek?

Gebruikersavatar
Spotlight
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 apr 2012 20:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: mijn konijn heefd wat

Berichtdoor Spotlight » 11 mei 2012 18:28

HoiHoi!

Ik heb dat ook gehad met mijn konijntje 'Patser', ook al een ouder konijn. Ik ben erachter gekomen dat de konijnenmuesli-combo die ik gaf niet goed meer werkte. Ik ben toen geswitcht naar de volle konijnenkorrel met soms heel klein beetje muesli. Werkt als een trein voor Patser en hij heeft nergens meer last van.

Soms heeft hij nog wel eens wat diarree maar dan heeft hij los gelopen in het gras. Konijnen met diarree kunnen verder altijd hooi gebruiken. Dat zorgt ervoor dat hun verteringsproces weer op gang komt.

Ik hoop dat het werkt. Soms kan je een dagje alleen hooi geven om zijn buik even tot rust te laten komen. Wel genoeg water erbij.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: mijn konijn heefd wat

Berichtdoor lnge » 11 mei 2012 18:31

Krijgt je konijn wel iedere dag veel hooi?
En heb je naar de tanden gekeken?

Gebruikersavatar
luna14
Berichten: 220
Lid geworden op: 11 nov 2010 19:00
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Winterswijk

Re: mijn konijn heefd wat

Berichtdoor luna14 » 11 mei 2012 19:04

Ze krijgd iedere dag een pluk hooi ze krijgd gewone konijnekorrel ze heefd nooit ander voer gehad. Verder krijgd Fleurtje elke dag vers gras met bredeweegbree, smalle weegbree, paardenbloemen, dovenetel, zevenblad enzv. Ze Krijgd vaak ook nog een wortel.

Haar tanden zien er volgensmij wel goed uit. Ze zijn allemaal even lang. En zien er net zo als als vroeger.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: mijn konijn heefd wat

Berichtdoor Lies » 11 mei 2012 19:35

Maar sinds ongeveer een week zit ze veel Meer stil. Ze is ook heel erg mager geworden


Er is overduidelijk iets niet in orde met Fleurtje, ze is ziek! Je beschrijft plakpoep denk ik. Een konijn heeft 2 soorten keutels, de gewone ronde die iedereen wel kent en de blindedarmkeutel die superbelangrijk is en die ze direct uit de anus weer opeten zodra hij naar buiten komt. De blindedarm keutels bevatten vitamine b en k in een hoeveelheid die ze per dag nodig hebben en ook eiwit. Maar liefst 20% van de dagelijkse behoefte aan eiwit halen ze uit die blindedarmkeutels. Wanneer die in diarreevorm (plakpoep dus) blijven plakken mist je konijn dagelijks noodzakelijke voedingsstoffen. En dan word je wel mager..

Wat ook kan is dat haar nieren niet helemaal okay zijn. Dan wordt je ook mager. Dat merk je omdat ze dan veel meer zou gaan drinken. Nog een mogelijkheid zijn haakjes aan de kiezen. Dat doet pijn, pijn is stress voor een konijn waardoor de darmen slechter gaan werken en er vermagering optreedt. Bovendien eet een konijn met haakjes slecht. Vaak gaan konijnen met haakjes ook meer drinken. Soms kwijlen ze en je ziet ze soms ook raar kauwen.

Als ik jou was zou ik Fleurtje meenemen naar de dierenarts (da) voor een grondige check. Buik goed doorvoelen, het gebit controleren. Liefst mèt de zijstukjes op de otoscoop als zij dat toelaat want zonder zitten de wangen in de weg en zie je niet genoeg! Voor je dit doet kun je evt beginnen met een controle van de keutels bij de da die dan met hulp van de microscoop de mest controleert. Beter neem je haar en wat keutels mee naar de da. Plakpoep kan ontstaan door darmparasieten. Vooral brilledoosgisten geven diarree van de blindedarmkeutels wanneer ze in te groot aantal aanwezig zijn. Lees er evt eens over op de site van dierenartspraktijk Wilhelminapark. Daar geven ze hele goede informatie.

Als ik het zo lees denk ik dat Fleurtje gebaat is bij vocht. Ors werkt vaak goed bij konijnen die niet lekker zijn maar als zij nu zo mager is en last heeft van haar blindedarm zoals je beschrijft, dan zijn de suikers in ors een risico. Geef haar vooral vaak wat lekkere kruiden (tot 4x daags) zoals je al doet want die bevatten ook suikers en vocht maar dan op de goede manier. Voel evt eens aan haar velletje. Dat hoort gemakkelijk van haar lijfje af te gaan als je er zachtjes aan trekt. Wanneer er geen ruimte te voelen is tussen haar vel en haar lijfje bij het zachtjes optillen van de huid dan is er sprake van een vochttekort (uitdroging) waar konijnen erg gevoelig voor zijn. Dan is het van belang om via de da onderhuids vocht te laten toedienen.

Ik hoop dat je snel actie onderneemt en contact opneemt met een da die iets van konijnen weet want het is helaas wel nodig :| Ik vrees dat je niet meer heel veel tijd hebt omdat je schrijft dat ze heel erg mager wordt. Dit gaat de verkeerde kant uit.. Waar woon je zo ongeveer? Misschien kunnen we je helpen met het vinden van een goede konijnenda.

Ps: wat je nu direct al kan doen voor haar is haar dagelijks een beetje vitamine c geven! GEwoon een half tabletje pletten en het gruis op stukje natgemaakt gedroogd brood doen. Vitamine c is op zich niet nodig bij konijnen omdat ze het zelf maken maar bij stress is het wel nodig om extra te geven en zij heeft stress omdat ze niet in orde is.

Gebruikersavatar
luna14
Berichten: 220
Lid geworden op: 11 nov 2010 19:00
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Winterswijk

Re: mijn konijn heefd wat

Berichtdoor luna14 » 18 mei 2012 14:41

ik ben vandeweek naar de da geweest. ze heefd naar haar tanden gekeken maar ze zag niks. verder heefd ze nog wat plas onderzocht voor bijvoorbeeld suikersziekte omdat oudere konijnen dat kunnen krijgen. maar dat had ze niet. ze denkt dat ze messchien een tumor heefd in haar buik. nu heb ik speciaal voer om mee dwangtevoeren. en ze heefd pijnstillers met antibiotica gekregen. heefd iemand ervaring met een tumor?

Gebruikersavatar
luna14
Berichten: 220
Lid geworden op: 11 nov 2010 19:00
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Winterswijk

Re: mijn konijn heefd wat

Berichtdoor luna14 » 18 mei 2012 15:28

Ik heb wat op internet rond gekeken. Zou ze messchien e. cuniculi kunnen hebben want ze is heel mager. En ze Plast heel veel onverwacht. Waar ze het normaal nooit zou doen.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: mijn konijn heefd wat

Berichtdoor lnge » 18 mei 2012 16:52

Ja, mijn konijntje had ook een tumor in haar buik, in haar baarmoeder om precies te zijn.
Het was zichtbaar op een foto. Mijn konijntje is er aan overleden, opereren kon niet meer.
Misschien heeft jouw konijn momenteel ook een blaasontsteking.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: mijn konijn heefd wat

Berichtdoor Lies » 18 mei 2012 21:47

E. cuniculi zou heel goed kunnen! Je kunt behandelen met panacur om te zien of dat aanslaat. Is er onderzoek van de mest gedaan op darmparasieten? Dat zou wel moeten.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: mijn konijn heefd wat

Berichtdoor lnge » 18 mei 2012 22:32

Er wordt tegenwoordig wel heel erg snel geroepen dat een konijn EC heeft. Niet dat het kwaad kan om met panacur te behandelen. Maar door te zeggen dat het EC is wordt vaak iets anders meteen uitgesloten. En dat blijft dan onbehandeld. Het lijkt mij nu helemaal niet onwaarschijnlijk dat dit konijntje baarmoederkanker heeft.
Ik zou eerst eens een foto laten maken van haar buik.
Het vele plassen kan dan ook komen doordat de tumor op de blaas drukt (en op de darmen).


Terug naar “Konijnen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast