hen en kuikens in hok bij andere kippen en haan laten?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Eva
Berichten: 95
Lid geworden op: 06 aug 2003 10:26
Land:
M/V: V
Locatie: Gelderland

hen en kuikens in hok bij andere kippen en haan laten?

Berichtdoor Eva » 29 mei 2012 18:59

Eén van de hennen heeft ruim 3 weken ongestoord kunnen broeden in het nachthok waar ook onze twee andere kippen en de haan 's nachts verblijven. Inmiddels zijn er 2 kuikens en de derde is op komst en dan liggen er nog 3 eieren. De haan en de andere kippen gaan steeds binnen kijken (op kraamvisite :o ) en komen ook weer rustig naar buiten. Kunnen de hen en kuikens in het hok blijven? Of moet ik ze straks verhuizen?

Gebruikersavatar
KipjeBrecht
Berichten: 10316
Lid geworden op: 09 aug 2011 01:11
Land: Belgie
M/V: M

Re: hen en kuikens in hok bij andere kippen en haan laten?

Berichtdoor KipjeBrecht » 29 mei 2012 19:03

Ik zou het zo laten! Als er geen problemen zijn natuurlijk! Hier laat ik kloek en kuikens mooi in de groep en heel de groep zorgt voor de kuikens! Zelfs de haan! :gulzig:

henkzeeland
Berichten: 1518
Lid geworden op: 04 sep 2011 17:08
Land: Nederland
M/V: M

Re: hen en kuikens in hok bij andere kippen en haan laten?

Berichtdoor henkzeeland » 29 mei 2012 19:07

Het kan goed gaan en het kan fout gaan.
Zorg voor extra hokruimte als dat laatste blijkt. Dan ben je in elk geval voorbereid.
Ik houd zelf altijd hennen met kuikens in een apart hok of in een aparte ren en plaats alleen dieren van ongeveer dezelfde leeftijd bij elkaar.
Er wordt hierover verschillend gedacht op het forum.
Elke situatie is anders.
Hou het vooral in het begin zeer goed in de gaten !

Edit: tegelijk met KipjeBrecht; zo zie je maar, het kan blijkbaar ook goed gaan.

Gebruikersavatar
Eva
Berichten: 95
Lid geworden op: 06 aug 2003 10:26
Land:
M/V: V
Locatie: Gelderland

Re: hen en kuikens in hok bij andere kippen en haan laten?

Berichtdoor Eva » 29 mei 2012 19:13

KipBrechtje en Henkzeeland,

Bedankt voor jullie snelle antwoorden. Dit is wat ik wilde horen, dat het ook goed kan gaan. Onze vorige haan was niet zo aardig, maar deze tot nu toe wel. Wij laten het voorlopig zo. Het reservehok staat al klaar en natuurlijk houden wij het in de gaten!

Gebruikersavatar
KipjeBrecht
Berichten: 10316
Lid geworden op: 09 aug 2011 01:11
Land: Belgie
M/V: M

Re: hen en kuikens in hok bij andere kippen en haan laten?

Berichtdoor KipjeBrecht » 29 mei 2012 19:29

Graag gedaan, hier enkele foto's als bewijs :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Op een koude herfstdag, de moeder had het al druk met de andere 6 kuikens
Afbeelding
Hij wordt over 10 dagen voor de 8ste en 9dde keer papa. (2 hennen broeds) en heeft het momenteel al sruk met drie kuikens :gutgut: Mijn andere haan is nog geen papa geworden.

Mamafoxy
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 apr 2012 18:08
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Kerkrade

Re: hen en kuikens in hok bij andere kippen en haan laten?

Berichtdoor Mamafoxy » 29 mei 2012 21:16

Hoi hoi!!

Bij mij gaat het ook altijd goed en laat ik de hen met kuikens altijd in de ren bij de andere kippen lopen.
De hen die nu met kuikens loopt heeft in een oud konijnen hok gebroed en slaapt daar nog steeds met haar kuikens, de vorige hennen hebben gewoon in het hok bij de rest gezeten. En dat ging altijd goed!!

Succes met de kuikens en hopelijk komt de rest ook nog uit!


groetjes Elle

Gebruikersavatar
Eva
Berichten: 95
Lid geworden op: 06 aug 2003 10:26
Land:
M/V: V
Locatie: Gelderland

Re: hen en kuikens in hok bij andere kippen en haan laten?

Berichtdoor Eva » 30 mei 2012 20:49

KipBrechtje: Wat leuk die foto's! Ook hier gaat alles goed; de haan, andere kippen, moeder en kuikens lopen bij elkaar in het nachthok, net of het altijd zo geweest is. Wat een verschil met onze vorige haan!
Moeder moet de kuikens nog leren traplopen :gutgut: , maar niet de eerste dag natuurlijk. Ik ben benieuwd hoe zich dat ontwikkelt.

Mamafoxy/Elle: Op dit moment zijn het drie kuikens, een vierde heeft het niet gered. Toen ik vanmiddag thuiskwam was de hen van de andere eieren af. Een vierde ei was aangepikt, maar al koud. Ik heb gekeken of ik het nog kon redden, (is me weleens bij eerdere nesten gelukt) maar helaas, het kuiken leefde niet meer. Ik heb het kuiken voorzichtig uitgepeld, zat helemaal opgevouwen in het ei (erg mooi om te zien) en was helemaal volgroeid. De andere twee eieren liggen er nog, ze hebben wel een poos koud gelegen, maar nu zit ze er weer op met de kuikens onder haar. Ik ben benieuwd of het nog iets wordt, maar ik vermoed van niet. We zullen wel zien.

Mamafoxy
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 apr 2012 18:08
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Kerkrade

Re: hen en kuikens in hok bij andere kippen en haan laten?

Berichtdoor Mamafoxy » 30 mei 2012 21:20

Ja, het is echt ongelofelijk om te zien hoe zo'n kuiken in een ei past. Je zou zeggen dat het helemaal niet past.
Ik maak hier altijd de eieren open die niet uitgekomen zijn en alhoewel het natuurlijk vreselijk jammer is dat het kuiken het niet gehaald heeft, is het wel interessant en mooi om te zien hoe zo'n kuiken helemaal opgevouwen in het ei zit.

Morgen leg ik weer zeven eitjes onder mijn broedse hen, die al voor de tweede keer dit jaar broeds is. Ik heb vier eieren van de Kraaikop en drie eieren van de Schijndelaar. Mijn dochtertje wilde perse een hele witte kip, eigenlijk het liefst een paarse, maarja dat zat er niet in :lol:

Heel veel plezier met de kuikens!!

Gebruikersavatar
itam
Berichten: 581
Lid geworden op: 21 feb 2011 20:51
Land: Nederland
M/V: V

Re: hen en kuikens in hok bij andere kippen en haan laten?

Berichtdoor itam » 30 mei 2012 21:51

Mensen vergeten wel eens dat een haan ( buiten het feit om dat ze heel mooi zijn) een belangrijke taak heeft: het waken over zijn dames en kinderen.
Als er nood is bekommert een hen zich over haar kuikens en de haan zal ze verdedigen. Ook al wordt het zijn eigen dood .... .

Gebruikersavatar
KipjeBrecht
Berichten: 10316
Lid geworden op: 09 aug 2011 01:11
Land: Belgie
M/V: M

Re: hen en kuikens in hok bij andere kippen en haan laten?

Berichtdoor KipjeBrecht » 30 mei 2012 22:17

Ja, helemaal waar! Mijne James zorgt ook zeer goed voor zijn kinderen! Zelfs adoptiekindjes :mrgreen: Vorig jaar toen Fleur voor het eerst mama werd zat de dame gewoon op stok, de kids beneden natuurlijk, dat was veel te hoog! En wie zat er beneden de kids warm te houden? Jawel, James ! Mat hulp van de 2 zijdehoenderdames! Hoe Tarzan reageert op kuikens weet ik niet, hij is nog nooit papa geworden :roll:


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten