Ademnood bij kuikens

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
regenboog
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 jun 2010 20:54
Land: nederland
M/V: V

Ademnood bij kuikens

Berichtdoor regenboog » 18 apr 2011 13:53

We hadden 1 kuiken die steeds de snavel open had en leek of hij/zij geen lucht meer kreeg. Helaas hebben we die uit zijn/haar lijden verlost. Zo'n ademnood en terwijl het arme diertje toch zo sterk was ( :puppydogeyes: ).
Tja..ik dacht zelf dat de kuikens (eigen broed + gekochte) weleens wormen konden hebben. En na even zoeken kwam ik uit op gaapworm. Die bestaat dus echt en dan is een kip/kuiken echt vreselijk in ademnood. Ik naar de agrarisch winkel om ontwormingsmiddel. Maar die hadden alleen voor volwassen dieren. Dus naar de dierenarts. Daar deden ze moeilijk, want hoe wist je nu of ze wormen hadden en je mag dat niet zomaar geven want het is vergif bla bla.
Tja.. moesten we een mestonderzoek laten doen. ??? Dan ben ik dus weer een halve dag bij de dierenarts (heb ook nog 3 jonge kinderen), weer 100 euro lichter en dan zijn de kuikens onderhand misschien al dood.
Nou zei geef me dan maar voor volwassen kippen dan ga ik de volwassen kippen behandelen. Weer moeilijk doen maar dat kreeg ik toch mee, en de eieren 3 weken lang weggooien. (honden en katten ontworm je toch ook? waarom doen ze dan zo moeilijk?)

Volgens de dierenarts konden kuikens zo jong nog geen wormen hebben. (lees op internet anders wel anders!)

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11784
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Ademnood bij kuikens

Berichtdoor jantien » 18 apr 2011 17:08

Mestonderzoek kost absoluut geen 100 euro en kan snel gedaan worden indien je DA ermee bekend is.
Je kunt eenvoudig niet 'zomaar' wat aan kuikens geven,ook niet aan volwassen dieren trouwens, je DA heeft wat dat betreft toch echt gelijk.
En kippen kun je niet vergelijken met honden of katten ;)

Gebruikersavatar
regenboog
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 jun 2010 20:54
Land: nederland
M/V: V

Re: Ademnood bij kuikens

Berichtdoor regenboog » 20 apr 2011 21:03

Oke, heb wel al wormmiddel maar zal het eerst niet gebruiken. De overige kuikens maken het gelukkig nog steeds goed!

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Ademnood bij kuikens

Berichtdoor Jan Sch » 20 apr 2011 22:22

Zag gisteravond bij een fokker ook kuikens die gaapte. Hij behandelde ze met dyoxcycline.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten