Marek, antwoorden gezocht

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Veggrl
Land: Nederland
M/V: V

Marek, antwoorden gezocht

Berichtdoor Veggrl » 09 sep 2019 15:36

Vanochtend heb ik mijn jonge Serama haantje van 24 weken moeten laten inslapen bij de dierenarts. Vorige week kreeg hij verlammingsverschijnselen aan 1 poot, verder was hij helder, alert, at en dronk goed. Ik heb hem samen met zijn dametje in een kleiner hok onder een warmtelamp gezet, zodat zijn poot wat meer rust kreeg. Daarnaast heb ik hem de afgelopen 4 dagen carprofen (pijnstiller en ontstekingsremmer) gegeven en een multivitamine. De klachten werden deze dagen helaas niet minder. Vanochtend was hij opeens hard achteruit gegaan en had hij ook verlammingsverschijnselen aan zijn andere poot. Hij zat met beide poten gestrekt naar voren, soms een klauwtje, en gebruikte zijn vleugels ter ondersteuning. Hij kwam niet meer van zijn plekje af en liet zijn koppie af en toe wat hangen. Ik heb toen de dierenarts gebeld en ik kon gelukkig direct terecht. De dierenarts had hetzelfde vermoeden als ik en kwam tot de conclusie dat het hoogstwaarschijnlijk Marek betrof. Er is verder geen aanvullend onderzoek meer gedaan en we hebben hem helaas direct laten inslapen. Verdrietig einde van het jonge leven van ons leuke en lieve haantje.

Nu wil ik natuurlijk erg graag weten hoe hij de ziekte heeft opgelopen, hoe ik mijn andere kippen kan beschermen en wat dit voor de toekomst van de rest van mijn kippen betekent.

Ik heb op dit moment 1 haantje en 9 hennen van verschillende leeftijden (variërend van 27 weken tot 1,5 jaar). Dit haantje heb ik gekocht als broedei bij een fokker en onder een broedse Serama hen uit laten broeden. Het broedse hennetje heb ik 12 maanden geleden bij een Nederlandse fokker gekocht en was ge-ent. Ik kan helaas niet meer achterhalen waartegen ze ge-ent is. De rest van de eitjes is niet uitgekomen, dit haantje is het enige kuiken die bij deze hen is opgegroeid, verder heeft deze hen nog nooit kuikens gehad. Wel had ik gelijktijdig een ander nestje met 3 Serama kuikens (3 weken ouder) bij een andere Serama hen, welke op jonge leeftijd ook contact hebben gehad met het jonge haantje en zijn “moeder” (in de eerste 3 weken van het leven van deze 3 kuikens is er dus geen contact geweest met het haantje of zijn “moeder”). Deze 3 hennetjes zijn inmiddels 27 weken en hebben hun eerste eitje al gelegd. Ik heb nog geen tekenen van de ziekte gezien. Lopen de dames toch nog een risico?

Ik vermoed dat er stof op het broedei heeft gezeten wat met Marek besmet was of dat het hennetje tegen Marek ge-ent is en hiermee het haantje als kuiken heeft geïnfecteerd. Daarnaast heb ik nog een andere gedachte, maar ik weet niet zeker of dit mogelijk is. 4 weken geleden heb ik voor het haantje (toen 19/20 weken) een eigen hennetje bij een fokker gekocht, omdat hij steeds ruzie kreeg om de hennen met de oudere haan. De fokker had het hennetje als kuiken uit België gehaald en ik weet niet of ze ge-ent is of niet. Zou dit hennetje mijn haantje op 19/20 weken nog besmet kunnen hebben met Marek of kan dat echt alleen de eerste dagen/weken na de geboorte. En kan de ziekte zich dan ook nog binnen 4 weken uiten? Ik lees hier wat wisselende berichten over. Het haantje en deze hen zaten apart van de andere kippen. Na het in laten slapen van het haantje, is het hennetje dus alleen over. Ik ben nu echter een beetje bang om haar bij de andere kippen te zetten als zij “de boosdoener” zou kunnen zijn.

Al met al een hele puzzel en misschien denk ik er teveel over na, maar ik wil niet onnodig extra slachtoffers maken. Dus als er bij iemand een lichtje gaat branden bij het bovenstaande verhaal, er iemand is die antwoorden op mijn vragen heeft of tips voor de toekomst van de rest van mijn kippen heeft, dan hoor ik het heel graag!

Veggrl
Land: Nederland
M/V: V

Re: Marek, antwoorden gezocht

Berichtdoor Veggrl » 09 sep 2019 16:42

AANVULLING:

Zojuist de dierenarts nog een keer gesproken en antwoord ontvangen van de fokker.

Volgens de fokker was de hen die het desbetreffende haantje heeft uitgebroed niet ingeënt tegen Marek. Dus deze optie zou ik dan in principe uit kunnen sluiten.

Volgens de dierenarts is het onwaarschijnlijk dat het haantje op een leeftijd van 19/20 weken het virus van het Belgische kipje heeft opgelopen en dat hem dit binnen 4 weken zo ziek heeft gemaakt. Deze optie komt daarmee dus ook te vervallen. Volgens haar kan ik het kipje rustig bij mijn andere kippen plaatsen.

Dit waren voor mij de twee meest waarschijnlijke opties. De rest van de kippen zijn zeker niet ingeënt en ondanks dat we al meerdere keren kuikens hebben gehad, is er nooit een kuiken ziek geworden of dood gegaan aan Marek.

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”