Mager

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
tuff cookie
Land: nederland
M/V: V

Re: Mager

Berichtdoor tuff cookie » 08 nov 2019 15:50

Is deze hen een Uilebaard ? Zelf heb ik Brabanter krielen en ook wel Uilebaard krielen.
Jaren lang gesukkeld met de gezondheid van deze dieren. Het bleek dat ze de mineralen en vitaminen moeilijk konden opnemen uit het voer. Dacht dat het door inteelt kwam. Maar pas gelezen dat Landrassen en sierhoenders speciaal voer nodig hebben, waar natuurlijke vitaminen inzitten en organische mineralen in plaats van anorganische mineralen.
Daardoor wel duurder voer.

moriarty
Land: Nederland
M/V: M

Berichtdoor moriarty » 08 nov 2019 16:07

Deze hen is een kraaikop, maar aangezien die tot dezelfde groep landhoeders behoort zou dat kunnen. Heb je tips wel voer ik dan zou kunnen gebruiken?

tuff cookie

Berichtdoor tuff cookie » 08 nov 2019 16:38

Ik heb 2 soorten (merken) gevonden die beide voldoen volgens mij. Ik weet alleen niet of ik dat hier mag schrijven. Anders stuur ik je wel een PBtje.

Isabel

Berichtdoor Isabel » 08 nov 2019 17:33

Je moet even op het zakje van CS kijken. Het is namelijk voor honden en katten, om aan te sterken na een operatie. Kreeg de tip van Monique die bij een vogelasiel werkt.

Ligt natuurlijk aan het formaat en gewicht kip. Ik heb zelf krieltjes van gemiddeld 600/ 700 gram, maar ik doe er dan een dag of drie, vier mee. Voor één kriel.
Het zwelt behoorlijk op als je met water aanmaakt.

moriarty

Berichtdoor moriarty » 11 nov 2019 12:42

Oke, we zijn nu 4 dagen verder (eigenlijk 3) en de kip lijkt enorm aan te komen. Ik moet haar nog op de weegschaal zetten, maar gisteren pakte ik haar op en het borstbeen was veel minder scherp aanwezig, ik zou bijna zeggen dat ze gevoelsmatig gelijk is aan de andere kippen. Ze CS (waarvan ik een papje maak met water) eet ze enthousiast weg, in de legmeel wordt nog wel gezocht naar de lekkere dingetjes en daar krijgt ze ook zeker wat van binnen. Verder is het niet zo spannend natuurlijk in een douchecel, dus ik zit even te bedenken of ik nog iets tegen verveling moet doen.

En de volgende vraag, hoe ga ik haar weer buiten krijgen? Ze zit nu al een paar dagen in een verwarmde ruimte (niet heel warm, maar 17-19 graden) en hoe ga ik zorgen dat ze het niet gelijk te pakken krijgt als ze weer de kou in gaat met lichte vorst in de nachten.

En gelijk vraag twee, hoe ga ik haar weer in de toom introduceren? Want eigenlijk heb ik maar 1 ren voor de kippen, moet ik haar er dan weer bij zetten? Of een aparte afrastering maken en die in de ren zetten?

Isabel

Berichtdoor Isabel » 11 nov 2019 18:52

Fijn dat de CS in de smaak valt en dat ze aan is gekomen. :duimop:
Je kan de legmeel ook door de CS doen. Beetje de boel meppen. ;)

Wat betreft jouw vraag... Heb je niet een ruimte waar het wat kouder is dan waar ze nu zit? Persoonlijk zou ik haar nog wel even in de doucheruimte laten zitten, kan ze nog even wat meer vet kweken. :-)

tuff cookie

Berichtdoor tuff cookie » 11 nov 2019 19:17

Ja, ik zou haar ook nog een beetje langer laten aansterken, en inderdaad alvast naar een koelere ruimte of de verwarming wat lager instellen.

moriarty

Berichtdoor moriarty » 18 nov 2019 16:47

Update:
Op basis van jullie advies heb ik haar maar voorlopig even in de douchecel gelaten, verwarming minimaal, maar het is aanbouw bij het huis, dus het blijft redelijk warm. Ze eet aardig wat, we zien haar niet heel veel drinken. In het begin at ze de CS enthousiast weg, maar nu laat ze het staan en is in het opfokmeel aan het graven naar de lekkere dingen, dus ik denk het aan te vullen met legkorrel en granen (boerderijmix heb ik geloof ik). Daarnaast vonden we in het begin af en toe een veertje en vanmorgen lagen er ineens heel veel veren, waardoor ik vermoed dat de rui nu verder gaat (nadat die even stil heeft gelegen). Ik heb haar vorige week nog gewogen en ze is wel iets aangekomen, maar nog niet heel veel. En mijn vorige berichtje was wel te enthousiast qua borstbeen, ze is echt nog wel mager, maar ze eet goed is alert en staat ook waar we bij zijn te graven in de bak met eten. Ik mis eigenlijk alleen nog de echt grote ontlasting (die ik bij de anderen regelmatig in het nachthok of in de ren wel vind), om me gerust te stellen dat ze echt goed aan het eten is. Verder vind ik wel genoeg ontlasting om te denken dat ze weer aardig eet, met af en toe een blinde darm poep erbij.

tuff cookie

Berichtdoor tuff cookie » 18 nov 2019 19:49

Als kippen geen eieren leggen dan eten en poepen ze beduidend minder. Ik denk dat je gewoon goed bezig bent.

Mia500
Land: Belgie

Berichtdoor Mia500 » 18 nov 2019 20:07

Fijn te horen dat je kipje op de goede weg Isi
Was het topic wat aan het volgen omdat ik 2 zijdehoenders heb die veel te mager zijn.
Wij weten echter wel dat het komt door coccidiose, die we maar niet wegkrijgen, onbegrijpelijk, maar het is zo al enkele maanden. Da en ik blijven echter zoeken naar een medicijn en schema dat het eindelijk de redding geeft.
Succes nog!

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”