onlangs gekochte kippen met parasiet

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Isabel
Land: Nederland
M/V: V

Re: onlangs gekochte kippen met parasiet

Berichtdoor Isabel » 22 mei 2020 10:52

Hè, wat sneu... :(
Hopelijk komen de anderen er snel bovenop. Houd ons op de hoogte.

Joog
Land: nederland
M/V: M

Berichtdoor Joog » 23 mei 2020 08:27

Csengele schreef:Ik weet niet of je het hok ook regelmatig ontsmet? Vooral wanneer er een ziekte uitbreekt is het verstandig om alles regelmatig goed te ontsmetten. Dit hoeft niet heel veel werk te zijn.

Zelf gebruik ik virocid. Een middel wat ik ken van de lokale opfokbedrijven.

Gewoon in een drukspuit, alles natmaken en daarna laten opdrogen. Zodra het opgedroogd is kunnen de kippen weer naar binnen. Daarna spuit ik de buitenren ook. Letterlijk alles. Dit is binnen 10 minuutjes klaar.

Mochten je kipjes het niet overleven dan voorkom je in ieder geval een nieuwe besmetting voor de volgende.... Hoop uiteraard dat het niet zover hoeft te komen. En mochten ze het wel overleven dan zorg je ervoor dat ze zichzelf niet opnieuw kunnen besmetten met virussen die jarenlang buiten het lichaam kunnen overleven.

Duur spul, ken het verder niet, zal (neem ik aan) wel werken. Ik gebruik gewoon gloortabletten, breekt de pleuris uit in een ziekenhuis, of zelfs bij bv de varkenspest, gebruiken ze ook gloortabletten. Stukken goedkoper.

gman
Land: nederland
M/V: M

Berichtdoor gman » 23 mei 2020 08:59

Momenteel is nog 1 kip ziek, zieker dan gister en de andere 2 zijn al weer zoals een kip moet zijn:)

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”