Al geruime tijd heb ik wat kippen lopen waarbij een kaasachtige massa zich in de keel vormt. Ik ben toen met een kip naar de dierenarts geweest, die stelde vast dat het trichomonas, ofwel beter gekende "het geel", was. Ze heeft me hiervoor het bekende medicijn tricho plus meegegeven. Ik heb dit product 2 maanden gegeven, zonder enig resultaat. De ergste gevallen zijn zelfs ondertussen gestorven. Kippen die de ziekte minder erg hadden, bleven stabiel bij toediening van de medicatie, maar na het stopzetten van de medicatie begint de ziekte zich verder te verspreiden. Ik heb nog geen enkele kip echt kunnen genezen, ik heb ook nog zeer veel andere (gezonde) kippen lopen en heb schrik dat ze deze ziekte gaan overnemen.
Daarom mijn vraag op dit forum. Vaak heb ik het gevoel dat je op zulke fora meer informatie kan vergaren dan bij een dierenarts die het soms maar als "een domme kip" ziet. Ik heb een foto toegevoegd van mijn Brahma haantje die het momenteel het ergste heeft. Pittig detail : deze haan zit apart van al mijn andere kippen (+- 1000 meter afstand), samen met nog 4 brahma kipjes. Deze haan kan dus onmogelijk de ziekte hebben overgenomen. In het begin van de toediening van de medicatie had deze echter het geel nog niet.
Denken jullie :
1) Dat het hier wel degelijk over trichomonas gaat, daar de medicatie nihil tot geen effect heeft. Ik heb op internet gevonden dat andere ziekten deze symptomen kunnen veroorzaken, echter vind ik niet de welke.
2) als het toch trichomonas is, kan ik mijn kippen dan niks anders toedienen van medicatie, de tricho plus helpt immers totaal niet.