Haan heeft iets raars op/in zijn kam groeien? Worm/veertje?!

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
JoyCiej007
Land: Nederland
M/V: V

Haan heeft iets raars op/in zijn kam groeien? Worm/veertje?!

Berichtdoor JoyCiej007 » 09 jun 2021 00:47

Hallo allemaal, ik ben hier net nieuw, dus mijn excuses als iets niet helemaal lukt of als dit verkeerd staat.
Ik heb gelukkig wel ruime ervaring met fora (voor de paardenmensen, ik gebruik hier dezelfde naam als op het forum bokt.nl ) :gulzig:

Wij (ik en de mede-eigenaar) hebben een vraag over onze 1-jarige, "zelf" (onder pleegmoeder) uitgebroede Ayam Cemani haan.
Afgelopen weekend poseerde meneer weer eens trots voor mij, zodat ik foto's kon maken. Behalve (vinden wij dan) dat hij donders mooi is, is het ook een relatief tamme, redelijk eenkennige, waakzame en lieve haan, die goed voor z'n chickies zorgt (en goed bevrucht, haha).

Echter, toen ik de foto's eens goed bekeek, viel mij meteen "iets raars" op aan zijn kam. Ik sta vaker erg dichtbij hem, hij eet regelmatig uit mijn hand, maar dit is mij nog nooit opgevallen en ik weet vrijwel zeker dat hij dit een tijdje geleden nog niet had. Het lijkt op een soort wormpje, maar het lijkt vast te zitten in/op zijn kam. Als het een wormpje oid zou zijn, zou het toch moeten bewegen/eraf vallen lijkt me.
Ik heb nog geen tijd gehad om het in het echt goed te bekijken en de haan vast te pakken, dit willen we wel binnenkort even samen doen. Bij inzoomen op de foto's leek het mij wel een soort veer/follikel? Zou het vrij eenvoudig zelf met een pincet te verwijderen zijn, en dan ontsmetten?

Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties wat dit mogelijk zou kunnen zijn. Haan is verder 100% vitaal en fit, we zullen dan ook niet "zomaar even" naar de DA gaan.

De originele, onbewerkte foto's, en 2 foto's die ingezoomd zijn met een blauwe cirkel om het "uitstulpseltje".
Hopelijk kan iemand ons verder helpen en antwoord geven op de prangende vraag: Wat is dit, en wat ermee aan te vangen/hoe te verwijderen?! :shock:
Zelf vind ik het zowel op de foto's (maar dat kan ik makkelijk zelf mooi wegwerken) als in het echt, toch stiekem wat ontsierend, terwijl hij juist zo mooi is :ilove:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het "uitstupseltje" in kwestie:
Afbeelding

Afbeelding

En nog even ter vergelijking, deze foto is genomen herfst vorig jaar; hier is het gevalletje totaal niet zichtbaar
Afbeelding

Brand los zou ik zeggen. En lovende reacties zijn ook altijd welkom natuurlijk, wordt meneer nog veel trotser van (en vrouwtje en baasje natuurlijk ook) :lol:

Isabel

Re: Haan heeft iets raars op/in zijn kam groeien? Worm/veertje?!

Berichtdoor Isabel » 09 jun 2021 04:44

Allereerst welkom! :daag:

Als ik naar de oude foto kijk en naar de recente, dan is dat deel van de kam nu een stuk kleiner. Denk dat het een deel van de kam is die afgestorven is/ gaat afsterven..?

Maarrreee... ontsierend vind ik het niet hoor. Blijft een prachtige haan en het hoeft allemaal niet perfect te zijn toch!? Is bij jou en mij ook niet. ;)

tuff cookie
Land: nederland

Berichtdoor tuff cookie » 09 jun 2021 16:16

Eens met Isabel.
Het kan zijn dat hij die punt van zijn kam heeft opengehaald ergens aan en daardoor het uiterste puntje is af gestorven. Ik zou verder helemaal niets doen want op een gegeven moment zal het er vanzelf (verdroogd) afvallen. Het is zeker een prachtige haan !

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 09 jun 2021 17:49

De eerste tand lijkt ook kleiner dan voorheen. En er zit een toepje op. Misschien is er daar iets gelijkaardig gebeurd?

Buitenbeestje

Berichtdoor Buitenbeestje » 10 jun 2021 19:31

Komt misschien door de vorstperiode van afgelopen winter? De haan wordt er niet minder knap om, wat een mooie kerel!... :ilove:

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 10 jun 2021 20:05

Buitenbeestje schreef:Komt misschien door de vorstperiode van afgelopen winter? De haan wordt er niet minder knap om, wat een mooie kerel!... :ilove:

OH, dat zou best wel eens kunnen!

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”