Stress na een roofvogel aanval?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
annestijnen
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jul 2021 10:45
Land: Nederland
M/V: V

Stress na een roofvogel aanval?

Berichtdoor annestijnen » 04 sep 2021 22:53

Hallo! Mijn eerste bericht hier op het forum!

Helaas is twee weken geleden weer een roofvogel aanval geweest op mijn kipjes. Dit is de tweede keer dat het gebeurd is, ondanks dat ik al netten had opgehangen. Er zijn nog maar 2 van mijn 5 kippen overgebleven. Ze zijn nu ontzettend bang, ze zitten alleen maar in het (veilige) nachthok en komen niet uit zichzelf naar buiten. Zoals gezegd is het al twee weken geleden, en nog steeds zijn ze heel schrikachtig, ook al ze zelf een onverwachtse beweging maken. Hun plekje in het nachthok ligt helemaal vol met veertjes.

Ik heb inmiddels een volledig afgesloten volière gemaakt, zodat de roofvogel geen kans meer maakt. Maar de kipjes zien het verschil natuurlijk niet! Kan iemand mij vertellen/adviseren in wat nu wijsheid is?

Binnenkort komen twee iets jongere hennetjes (van zo’n 17 weken) erbij. Mijn kipjes zijn nu zo’n 7 maanden. Doe ik er goed aan om de nieuwe kipjes erbij te voegen als ze nog gestresst zijn?
Ik kan me voorstellen dat ze zo gemotiveerd worden om weer lekker buiten te scharrelen? Maar misschien zorgt het alleen maar voor meer stress..

Kan iemand me adviseren?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Stress na een roofvogel aanval?

Berichtdoor tuff cookie » 05 sep 2021 03:58

Om de stress te verminderen zou je de volière kunnen overdekken met doorzichtige golfplaatjes zodat de hemel waaruit het gevaar komt uit zicht is. Verder kan het schelen om wat struikjes aan te planten in de ren, b.v. bessen struikjes dat geeft schuil gelegenheid.
Nieuwe kipjes erbij zetten zou ik op dit moment niet doen. Misschien krijg je nog andere reacties.

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Stress na een roofvogel aanval?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 05 sep 2021 08:16

Ik zou het nog wat tijd geven..

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11779
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Stress na een roofvogel aanval?

Berichtdoor jantien » 05 sep 2021 09:01

Welkom op het forum :-D
De veertjes in het hok kan ook van de rui zijn, ook al zijn ze pas 7 maanden.
Nieuwelingen bijplaatsen lijkt mij inderdaad een prima plan, ook om ze zo uit hun schulp te halen.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19172
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Stress na een roofvogel aanval?

Berichtdoor Isabel » 07 sep 2021 13:19

Heb je wat aan de adviezen gehad?

annestijnen
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jul 2021 10:45
Land: Nederland
M/V: V

Re: Stress na een roofvogel aanval?

Berichtdoor annestijnen » 21 sep 2021 10:39

Sorry voor de late reactie, ik was mijn wachtwoord van de website al kwijt! :gulzig:

Ik heb uiteindelijk de keuze gemaakt om na 2,5 week twee hennetjes bij de toom te voegen. Sinds de dag dat de nieuwe hennetjes bij het toompje zitten, zijn de Cochins weer helemaal de oude! Zo blij met de keuze. Sindsdien durfden ze gelijk weer naar buiten, en zelfs helemaal naar de voorkant van de ren te komen, waar ze eerst alleen maar achtertegen/onder het hok durfden te zitten.

Ze waren gelijk weer helemaal de oude! Één van de twee legt ook alweer eitjes, dus dat is een goed teken!

Bedankt voor jullie reacties!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Stress na een roofvogel aanval?

Berichtdoor tuff cookie » 21 sep 2021 11:26

Fijn om te horen en goed dat je er hennetjes bij hebt gezet. :duimop:

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19172
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Stress na een roofvogel aanval?

Berichtdoor Isabel » 21 sep 2021 14:32

:duimop:


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten