Veerluis bestrijden

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Lixian
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 aug 2022 12:34
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Almere

Veerluis bestrijden

Berichtdoor Lixian » 26 mar 2023 20:52

Halo allemaal,
laatste tijd merk ik dat mijn kippen heel veel aan het krabben en bezig zijn met hun veren. Eentje is al een beetje kaal bij de dijbeen. Ik vermoed dat het veerluizen zijn, want het hok is bloedluisvrij. Ik heb al meerdere keren een stofbad voor ze gemaakt, maar die zien ze niet zo zitten. Weet iemand een goed middel tegen veerluizen? Enigs ervaring met Finecto? Het liefst wil ik natuurlijke middelen gebruiken en de eieren blijven eten tijdens de behandeling. Of toch voor niet-natuurlijke middelen kiezen omdat die beter werken?

Ik zie graag jullie reacties!

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22987
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Veerluis bestrijden

Berichtdoor Kip La La » 26 mar 2023 21:10

Heb je ze van dichtbij onderzocht?
Terwijl je je kippie vasthoudt even controleren tussen de veren rond de kont.
Zie je daar bolletjes rond de veeraanzet zitten?

Lixian
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 aug 2022 12:34
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Almere

Re: Veerluis bestrijden

Berichtdoor Lixian » 26 mar 2023 21:24

Zal ik morgen even doen! Dank voor de tip!

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Veerluis bestrijden

Berichtdoor Pearlsofpassion » 27 mar 2023 09:27

Lixian schreef:Halo allemaal,
laatste tijd merk ik dat mijn kippen heel veel aan het krabben en bezig zijn met hun veren. Eentje is al een beetje kaal bij de dijbeen. Ik vermoed dat het veerluizen zijn, want het hok is bloedluisvrij. Ik heb al meerdere keren een stofbad voor ze gemaakt, maar die zien ze niet zo zitten. Weet iemand een goed middel tegen veerluizen? Enigs ervaring met Finecto? Het liefst wil ik natuurlijke middelen gebruiken en de eieren blijven eten tijdens de behandeling. Of toch voor niet-natuurlijke middelen kiezen omdat die beter werken?

Ik zie graag jullie reacties!


Je kan van alles wat je gebruikt ervanuitgaan dat het enigzinds in de eieren gaat zitten. De vraag is dus hoe schadelijk het product is en hoe erg jij dat dan vind..
Ik weet niet welke natuurlijker middelen er bestaan maar veerluis is vrij hardnekkig of kan het toch zijn als er niet grondig en goed werkzaam behandeld wordt.
Ik heb het ooit geprobeerd met diatomeeenaarde maar dat werkt niet heel handig en nadat ik dacht er vanaf te zijn (na weken de kip inpoederen), waren ze toch plots terug en nu ook bij andere kippen. Er was 1 zwakke oudere kip waar ze echt op zijn gaan woekeren. Dus heb ik toch maar er Beaphar 404 gehaald en alle kippen 3x behandeld. In tussentijd de eieren weg gedaan tot 2 weken erna. Toen was het uiteindelijk wel weg.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Veerluis bestrijden

Berichtdoor jantien » 27 mar 2023 11:11

Kip La La schreef:Heb je ze van dichtbij onderzocht?
Terwijl je je kippie vasthoudt even controleren tussen de veren rond de kont.
Zie je daar bolletjes rond de veeraanzet zitten?


Lixan, heb je je kippen al bekeken? Bruine kleine lange beestjes op de huid, vaak ook te vinden onder de vleugels, en rond cloaca..waar dus die witte bolletjes de nesten zijn?

Lixian
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 aug 2022 12:34
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Almere

Re: Veerluis bestrijden

Berichtdoor Lixian » 27 mar 2023 12:14

Ik zit nu op school, ( ben 15) ga er naar kijken waneer ik thuis ben. Ik zal letten op de punten die je beschreef.

Lixian
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 aug 2022 12:34
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Almere

Re: Veerluis bestrijden

Berichtdoor Lixian » 27 mar 2023 17:38

Ik heb de kippen net even onderzocht. Ik zie geen luizeneitjes( die ophopingen aan het begin van een veer) maar wel luizen. Iemand behandeltips/ een goed middel tegen veerluizen?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Veerluis bestrijden

Berichtdoor jantien » 27 mar 2023 18:50

Ik heb geweldige resultaten gehad met veerluisspray van Beaphar.
1x inspuiten op blote huid onder beide vleugels, op stuitje, rond cloaca en nek,rug en buik en eventueel (beter) volgende dag herhalen :duimop:

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Veerluis bestrijden

Berichtdoor Pearlsofpassion » 27 mar 2023 19:29

Ik liet 2 weken tussen om de larven van de eitjes die nog uitkomen ook te doden. Zo staat het ook op de bus.

Lixian
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 aug 2022 12:34
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Almere

Re: Veerluis bestrijden

Berichtdoor Lixian » 27 mar 2023 20:02

Ga ik proberen Jantien! Bedankt voor het delen van jouw ervaring! Hopelijk gaan die luizen snel weg!


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten