tabakstelen

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Mary
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 sep 2004 11:57
Land:
M/V: V

tabakstelen

Berichtdoor Mary » 09 mei 2005 14:50

Er wordt regelmatig aangeraden om tabakstelen in het kippenhok te leggen, omdat dit goed werkt tegen bloedluis, maar hoe ziet dat er uit en waar haal je dat :?:

Gebruikersavatar
johanneke
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 mei 2004 21:22
Land:
M/V: V
Locatie: vlakbij Den Bosch

Berichtdoor johanneke » 09 mei 2005 15:07

Het zijn lange bruine gedroogde stelen (30 cm) (van de tabaksplant) en je haalt ze in bundels bij o.a. de Boerenbond.

Gebruikersavatar
wilma c
Berichten: 1474
Lid geworden op: 01 apr 2003 10:09
Land:
M/V: V
Locatie: amstelveen

Berichtdoor wilma c » 09 mei 2005 15:20

duivenmelkers gebruiken ze vaak. Zelfs hier kan je ze kopen. In de zomer groeit het Boerenwormkruid in de berm, ook goed tegen luis. (moet je niet zoals ik die gene plukken die stijf staan van de mieren :shock: anders heb je weer een ander probleem. ;)

Gebruikersavatar
honkoop
Berichten: 9593
Lid geworden op: 14 mei 2004 21:12
Land:
M/V: V
Locatie: Midden van het land

Berichtdoor honkoop » 09 mei 2005 16:31

Ik haal het hier bij Welkoop, misschien zit die ook bij jou in de buurt. Uit voorzorg leg ik ze altijd in het hok. ;)

Mary
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 sep 2004 11:57
Land:
M/V: V

Berichtdoor Mary » 09 mei 2005 20:54

Hier in het dorp zit een Welkoop, dus daar ga ik zo snel mogelijk naar toe. Ik heb nog geen bloedluis bij mijn kippen kunnen ontdekken, maar ik wil het liever voorkomen... :?
Bedankt allemaal :hoera:

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Berichtdoor Lieve » 10 mei 2005 08:26

Kan je tabaksstelen ook in het legnest leggen tussen het stro? of ipv het stro?

Gebruikersavatar
dennis_pc-chicken
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 jan 2005 09:36
Land:
M/V: V
Locatie: Tessenderlo

Berichtdoor dennis_pc-chicken » 10 mei 2005 09:13

Lieve schreef:Kan je tabaksstelen ook in het legnest leggen tussen het stro? of ipv het stro?


Waar kan je het ergens vinden in Belgie? Ben het eigenlijk nog nooit tegengekomen :roll:

Gebruikersavatar
honkoop
Berichten: 9593
Lid geworden op: 14 mei 2004 21:12
Land:
M/V: V
Locatie: Midden van het land

Berichtdoor honkoop » 10 mei 2005 09:16

Lieve schreef:Kan je tabaksstelen ook in het legnest leggen tussen het stro? of ipv het stro?


Ik leg ze gewoon op het stro in de legnesten en in het hok liggen ze langs de rand op de grond en heb er wat vastgebonden aan de legstok. ;)

luc
Berichten: 63
Lid geworden op: 11 mei 2004 21:52
Land:
M/V: V
Locatie: machelen (br)

Berichtdoor luc » 10 mei 2005 10:33

Hallo,

In Belgie vind je het gewoon bij aveve. In een bruine doos van een kilo of 3. Die staat bij mij gewoon open in het hok... de geur van de stelen zal de beestjes wel wat verjagen hoop ik... en ja, je kan dit gebruiken als legnest. In principe kunnen de kippen aan deze doos niet aan, maar af en toe lukt het toch eentje om erbij te geraken, en dan vind ik een eitje in de doos tabakstelen, dan kunnen ze namelijk niet meer aan hun echte legnesten aan.

vr gr

Luc

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor gonda » 10 mei 2005 10:46

misschien effe mijn twijfel uitdrukken
Hier wordt het niet gebruikt bij de kippen, omdat ik niet overtuigd ben van de werking van de tabaksstelen;
Ik gebruik het wel bij de duiven, maar eigenlijk niet als preventief middel tegen kleine beestjes, welke het dan ook moge zijn.
Want als ik dat alleen zou gebruiken bij mijn duiven, dan zou ik geen enkel naar een tt moeten brengen.

Maar ik gebruik het wel als een soort beloning: ik knip de tabakstelen in de helft, laat het vallen op de vloerbedekking, en dan mogen ze beginnen te bouwen aan hun nesten.
Ze kunnen dan torenhoge nesten ermee maken. Ik heb liever dat ze dit als speelgoed of bouwmateriaal gebruiken in de plaats van dat ze met twijgen van een halve meter binnen komen gesjouwd die ze buiten gezocht hebben.
En over die twijgen van een halve meter daar overdrijf ik echt niet mee.
:lol:


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten