kip loopt als een pinguin (overleden)

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
kippenmama
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 okt 2005 12:51
Land:
M/V: V
Locatie: noord holland

kip loopt als een pinguin (overleden)

Berichtdoor kippenmama » 08 jun 2008 10:18

sinds afgelopen vrijdag loopt een van mijn kippen (grote witte zijdehoender) waggelend als een pinguin.
de achterkant is helemaal naar de grond.
de voetjes zijn niet verlamd.
ze eet en drinkt ook nog steeds gewoon en doet gewoon alles wat een normale kip ook doet. ze poetst dr veren en probeert op haar manier een zandbad te nemen.
ze oogt wel wat benauwd (ik kan dr horen ademhalen als ik dr optil (maar dat zou ook nog stress kunnen zijn door het optillen)

heeft iemand een idee wat ik hiermee aanmoet en wat het zou kunnen zijn?
naar mijn dierenarts ga ik liever niet meer met een kip. hij is nog net bereid tot een mestonderzoek, maar heeft gezegd dat ik absoluut niet meer met een kip hoef te komen.
Laatst gewijzigd door kippenmama op 20 jun 2008 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Karen
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 mei 2008 14:20
Land:
M/V: V

Re: kip loopt als een pinguin

Berichtdoor Karen » 08 jun 2008 10:25

Sorry, ik heb geen antwoord op je vraag...

Maar ik vroeg wel af, waarom de dierenarts heeft gezegd, dat je niet meer met een kip hoeft te komen?

kippenmama
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 okt 2005 12:51
Land:
M/V: V
Locatie: noord holland

Re: kip loopt als een pinguin

Berichtdoor kippenmama » 08 jun 2008 11:37

als er bij mij een kip ziek was, ging ik er mee naar de dierenarts. kennelijk ging hem dat vervelen.
hij zei dat hij voor huisdieren was en niet voor pluimvee. ik moest er maar mee naar een veearts.
ik kom er nu alleen nog voor ontwormingskuren en om mest na te laten kijken.
nu is er sinds dat we die aanvaring hebben gehad ook geen enkele kip meer ziek geworden.
dit is de eerste zieke sinds anderhalf jaar.

Karen
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 mei 2008 14:20
Land:
M/V: V

Re: kip loopt als een pinguin

Berichtdoor Karen » 08 jun 2008 11:44

Nou ja zeg, wat een irritante dierenarts is dat zeg.
Maar als je het niet vertrouwd, dan ga je toch gewoon naar een andere dierenarts in de buurt!

Veel sterkte, en ik hoop dat iemand je kan helpen met "pinguin" kip.

Wyannezotter
Berichten: 913
Lid geworden op: 08 mei 2004 13:13
Land:
M/V: V
Locatie: Nieuwerkerkerken/Leuven

Re: kip loopt als een pinguin

Berichtdoor Wyannezotter » 08 jun 2008 12:22

Wat je kip heeft heb ik eigenlijk geen flauw idee van.

Maar over die dieranarts, als hij/zij zich te goed vindt om kippen te onderzoeken, dan zou ik hem ook niet meer sponsoren met ontwormingskuren en mestonderzoeken daar te laten doen. Ik zou gewoon een andere DA zoeken die tenminste wel wat voor je beestjes over heeft en daar dan ook de ontwormingskuren etc te halen, die is het tenminste nog waard om wat aan je te verdienen. :frown:

Gebruikersavatar
dlhanonymous
Berichten: 694
Lid geworden op: 09 nov 2006 10:52
Land:
M/V: V
Contacteer:

Re: kip loopt als een pinguin

Berichtdoor dlhanonymous » 08 jun 2008 13:57

kegt uw kippen normal de laaste tijd? Als gestopt, wanneer is dit gebeurd (kan zijn legnood maar dan zou ik verwachten dat ze niet rond loopt en zo)

Gebruikersavatar
Jeffry83
Berichten: 519
Lid geworden op: 28 mar 2007 11:46
Land:
M/V: V
Locatie: Zoetermeer

Re: kip loopt als een pinguin

Berichtdoor Jeffry83 » 08 jun 2008 18:52

Ik heb precies hetzelfde met mijn kip (Zie het onderwerp Kalktekort)

ik dacht eerst aan kalktekort maar ik zie nu dat jij precies hetzelfde hebt als mijn kip,ik ben erachter gekomen dat ze een vergevorderde staat van kalkpoten heeft,dan gaan ze moeilijk lopen zoals bij die van mij nu is,kijk eens bij de poten of ze dikker dan normaal zijn en het klassieke kalkpoten hebben,staat bij FAQ's een foto van het onderwerp.

jack63
Niet actief lid
Berichten: 5595
Lid geworden op: 18 mei 2005 15:35
Land:
M/V: M
Locatie: maastricht

Re: kip loopt als een pinguin

Berichtdoor jack63 » 08 jun 2008 18:57

een tijd terug had ik een brahma haan gekocht bij een fokker
2 daagjes er na had hij ook de pinguin houding heb gelijk foto gemaakt toen en na die fokker toegemailt hij wist niet wat het kon zijn ....de foto,s zijn toen ook doorgestuurt na medere brahma fokkers ........ok deze konde deze verschijning niet .......helaas heb ik toen d ehaan uit zijn lijden verlost .......dit om dat het zo niet verder kon met hem ......maar ook ik had deze haan als fokhaan gekocht en wilde dit mocht het ervelijk zijn niet overbrengen op de eventwueele kuikens die ik er uit zou krijgen

Gebruikersavatar
Anjab_2007
Berichten: 340
Lid geworden op: 15 sep 2007 23:36
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: hoogerheide

Re: kip loopt als een pinguin

Berichtdoor Anjab_2007 » 08 jun 2008 21:42

een paar jaar geleden , heb ik een aantal jonge kippen gehad die dit verschijnsel ook hadden, bij toeval moest er toen toch een D.A. komen voor een van mijn paarden , heb toen gelijk gevraagd of ie even naar die kippen wilde kijken , dat is ook gebeurd , hij heeft thuis in de boeken gezocht, en het enen war hij kon vinden was een soort vitamine te kort , ik een fles gehaald , en dit gegeven , na en week waren ze weer helemaal normaal , enheb dit verschijnsel ook na die tijd niet meer gezien .

groetjes anja

kippenmama
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 okt 2005 12:51
Land:
M/V: V
Locatie: noord holland

Re: kip loopt als een pinguin

Berichtdoor kippenmama » 08 jun 2008 22:51

ik heb van alles nagekeken:
ze heeft geen kalkpoten, ik heb geen bloedluis in mijn hok, de anderen mankeren niets.
ze is absoluut niet mager.

ze is volgens mij wel broeds geweest (de buik is nog wat kaal)
ze eet nog wel goed en is alert (toen de kat kwam kijken wat ze zat te eten, werd die meteen vinnig in haar neus gepikt)
ik heb wat extra grit bij haar neergestrooid en daar heeft ze wel wat van op zitten pikken.
zou het dan toch kalkgebrek zijn?

maar stel nou dat het legnood zou zijn. hoe los ik dat op?

enne... eventueel vitaminegebrek: wat zou ik daarvoor moeten geven?

wat de dames hier te eten krijgen:

4 granen legmeel, zo veel ze lusten
afwisselend ijsbergsla,komkommer of paardebloemblaadjes
elke dag fruit: een appel of een schijf meloen (zijn ze gek op)
grit
af en toe voor de lekker: gekookte basmatirijst of een papje van magere yoghurt en havermout
en als ik eieren teveel heb, mogen ze er af en toe een paar opeten.

ik weet het even niet meer. ik doe alles wat ik kan. het gaat niet beter, maar ook niet slechter.
ik heb morgen geen tijd om een dierenarts op te zoeken.
wat denken jullie, heeft ze direkt hulp nodig of zal ik het nog even aankijken en eventueel vitamines proberen?

maar dan nog... wat voor vitaminepreparaat kan ik kopen?


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten