Daar zijn ze weer... die kleine vampiers :-(

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Chantal
Land: BELGIE
M/V: V

Daar zijn ze weer... die kleine vampiers :-(

Berichtdoor Chantal » 11 mar 2009 11:01

:? en we zitten dus weer met bloedluis :roll: ik ben er nu wel snel bij want ik controleer dus elke week 's avonds met een zaklamp de kippenhokken. Gisteren heb ik er weer zien lopen. Totnutoe nog geen massa. Je moet echt lang zitten zoeken met je lamp voor je er eentje ziet lopen maar ik weet dus nu wel... van dat eentje komen er snel massa's. Morgen ga ik aan de slag met dettol, decimite en vasseline. Pfft... en zo blijft een mens bezig.

Michaela
Land:

Re: Daar zijn ze weer... die kleine vampiers :-(

Berichtdoor Michaela » 11 mar 2009 13:34

Ik gebruik Home Shield.

Vorig jaar bloedmijt gevonden, na 3 weken gebruik van Home Shield geen beestje meer gevonden, nu al 9 maanden niet!

Jan Bollen
Land: Belgie
M/V: M

Berichtdoor Jan Bollen » 11 mar 2009 15:08

Ik gebruik niks meer. Ik heb hokken met gladde platen. Ik ga er met de stoomreiniger aan en met een microvezeldoek veeg ik alle eitjes en bloedluizen weg. De doek leg ik een nachtje in bleekwater en alles is opgelost.

Chantal

Berichtdoor Chantal » 11 mar 2009 16:17

Gladde platen zullen wellicht een goede optie zijn om de bloedluizen te verwijderen. Tja, ik ben dus maar 4,5 maanden bloedluisvrij geweest. Het was toen wel een explosie van luizen geweest. Nu hoop ik er snel bij te zijn om ze snel uit te roeien. Decimite helpt dus ook wel en ik denk dat dit een beetje hetzelfde principe is als Homeshield. Jammer dat al die dingen zo duur zijn. Voor een spuitbus Decimite betaal ik bij Aveve 18 euro. Vraag me af of Homeshield goedkoper zou zijn.

linny_80
Land:

Berichtdoor linny_80 » 11 mar 2009 17:49

heb afgelopen weekend het hok ook weer behandeld nadat ik er een paar zag lopen...
ik gebruik 404 voor het hok en een spray van beaphar(?) voor de kippen zelf.
vorig jaar ook een dikke uitbraak gehad, wil het nu zeker beperkt houden.

RRietdijk
Land:
M/V: M
Contacteer:

Berichtdoor RRietdijk » 11 mar 2009 17:58

Jan Bollen schreef:Ik gebruik niks meer. Ik heb hokken met gladde platen. Ik ga er met de stoomreiniger aan en met een microvezeldoek veeg ik alle eitjes en bloedluizen weg. De doek leg ik een nachtje in bleekwater en alles is opgelost.

Is het gelukt om alles naad en kiervrij te krijgen? Ik ben met bussen kit in de weer om ieder naadje maar te dichten.

José
Land: Nederland
Contacteer:

Berichtdoor José » 11 mar 2009 18:17

Hoi, ik ben nieuw hier, dus jullie kennen me nog niet.
Ik heb me laten vertellen dat er, zonder meteen met de gifspuit in de rondte te gaan, ook vriendelijker middelen zijn. Vriendelijk voor de kippen en jezelf, onvriendelijk voor de luis.
Maar misschien hebben jullie hier minder goede ervaringen mee?

1. Wat tabakstengels door de bodembedekking hakken, of wat restjes shag erdoor
2. De kippen elke week een geperst teentje knoflook door het voer geven, of een teentje in het drinkwater doen

In ieder geval helpt knoflook bij mijn paarden heel goed preventief om allerlei mijten en ander ongedierte op afstand te houden.

Ik probeer altijd eerst graag dit soort dingen, als het niet voldoende werkt kan je altijd nog met de chemische middelen aan de gang. Maar ik moet er ook bij zeggen dat ik in al die jaren dat ik kippen had, nog nooit bloedluis heb gevonden bij ze. (en ik ben niet 'kippig' :lol: )

Ceres
Land: Nederland

Berichtdoor Ceres » 11 mar 2009 19:00

Wat ook een natuurlijk alternatief zou kunnen zijn is het gebruik van 'Neemolie'.
Ik heb mij daar ooit in verdiept door hoofdluis bij de kinderen en omdat luis tegenwoordig ook een enorme resistentie vertoont was dit een probaat middel. De beestjes blijven wel leven door de olie, maar kunnen niet meer voortplanten en eten.
Flesjes van de olie vind je op sites voor luisbestrijding bij planten.

Lieve
Land: Belgie

Berichtdoor Lieve » 12 mar 2009 08:35

Jose schreef:Hoi, ik ben nieuw hier, dus jullie kennen me nog niet.
Ik heb me laten vertellen dat er, zonder meteen met de gifspuit in de rondte te gaan, ook vriendelijker middelen zijn. Vriendelijk voor de kippen en jezelf, onvriendelijk voor de luis.
Maar misschien hebben jullie hier minder goede ervaringen mee?

1. Wat tabakstengels door de bodembedekking hakken, of wat restjes shag erdoor
2. De kippen elke week een geperst teentje knoflook door het voer geven, of een teentje in het drinkwater doen

Allemaal geprobeerd, maar onvoldoende bevonden.

Het hoeft geen gif te zijn. De producten Homeshield en Decimite vormen een fysieke barrière waar de luizen niet over kunnen. Ze worden dus van bij de kippen vandaan gehouden. En bij gebrek aan voedsel zullen ze (na lange tijd) vanzelf verdwijnen. Nadeel is wel dat je het heel consequent moet toepassen. Voordeel is dat het geen gif is en de luizen er niet resistent tegen kunnen worden.

Chantal

Berichtdoor Chantal » 12 mar 2009 11:44

Zaterdag begin ik aan de klus want vandaag en morgen moet ik de ganse dag gaan werken. De twee hokken moeten van kop tot teen behandeld worden... ik weet dus weer wat gedaan. Net als de meesten onder jullie ben ik geen zo een voorstander van gif maar ik zal toch in de nieuwe bodembedekking wat veeluispoeder mengen. Mijn kippetjes zullen allemaal ook eens ingepoederd worden. Het is wel jammer dat al die milieuvriendelijke produkten zo duur zijn maar niks aan te doen natuurlijk. Die Decimite is echt goed maar ik heb zeker twee bussen nodig om de twee hokken te behandelen. Het insmeren van de zitstokken met vaseline vond ik ook een goed alternatief. De naden van de wanden rond het gedeelte waar de kippen leggen smeer ik dan in met vaseline. Daar blijven de bloedluizen ook in vastplakken en vaseline, dat plakt echt héél lang. De decimite in spuitbussen vond ik wel handiger dan de pompflakon. Die had ik ook gebruikt maar je moet echt flink pompen om een nevel te krijgen. Ik had er uiteindelijk 25 euro voor betaald en tja, het meeste spul viel er als een worst uit in plaats van nevel. Dan ben ik dus maar overgegaan op de spuitbussen. Ik zou toch eens het prijsverschil willen weten met Homeshield. Een bus decimite kost dus 18 euro, hoeveel kost Homeshield ?

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”