succesvol bloedluizen bestrijden.

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Beagle
Land: nederland
M/V: M

succesvol bloedluizen bestrijden.

Berichtdoor Beagle » 30 aug 2010 20:45

Al enige tijd volg ik dit forum omdat mijn kippen al jaren last van bloedluis hebben. Ik heb heel veel zaken geprobeerd. De insectenbestrijder met een goedje wat hij rondspoot in het hok en waarbij ik vervolgens constateerde dat alles in een straal van 10 meter rond het hok morsdood was, behalve de bloedluizen. De refona roofmijten, die wel enig effect hadden, maar na 2 weken minder opletten wegens vakantie, was ook dat einde oefening. Witkalken heeft niet mogen baten en overige milieuvriendelijke en niet milieuvriendelijke middelen hadden alleen maar tot gevolg dat ik hard werd uitgelachen door mijn tienduizenden rode vrienden. Ook combinaties van middelen hadden te weinig effect. Het werd zo erg dat ik kippen duidelijk zag verzwakken en echt duizenden van die beesten zag rondlopen. Geen eieren, niet broeds etc.

Uiteindelijk heb ik besloten om in het kippenhok, het nachthok te verwijderen en te vervangen voor een soort bunker. De bunker heb ik tot op de milimeter nauwkeurig passend gemaakt en alle randen van binnen afgekit. Alle wanden gemaakt van betonplex met gladde afwerking tweezijdig. Ventilatiegaten heb ik afgesloten met filters die men voor kerosine in vliegruigen gebruikt, ofwel met een perforatie die kleiner is dan het kleinste bloedluisje.

na de ingang van de bunker heb ik geulen gefreesd van ongeveer een centimeter diep, die ik heb opgevuld met kogellagervet in combinatie met carbolineum.

Uiteindelijk heb ik nu het idee dat de zaak onder controle is. Af en toe spuit ik nog minimale hoeveelheden dood met spiritus/groene zeep, maar langzaam verliezen de beestjes terrein. De kippen beginnen voor het eerst in jaren weer fatsoenlijk eieren te leggen, ik hoop nu dat ze ook weer eens broeds worden.

Tot mijn stomme verbazing zijn de kippen niet weg te slaan uit de bunker. Overdag lopen ze buiten en 's avonds weten ze niet hoe snel ze in het nachthok moeten gaan zitten.

Waar ik nog mee wil experimenteren is het volgende.

Carbolineum is verboden en toevallig heb ik nog een litertje. Vroeger was dit het bestrijdingsmiddel van de boeren, maar voor kip en ei lijkt het mij niet goed al kunnen ze eigenlijk op de toegepaste wijze niet in contact komen met de carbolineum. Ik denk zelf dat kogellagervet als wildrooster in de gefreesde geulen ook zou moeten kunnen werken, maar omdat de zomer nu voorbij is, kan ik hiermee volgend jaar pas experimenteren. Ik heb het dit jaar ok geprobeerd aan uiteinden van stokken en het had zeker effect.

Daarnaast zou ik mijn nieuwe methode graag willen combineren met refona roofmijten buiten het nachthok omdat dit in ieder geval gedeeltelijk gewerkt heeft en volledig milieu neutraal lijkt te zijn.

Wie heeft er verder nog suggesties?? Ik hoop metname reacties te krijgen van mensen die te maken hebben gehad met massale aanwas van bloedluizen en die nu alles onder controle hebben.

nb. mijn kippenhoek staat onder bomen in een schaduwzone. Ik weet dat dit gunstig is voor de ontwikkeling van bloedluizen. Mijn buurman heeft geen last, zijn hok staat een aanzienlijk deel van de dag in de zon. Verplaatsen van mijn hok is geen optie. Daarnaast las ik iets over dat mensen nu ineens massaal het hok in de diesel zetten. Lijk mij niet verstandig, daar zitten bestanddelen in die je niet wilt terugvinden in je eieren.

Jan Bollen
Land: Belgie

Re: succesvol bloedluizen bestrijden.

Berichtdoor Jan Bollen » 30 aug 2010 21:05

Je moet zorgen dat je zelf evengoed een nacht in je kippenhok kan verblijven zonder dat je in ademnood komt.
Dus kogellagervet en carboleum is geen optie. Ik gebruik sla-olie, waar ik de hoekjes en kantjes mee insmeer) en uiercrème(die ik aan de uiteinden van de stokken smeer). Ze krijgen 1 keer in de week knoflook in het drinkwater en ik heb dit jaar nog maar 1 keer bloedluizen gezien.
Mijn kippen zitten wel verdeeld over apparte hokjes(een 100 kippen in 13 verschillende hokken), vroeger zaten ze in 1 groot hok en dat was moeilijker bloedluisvrij te houden.

Beagle

Berichtdoor Beagle » 30 aug 2010 21:25

Ok, uierzalf i.p.v. kogellagervet, dat neem ik mee. De carbolineum die ik gebruik is echt minimaal, maar voor ieder alternatief teken ik. Dank voor uw reactie.

Barret
Land:

Berichtdoor Barret » 31 aug 2010 17:28

uierzalf/vaseline heeft bij mij goed geholpen, ze kruipen er vanzelf in en sterven af.
Zo nu en dan ontdek ik wel es een kleinschalig groepje maar die brand ik weg. :gluiplach:

Salasander
Contacteer:

Berichtdoor Salasander » 31 aug 2010 17:53

Dus met sla-olie zou het ook lukken?
Ik ga dat dan eens proberen. Niks helpt hier, spuitbus tegen bloedluis, javel, zeep, alcohol ...
Ik zou mij misschien ook zo een stoomreiniger kopen:

Lieve
M/V: V

Berichtdoor Lieve » 01 sep 2010 07:28

Over het filmpje: Prima om zo te reinigen,
maar waarom daarna dan ook niet al die naden dichtsmeren!? Dan kan daar geen luis meer terecht en heb je die stoomreiniger ook niet meer nodig. :P

Beagle

Berichtdoor Beagle » 01 sep 2010 08:10

beste salasander,

Dit is precies het probleem wat ik ook had. In FAQ zegt men feitelijk hetzelfde als wat ik geconcludeerd heb. Niets werkt als je de pech hebt dat je een hok hebt wat bloedluisvriendelijk is. En zo te zien zie ik daar OSB. Dat lijkt mij 5-0 voor bloedluis.

Met dit uitgangspunt heb ik een luisdicht nachthok gebouwd zoals boven beschreven. En dat was voor mij het keerpunt. Vroeger was 1 tot 2 keer per jaar bestrijden voldoende. Echter de meeste bestrijdingsmiddelen zijn nu verboden en bloedluis is resistent geworden tegen de meeste middelen en ze vinden genoeg plaatsen waar de middelen niet kunnen komen. Kansloos dus.

Salasander
Contacteer:

Berichtdoor Salasander » 01 sep 2010 13:16

Betere hokken is inderdaad het beste denk ik.
Maar het zal voorlopig blijven bij goed reinigen enzo.
Voorlopig woon ik wel nog enkele jaren thuis, eens ik ergens een vaste woning heb, ga ik zelf een paar hokken bouwen of laten zetten.
Die kant-en-klare-hokjes zijn ware bloedluis-broedhaarden.

Joeri...
Land: be

Berichtdoor Joeri... » 01 sep 2010 16:46

Zoals Jan zegt olie op de wanden en in de kieren aanbrengen en ze stikken er allemaal in. Ik had het ook moeilijk om het te geloven omdat heel dure producten niet hielpen. En dan komt Jan aan met slaolie en ik dacht bij mezelf: dat zal wel ja :mrnono: Maar na veel geprobeerd te hebben heb ik toch toegegeven en het is tot nu toe het enige wat helpt. Af en toe opnieuw aanbrengen. En het beschermt mijn hout ook nog.
Zie topic : "bloedluis topic XXXXX"

Salasander
Contacteer:

Berichtdoor Salasander » 02 sep 2010 12:58

Dit ga ik denk ik ook eens proberen.

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”