succesvol bloedluizen bestrijden.

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
elbee
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 apr 2009 16:39
Land: Nederland
M/V: V

Re: succesvol bloedluizen bestrijden.

Berichtdoor elbee » 07 sep 2010 19:07

Er is een nieuw middel, minus mite.
Biologisch, goedkoop en werkt prima.

Gebruikersavatar
Michaela
Berichten: 1031
Lid geworden op: 05 apr 2008 12:21
Land:
M/V: V
Locatie: Huizen, 't Gooi

Re: succesvol bloedluizen bestrijden.

Berichtdoor Michaela » 11 sep 2010 11:54

2 jaar terug een uitbraak van bloedluis gehad, van alles geprobeerd maar niets hielp. Via het forum gelezen over HomeShield.
Een natuurlijk middel.

Ik gaf het het voordeel van de twijfel. Tussen alle kieren en naden wat poeder gestopt en op de bodem (zijdehoenders dus ze zitten) een paar kleine hoopjes gestrooid.
Na 3 weken nog eens herhaald ivm eitjes.

Nooit meer bloedluis gehad tot op heden! Ik gebruik het bij elke hokverschoning (1x per week) maar ik heb een nachthok van 1 m2. en kan mij voorstellen dat dit bij een schuur oid niet te doen is.

Oja, het kost ook nog eens niets, doe al 2 jaar met een bus van 14 euro en hij is nog niet half leeg!

Gebruikersavatar
Trix en Trees
Berichten: 422
Lid geworden op: 15 okt 2008 11:36
Land: nederland
M/V: V

Re: succesvol bloedluizen bestrijden.

Berichtdoor Trix en Trees » 11 sep 2010 13:03

Ik gebruik ook Homeshield. Ik had gelijk twee flesjes gekocht. Het poeder verstuift zo goed dat je niet veel nodig hebt. Ik heb nog steeds een flesje staan. Eerst strooide ik het langs alle randen, nu alleen nog rond die plekken waar de zitstok in contact staat met de grond, nooit meer last gehad. Op het moment dat de luizen door het stof lopen gaan ze dood. Het stof zorgt ervoor dat ze uitdrogen. Het is een soort klei. De kippen hebben er geen last van. Het is niet giftig. Het duurt wel een week of drie voor ze helemaal weg zijn. Dus wees geduldig. Doordat ze niet meer 's nachts bij je kippen kunnen komen hebben ze geen bloed meer. Uiteindelijk sterft de hele kolonie uit.

Gebruikersavatar
Salasander
Berichten: 2694
Lid geworden op: 27 jun 2006 22:26
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wetteren
Contacteer:

Re: succesvol bloedluizen bestrijden.

Berichtdoor Salasander » 11 sep 2010 21:22

Trix en Trees schreef:Ik gebruik ook Homeshield. Ik had gelijk twee flesjes gekocht. Het poeder verstuift zo goed dat je niet veel nodig hebt. Ik heb nog steeds een flesje staan. Eerst strooide ik het langs alle randen, nu alleen nog rond die plekken waar de zitstok in contact staat met de grond, nooit meer last gehad. Op het moment dat de luizen door het stof lopen gaan ze dood. Het stof zorgt ervoor dat ze uitdrogen. Het is een soort klei. De kippen hebben er geen last van. Het is niet giftig. Het duurt wel een week of drie voor ze helemaal weg zijn. Dus wees geduldig. Doordat ze niet meer 's nachts bij je kippen kunnen komen hebben ze geen bloed meer. Uiteindelijk sterft de hele kolonie uit.


Daar ga ik eens naar zoeken.

Jannazz
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 nov 2015 09:59
Land: Nederland
M/V: V

Re: succesvol bloedluizen bestrijden.

Berichtdoor Jannazz » 09 nov 2015 13:22

zijn bloedluizen die in het kippenhok komen dezelfde bloedluizen die je soms op boomtakken ziet? en kunnen ze van boomtakken op de kip of konijn komen?

Gebruikersavatar
Salasander
Berichten: 2694
Lid geworden op: 27 jun 2006 22:26
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wetteren
Contacteer:

Re: succesvol bloedluizen bestrijden.

Berichtdoor Salasander » 09 nov 2015 19:47

Jannazz schreef:zijn bloedluizen die in het kippenhok komen dezelfde bloedluizen die je soms op boomtakken ziet? en kunnen ze van boomtakken op de kip of konijn komen?


Waarschijnlijk. En het zijn trouwens mijten, geen luizen. Rode vogelmijt of bloedmijt is een betere naam?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: succesvol bloedluizen bestrijden.

Berichtdoor Fryske » 10 nov 2015 13:49

Je bedoelt toch noet bladluis, Jannazz? Want dat is niet het zelfde!
De kans dat je bloedmijt in de openlucht op boomstammen ziet zitten lijkt mij erg klein. De mijt kan niet tegen licht namelijk en zal om die reden altijd in naden en kieren wegkruipen.

Gebruikersavatar
Joke Brasser
Berichten: 556
Lid geworden op: 05 jul 2006 23:10
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Stegeren, Overijssel

Re: succesvol bloedluizen bestrijden.

Berichtdoor Joke Brasser » 17 nov 2015 00:28

Ik heb het de laatste jaren al vaker geschreven.....ik ben heel tevreden met Diatom. Sinds ik dat gebruik heb ik geen last meer gehad van bloedluis. 3e zomer achtereen schoon. Ik controleer nog wel steeds elke week.

Gebruikersavatar
kiekenboerinneke
Berichten: 9901
Lid geworden op: 14 jun 2010 20:13
Land: belgie
M/V: V
Locatie: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: succesvol bloedluizen bestrijden.

Berichtdoor kiekenboerinneke » 17 nov 2015 22:25

Heelder hokken uiteengevezen, afgebrand en opnieuw geschilderd hier.
Eentje afgevoerd naar het recyclagepark ( viel toch uiteen ) de ren is toch overdekt en tochtvrij, en ze hebben een pallet en zitstokken daar.
De andere heb ik schoongemaakt, de kieren dichtgeschilderd en ingespoten met diatom.
Ondanks dat toch een kleine hoeveelheid bloedluis gehad afgelopen zomer, vooral na de tijdelijke natte periode in juni.
Dan maar gewoon met de sla-olie erover geveegd en elke week herhaald.
De kippen hebben er weinig tot geen last van ondervonden. :mrgreen:
Helemaal weg krijg je ze misschien niet, vooral op plaatsen waar het vrij vochtig is van bodem ( helaas bij ons, dus ) maar het is goed onder controle te houden.
Verder met warm en vochtig weer regelmatig controles houden, dan kweekt bloedluis het beste :tanden:

TarTarus
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jun 2015 20:21
Land: Nederland
M/V: M

Re: succesvol bloedluizen bestrijden.

Berichtdoor TarTarus » 23 nov 2015 22:21

Stukje knoflook in de watersilo. Binnen korte tijd heb je geen bloedluizen meer.

Geef geen chemische troep aan je legkippen, ze kunnen schadelijk zijn voor je gezondheid.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten