kuikens (10 weken) met coccidiose en worden maar niet beter

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
HelgaH
Land: Nederland
M/V: V

kuikens (10 weken) met coccidiose en worden maar niet beter

Berichtdoor HelgaH » 06 jul 2011 08:50

Hallo allemaal,

Ik ben hier vrij nieuw. Ik heb sinds een week of drie 3 Australorp hennetjes en een Australorp haantje. Geweldige beestjes. Nu hebben ze alle 4 coccidiose.
Ik ben maandag om ongeveer 17.00 uur begonnen met het geven van Baycox. 1 ml op 1 liter water.
Ik had verwacht dat toen ik het hok vanochtend opende dat ze een stuk opgeknapt waren, maar niets is minder waar. Gisteravond hadden de hennetjes een beetje een opleving, maar nu is dat ook weer helemaal mis. Weer volop rode poep en met de oogjes dicht in een hoekje zitten. Ze eten ook weinig tot niets. Ik heb net wat meelwormen gegeven. De hennetjes eten dat wel, maar het haantje neemt niet eens de moeite om te kijken.
Vanmiddag om 17.00 uur zijn de twee dagen om dat ik ze baycox mag geven.. Maar ze zijn nog lang niet goed.
De kipjes drinken ook niet veel, af en toe een slokje, dus ik vraag me af of ze voldoende Baycox naar binnen krijgen. Ik zou echt niet weten hoe ik ze het zelf zou moeten geven in hun snaveltjes, als dat al zou moeten..

Ik maak me zo verschrikkelijk zorgen. Ik wil ze niet verliezen... :puppydogeyes:

Ik heb de dierenarts gebeld (waar onze kat, hond en konijn bij zitten), maar die stelt voor om ze een antibioticaspuitje te geven, omdat ze ook wat waterachtig snot uit de neusjes hebben lopen (nu niet meer trouwens!). Dat lijkt me helemaal niet goed! Ten eerste die stress van de autorit en dan nog een medicijn in die kleine lijfjes..

Wat zal ik doen? Is het schadelijk om bijvoorbeeld nog een dag door te gaan met de Baycox?

Ik ben zooo bezorgd..

Groetjes,
Helga

buldog
Land: Friesland
M/V: M
Contacteer:

Re: kuikens (10 weken) met coccidiose en worden maar niet beter

Berichtdoor buldog » 06 jul 2011 09:08

Allereerst hartelijk welkom hier op het kippenforum.

Hoe heb je vastgesteld dat ze coccidiose hebben?
Het is namelijk alleen met zekerheid vast te stellen via microscopisch onderzoek van de ontlasting.
En het is natuurlijk niet zo dat ze gelijk na twee dagen weer topfit zijn.
Baycox bestrijd alleen de coccidiose maar de verstoorde darmflora is daarmee nog lang niet hersteld.
Zolang ze drinken zou ik ook zeker een multivitamine voor duiven aan het drinkwater toevoegen.

Maar als je niet zeker bent van coccidiose dan zou ik zeker de ontlasting nog even door een DA (dierenarts) laten bekijken. Ook gezien de waterige afscheiding uit de neus, zou ik ze door een pluimvee DA laten bekijken.

HelgaH

Berichtdoor HelgaH » 06 jul 2011 09:24

Hallo, bedankt voor je reactie.

Ik ben een echte beginner wat kipjes betreft. Ik heb me op dit forum wel heel goed ingelezen en heb het hele topic Kippenziekten doorgespit. Zodoende wist ik al wat ik kon herkennen als er kipjes ziek zouden worden. Tot de dag (zondag) dat er ineens rode poep in de ren lag en mijn kipjes erg achteruit gingen, bol zitten, oogjes steeds dicht, niet meer levendig, suf bewegen. Ik heb toen diverse dierenartsen benaderd die dus geen verstand van kippen hebben. Uit wanhoop heb ik de fokker toen gebeld en hem het hele verhaal uitgelegd en de symptonen verteld. Hij zei meteen dat het coccidiose is en dat ik ESB3 of Baycox moet halen. Van een andere fokker bij mij in het dorp heb ik toen 50 ml Baycox gekocht (hij koopt het in grootverpakkingen) en dat ben ik gaan geven.

Ik weet niet wat ik nu moet doen. Ik woon in Leek en zou ook niet weten welke Dierenarts er vertsand van heeft...

HelgaH

Berichtdoor HelgaH » 06 jul 2011 09:28

En een multivitamine voor duiven, kan dat door het water met de Baycox? Of apart? Maar krijgen ze dan geen voorkeur? Ze moeten immers wel de Baycox binnen krijgen.
De kipjes nemen per dag een paar kleine slokjes.. Zou dat genoeg zijn?

en waar kan ik de multivitamine halen? Bij een goede dierenspeciaalzaak? We hebben er hier een die een behoorlijk assortiment heeft (o.a. van Bayer).

Wat kan ik anders nog doen? Ik heb ook gelezen over ORS. Maar ze zijn nog maar 10 weken, ze moeten natuurlijk ook niet alles tegelijk binnen krijgen

José
Contacteer:

Berichtdoor José » 06 jul 2011 10:06

ORS kan nooit kwaad, mits je het goed toedient. Dat is alleen een suiker met zout oplossing. Het moet niet in de luchtpijp maar in de slokdarm komen. Met een pipetje achter in het bekje spuiten. Ik zeg dit omdat ik zelf die fout eens gemaakt heb en het arme dier het er erg benauwd van kreeg.

Ik zou de Baycox nog een dag langer toedienen, maar dan ook met een pipetje. Dan weet je hoeveel ze binnen krijgen.
Verder is de multivitamine in het drinkwater een goed idee. Je kan een bruistablet voor mensen in het water doen, je kan ook van bijvoorbeeld Bogena de duiven-variant nemen.
Succes me ze! En inderdaad ook: welkom op het forum.

HelgaH

Berichtdoor HelgaH » 06 jul 2011 10:19

Hallo Jose,

Zelf toedienen durf ik niet. Ik ben veel te bang dat ik iets beschadig. :huil: Dus nog een dag Baycox is geen probleem?
Ik heb zelf zakjes ORS liggen. Kan ik dan dezelfde samenstelling aanhouden als voor mensen?
Kan ik dan een apart bakje met ORS neerzetten?

lnge
Moderator
Land: nederland

Berichtdoor lnge » 06 jul 2011 10:52

Het heeft echt geen zin om het in het water te doen, en 1 ml op 1 liter water is niets.
Je moet het echt in de bek geven, anders kan je net zo goed niets doen. Ook moet je de juiste dosering weten.
Als je het niet zo doet, gaan ze dood.

HelgaH

Berichtdoor HelgaH » 06 jul 2011 11:00

Dan ga ik vanavond met ze naar een dierenarts! Dit kan zo niet langer!

Ook hebben ze allemaal witte vlokjes op hun verenkleed. Wat kan dat nu zijn?

Wat zou wel een juiste dosering van de Baycox zijn dan?

lnge
Moderator
Land: nederland

Berichtdoor lnge » 06 jul 2011 11:12

Dat hangt af van de samenstelling, hoeveel toltrazuril er in zit, en het gaat op lichaamsgewicht. Ik durf je daar niet in te adviseren. Waarschijnlijk kan iemand anders dat hier wel. Je hoeft het maar 2 dagen te geven. Wat je tot nu toe in het drinkwater hebt gedaan is te verwaarlozen, dus gewoon op de juiste manier opnieuw beginnen.

Joeri...
Land: be
M/V: M

Berichtdoor Joeri... » 06 jul 2011 11:26

Juiste dosering is twee ml per liter. Goed mengen en eerste dag ook met spuit in de bek geven dan ben je zeker dat ze binnen hebben. Ik geef het drie dagen en daarna vitamines om opnieuw in conditie te komen. Meeste voorschriften zeggen twee dagen, maar er zijn da die zeggen dat je het drie dagen moet geven. Laatste keer dat hier coc was, ook drie dagen gegeven.

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”