bijna 30cm lange witte sliert/tube, mislukt windei?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
viefpief
Land: Nederland
M/V: V

bijna 30cm lange witte sliert/tube, mislukt windei?

Berichtdoor viefpief » 03 apr 2012 20:53

Toffie deed vanavond al een extreem waterig poepje en ik had al zoiets van.. Dat is niet goed. Maar toen ik net het hok ging afsluiten kon ik haar niet vinden en zat ze in een ander stalletje op de grond in een hoekje in een nestje. Eerste gedachte was "ze is broeds" maar toen ik dichterbij kwam stond ze op en zag ik 2 eieren liggen en iets wat op het eerste gezicht leek op een kapot windei. Toen ik het oppakte bleek het een lange holle sliert te zijn met aan de ene kant een "staartje" en de andere kant gewoon een opengereten flatsgeval. Op de weg naar de nachtstal liet ze nog zo'n waterpoepje vallen en zag ik dat ze er even moeite mee had om haar poepertje goed te krijgen. Die puilde een beetje uit maar ging gelukkig met een paar tellen weer normaal zitten. Ze liep daarna gewoon weer even vrolijk verder en sprong naast haar zusje op stok, maar ik ben in ieder geval goed in paniek! Of betekend dit juist dat ze er nou vanaf is?

Het witte geval. Wat is dit?! (foto is hoge kwaliteit, bekijken in nieuw tabblad en je kunt verder inzoomen om het beter te zien)
Afbeelding

Het waterpoepje met klein groen stukje.
Afbeelding

En waarom merk ik zoiets niet aan het beestje? :crazyeyes:
:puppydogeyes:
Laatst gewijzigd door viefpief op 04 apr 2012 22:16, 2 keer totaal gewijzigd.

peixian

Re: bijna 30cm lange witte sliert, lintworm? help

Berichtdoor peixian » 03 apr 2012 21:54

wow dat ziet er erg bizar uit. ik denk niet dat het lintworm is, die zijn veel dunner/smaller dacht ik. maar wat het wel is....?

Isabel

Berichtdoor Isabel » 03 apr 2012 21:58

Als ik het zo bekijk, lijkt het mij geen lintworm, maar een deel van een windei.

fusse
M/V: M

Berichtdoor fusse » 03 apr 2012 22:43

Isabel schreef:Als ik het zo bekijk, lijkt het mij geen lintworm, maar een deel van een windei.

Mee eens! Een hen van mij moest laatst ook een windei kwijt, maar die was in haar al stuk gegaan, en er kwam een vergelijkbaar wit ding uit haar. Puur de schil van een windei. Al het natte zal de inhoud van het windei zijn geweest.
Laatst gewijzigd door fusse op 03 apr 2012 23:01, 2 keer totaal gewijzigd.

viefpief

Berichtdoor viefpief » 03 apr 2012 22:44

Ja zo zag het er ook uit op het eerste gezicht, maar ik vind het zo raar dat het echt langwerpig is. Het is niet een uit elkaar gescheurd ding, ik heb het even vastgehouden en eraan gepeuterd en het is echt een soort tube zegmaar. Kan het dan een zwaar misvormd windei zijn ofzo?

fusse

Berichtdoor fusse » 03 apr 2012 22:54

Ja het is maar net hoe de schil is gescheurd.

Ik zou me geen zorgen maken, ik weet vrijwel zeker dat het de schil van een windei betreft.

Edit: zie ook dit topic, dan zie je dat een lintworm er wel wat anders uitziet dan dit.
Laatst gewijzigd door fusse op 03 apr 2012 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.

EWH
Land: nederland

Berichtdoor EWH » 03 apr 2012 22:57

Bij een lintworm kan je echt duidelijk de segmenten zien, en die zie ik hier, zelfs als ik de foto erg vergroot, helemaal niet.

viefpief

Berichtdoor viefpief » 03 apr 2012 23:01

Poeh dit stelt me al iets meer gerust. Maar alsnog, dat is dan wel een flink mislukt windei! Ook is dit hennetje al zo'n 4 jaar oud en heeft nog nooit een windei gelegd :gutgut: Maargoed, het kan altijd voorkomen toch?

Serieus, het is een langwerpige tube met een puntje. Alleen die linkerkant is open, de rest is gewoon een afgesloten cilinder. Wtf.. :|
Maar het is wel zo dat er bij het eerdere 'waterpoepje' wat slijmerigs zat wat er toch verdacht veel uitzag als dat "navelstrengetje" in het eiwit.

Ik ben in ieder geval blij dat het geen lintworm is. Het is bijna 30cm lang dus dat lijkt me wel heel creepy en zielig voor de kip :shock:

seek
Land: NL

Berichtdoor seek » 03 apr 2012 23:28

volgens mij gewoon een spoelworm.
zie: http://www.watervogelbond.be/nl/wormen ,halverwege de pagina
en: viewtopic.php?f=28&t=23530
dus even naar de dierenarts en Flubendazole halen.

gr kees

viefpief

Berichtdoor viefpief » 03 apr 2012 23:38

Er staat dat grote spoelwormen zo'n 5cm lang zijn dus lijkt me niet dat dat het is :puh2:

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”