luis, mijt, kever, vlo, spin of ...? Plaats hier je foto

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 827
Lid geworden op: 22 mei 2007 14:43
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nijkerk

Re: luis, mijt, kever, vlo, spin of ...? Plaats hier je foto

Berichtdoor Jeroen » 02 aug 2022 19:58

Ik heb nu een paar keer een hok gebouwd en de binnenkant afgetimmerd met triplex en die een niet-giftig lakkaagje gegeven. De naden gekit en daarna dus gelakt, niet mooi glanzend, gewoon één keer met de roller. In ca 18 jaar geen bloedluisproblemen gehad. Slechts zaagsel op de bodem en wat hooi in het legnest.

Shanna Bartels
Berichten: 1465
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: luis, mijt, kever, vlo, spin of ...? Plaats hier je foto

Berichtdoor Shanna Bartels » 02 aug 2022 21:27

Dankjullie wel. Ik ben wel een beetje gerustgesteld nu :-D

Wat bedoel je alleen met geen deur?
Je moet toch het hok verschonen kunnen en de kippen moeten toch sbachts warm zijn?

Overdag houd ik de deuren open voor ventilatie en zonlicht. (Nadat de 3 groten hun ei hebben gelegd :lol: )

Shanna Bartels
Berichten: 1465
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: luis, mijt, kever, vlo, spin of ...? Plaats hier je foto

Berichtdoor Shanna Bartels » 02 aug 2022 21:31

Wow jeroen!
Lakken of witkalken is nog wel een goede optie voor mijn hok.
Bij mij ligt er ook alleen maar zaagsel in; eigenlijk grove beukensnippers.
Maar misschien verschoon ik wel te vaak (dagelijks) Althans niet alles, maar een deel wabt ze poepen hey hele hok vol elke dag :gutgut:

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: luis, mijt, kever, vlo, spin of ...? Plaats hier je foto

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 aug 2022 21:51

Nee, kippen kunnen prima tegen de kou.
En nu is het zelfs niet koud.
Kippen slapen eigenlijk het liefst in openlucht. En das ook het gezondst. Van nature slapen ze in een boom. Vandaar dat er meestal een stok gegeven wordt, al blijkt een plankje eigenlijk liever gebruikt te worden. Maar bon, in openlucht dus.
Dat heeft zijn voordelen omdat je geen te vochtig hok of strooisel kan krijgen. Tenzij het stormt, dan wordt m'n strooisel wel nat. Maar ofwel ververs ik het de dag erna ofwel droogt het op een warme dag vanzelf weer op.
De kippen moeten dan wel verhoogd zitten. Op de grond/bodem is geen optie.

Bij m'n ouders zat er zelfs geen bodem onder de zitstok. Dat was extra gemakkelijk ivm schoonmaken want kippen ontlasten het meest net na het slapen. Dat viel dan gewoon in de aarde, af en toe even omharken en dat was netjes.
Bij mijn hok gaat dat niet. Maar dan nog ligt de meeste mest normaal onder de stok. Daarom is een mestplank wel handig om de rest van het hok schoon te maken.

Als je geen stro gebruikt en je hebt geen erge plaag, gaan bloedluizen trouwens niet in het strooisel zitten. Ze zoeken echt kieren en donkere hoekjes op. Dus daarvoor hoef je dan niet steeds ter strooisel te vervangen en normaal is diatom in het strooisel ook niet nodig.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: luis, mijt, kever, vlo, spin of ...? Plaats hier je foto

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 aug 2022 22:08

Maar dat gaat natuurlijk enkel als je't op een andere manier vos-proof krijgt. Hier is de tuin hoog omheind met een 4 schrikdraadjes erop. Normaal zou dat voldoende moeten zijn (onderdoorgraven is ook erg lastig) , maar helemaal 100% is dat uiteraard niet.

Shanna Bartels
Berichten: 1465
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: luis, mijt, kever, vlo, spin of ...? Plaats hier je foto

Berichtdoor Shanna Bartels » 02 aug 2022 22:08

Dankje weer voor je uitgebreide antwoord!
Ik leer zo een hoop!

Ik las dat kippen totaal niet tegen tocht konden, vandaar.
Ik zal de luikjes strax direct open zetten dan :gulzig:

Bij mij zitten ze wel op de snippers! (Grijze) Maar alleen bij de zitstok (uiteinde) en wat in de snippers in het legnest.
Ik denk omdat ze daar ook eieten leggen (warmte) en soms slapen. Dus moet ik de snippers wel wwggoien in een vuilniszak... :(
Ook mijn kuikens slapen in het legnest, met zn vieren op een hoopje. :gna: Maar bij hen vind ik alleen mijten onder de zitstok. Niet op de snippers. (Mijn hok bestaat uit 2 delen, gescheiden door een tussenwand. Elke kant 1 toom.

Shanna Bartels
Berichten: 1465
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: luis, mijt, kever, vlo, spin of ...? Plaats hier je foto

Berichtdoor Shanna Bartels » 02 aug 2022 22:13

Ik denk dat ze (de 3 grote) slapen ih legnest omdat hun dikke (losse) stok weg is (ook weggegooid ivm bloedluis) en ze nu alleen nog een dunne zitstok hebben die vast in het hok zit....
Daarom poepen ze ws ook in het legnest.
Mestplank had ik maar ook weggegooid ivm coccidiose.En geeft een mestplank neerleggen niet weer uitnoduging tot kiertjes / warmte en dus bloedluis?

Sorry voor alle vragen hoor...

Nu ga ik slapen :gutgut:

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: luis, mijt, kever, vlo, spin of ...? Plaats hier je foto

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 aug 2022 22:18

Nee, niet tegen tocht.
Maar tocht is wat anders dan wind.
Tocht krijg je als je in een warme ruimte koude lucht krijgt die door de ruimte trekt. Das iets heel anders dan in open lucht. Van tocht wordt elk dier ziek. Dat moet je echt vermijden.

Je zorgt ook dat de deuropening richting Oost of zuid zit. Ideaal zuid-oost. Dat is bij mij zo. Er is wel nog een klein stukje 'muur' ook waar ze achter zitten. Zodat wind uit het zuid-west tot noord niet tot bij hen raakt.
Als het nu echt hevig stormt kunnen ze uiteraard wel in de wind komen te zitten. Als het dan ook koud is, neem ik wel maatregelen en zorg ik dat ze zeker uit de wind en evt inslaande regen zitten. Zowiezo moeten ze wel droog zitten he..
En als het toch een beetje guur is, kruipen ze wat dichter bij elkaar in de hoek. Maar het is echt zelden dat de wind zo zit dat hij binnen kan hoor.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: luis, mijt, kever, vlo, spin of ...? Plaats hier je foto

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 aug 2022 22:22

Shanna Bartels schreef:Ik denk dat ze (de 3 grote) slapen ih legnest omdat hun dikke (losse) stok weg is (ook weggegooid ivm bloedluis) en ze nu alleen nog een dunne zitstok hebben die vast in het hok zit....
Daarom poepen ze ws ook in het legnest.
Mestplank had ik maar ook weggegooid ivm coccidiose.En geeft een mestplank neerleggen niet weer uitnoduging tot kiertjes / warmte en dus bloedluis?

Sorry voor alle vragen hoor...

Nu ga ik slapen :gutgut:


De mestplank moet je ophangen. Onder de stok. Of op poten zetten.
En ja, je kan best de kieren afkitten of behandelen met diatom. Tenzij je ze met bouten ophangt zodat de luizen over de bout moeten lopen en de plank de muur niet raakt. Als je dan de bout goed invet komen de luizen vast te zitten.
In principe zijn de bloedluizen op stok gemakkelijker tegen te houden. En als ze niet bij de kippen kunnen komen (vb door oliebadjes), kunnen ze zich ook niet vermeerderen.
In het legnest zijn de kippen natuurlijk een gemakkelijke prooi...

Oh en cocciodiose krijgen ze normaal niet van een mestplank. Coccidiose krijg je als er ontlasting in het drinkwater of voer komt. Dus voer en water van de stok en mestplank verwijderd houden. En zorgen dat er geen strooisel in komt.
Bij volwassen, gezonde kippen moet je daar ook niet zo hevig op letten, ze scharrelen en eten tenslotte ook waar ze wat laten vallen. Enkel bij kuikens of dieren die al wat mankeren moet je er wel mee opletten. En zeker het drinkwater echt goed schoon houden van strooisel of grond (verhoogd plaatsen).

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 827
Lid geworden op: 22 mei 2007 14:43
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nijkerk

Re: luis, mijt, kever, vlo, spin of ...? Plaats hier je foto

Berichtdoor Jeroen » 02 aug 2022 22:31

Je kunt op de uiteinden van de stok ook een strookje ribbels van een beschuitrol doen. overdag, als je kippen buiten zijn, kruipen de luizen daar in en kun je dat ribbelspul eruit halen en weggooien.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten