Kropverstopping opgelost, maar nu nog ziek...

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Spotlight
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 apr 2012 20:06
Land: Nederland
M/V: V

Kropverstopping opgelost, maar nu nog ziek...

Berichtdoor Spotlight » 22 nov 2012 10:48

Hallo,

Dankzij dit forum heb ik een kipje van mijn ouders kunnen helpen met haar kropverstopping. Ze was iets te enthousiast geweest met het lange gras. Ze heeft inmiddels een kleine krop en vanochtend was bijna alles eruit. Ik geef haar nog steeds wat yoghurt met olie en masseer de krop meerdere malen per dag.

Maar er zit nog steeds geen leven in het kipje. Staart laag, staart voor zich uit, eten is niet interessant. Als de andere kippen eten loopt ze er wel heen, kijkt en verder niets. Is er nog iets waardoor ik haar gezonder kan maken? Ze heeft nu zelfs wat kuikenbrokjes om te eten, maar nog geen interesse...

Ik heb haar nu apart zitten in een doos in de schuur, dat ze kans heeft om te eten.

Hebben jullie nog ideeën?

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: Kropverstopping opgelost, maar nu nog ziek...

Berichtdoor monique » 22 nov 2012 11:25

Wanneer heb je het gras eruit gehaald?

Heeft de kip erna al iets zelf gegeten en heb je al gecontroleerd of de inhoud die nu in de krop gaat (stop liever met de olie als er geen rede meer voor is) ook verteerd wordt (krop smorgens weer leeg is)

Gebruikersavatar
Spotlight
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 apr 2012 20:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kropverstopping opgelost, maar nu nog ziek...

Berichtdoor Spotlight » 23 nov 2012 13:46

monique schreef:Wanneer heb je het gras eruit gehaald?

Heeft de kip erna al iets zelf gegeten en heb je al gecontroleerd of de inhoud die nu in de krop gaat (stop liever met de olie als er geen rede meer voor is) ook verteerd wordt (krop smorgens weer leeg is)



Hoi,

Ik heb het gras er niet zelf uitgepulkt. Het is na al het masseren richting de spiermaag en olijfolie zelf uit de krop gegaan. Het was een keiharde, grote klomp. Godzijdank is die nu weg.

Ik ben gestopt met de olie en nu geef ik voor de zekerheid yoghurt met geweekte brokken, dat ze in ieder geval wat binnen krijgt. De krop is 's morgens wel leeg. Ik heb vanochtend eten voor haar neergezet, maar 's middags nog steeds niet aangeraakt. Vandaar da'k maar een papje had gemaakt. Ik heb haar in een groter hok gezet. Ik dacht misschien dat ze zich ellendig alleen voelde... Maar ik ga geen kip van mijzelf erbij zetten i.v.m. ziekte of mijn kippen moeten zo'n zwakke kip niet. Misschien een spiegel?

Ik probeer van alles, zoals je kan lezen... :oops: :bril:

Henriette
Berichten: 768
Lid geworden op: 07 aug 2012 19:52
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kropverstopping opgelost, maar nu nog ziek...

Berichtdoor Henriette » 23 nov 2012 13:52

Heeft ze dan al een paar dagen niets gegeten? Want dan kun je misschien proberen te dwangvoeren (moet je even zoeken op het forum voor methodes). Dan kan ze wellicht zodanig aansterken dat ze zelf weer eet.

Gebruikersavatar
kuifhoenman
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 aug 2010 10:56
Land: belgie
M/V: M
Locatie: Stevoort, Hasselt
Contacteer:

Re: Kropverstopping opgelost, maar nu nog ziek...

Berichtdoor kuifhoenman » 23 nov 2012 15:33

Geef ze eens gewone granen, mischien kent ze die yoghurt enzo niet.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Kropverstopping opgelost, maar nu nog ziek...

Berichtdoor Lies » 23 nov 2012 19:18

Er is een hele goede faq over de aanpak van een zieke kip. Als je daar naar handelt heeft je kip nog een kans om er bovenop te komen. Een zieke kip die niet eet en waar je niets aan doet die is ten dode opgeschreven. Alleen duurt het dan lang :puppydogeyes:
Na kropproblemen is graan de juiste voeding, niet geweekte legkorrel. Ook granen kun je 'dwangvoeren':
Spuitje nemen, tuit eraf snijden.Van onderaf aan de granen er stuk voor stuk in doen en dan diep in de keel voorzichtig voeren.
Verder zou het goed zijn om met deze zieke kip naar een dierenarts met verstand van kippen te gaan. Is de mest al onderzocht op darmparasieten? Dat gaat via de da. Is ze mager? Niest ze? Heb je al ors gegeven om te zien of ze daarvan opknapt? (zie de faq!)
FAQ's:
viewtopic.php?f=28&t=31412
(viewtopic.php?f=28&t=23533)

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kropverstopping opgelost, maar nu nog ziek...

Berichtdoor Isabel » 23 nov 2012 19:45

Convalescence Support van Royal Canin (dwangvoederen) is ook top om een zieke kip net even een zetje in de goede richting te geven. Je kan het bij de DA kopen.

Msp
Berichten: 729
Lid geworden op: 30 apr 2011 22:29
Land: nl
M/V: V

Re: Kropverstopping opgelost, maar nu nog ziek...

Berichtdoor Msp » 24 nov 2012 11:05

Mijn kip met kropproblemen at ook niet, omdat het pijn deed. Een Da kan je pijnstillers voorschrijven, dan krijgt de kip weer eetlust en hoef je niet te ploeteren met dwangvoederen en alle mogelijkheden op beschadigingen en verslikkingen ...
Verder een goede eiwitrijke voeding, bij mij kreeg ze geprakte gekookte ei (zonder schil, met vitaminedruppels en diepvriesmeelwormen) daarna mengde ik dat met gewone granen en volierezaad, dat is net even wat fijner dan kippen voer. Je kan ook het kippenvoer een beetje vijzelen, zodat de krop wat minder te doen heeft.
(dit waren zaken die ik in huis had) Convalesense of zoiets had de DA niet voor kippen, dus daar kon ze me niet aan helpen.

succes met je kip

Gebruikersavatar
sjoeke
Berichten: 2518
Lid geworden op: 03 jun 2010 19:35
Land: belgie
M/V: V
Locatie: kemzeke

Re: Kropverstopping opgelost, maar nu nog ziek...

Berichtdoor sjoeke » 24 nov 2012 15:23

ik twijfel er eerlijk gezegt aan of het wel kropverstopping was.mischien speelde er al iets van ziekte en is dit een symptoom ervan.ik zou peroonlijk toch een mestonderzoek laten doen.het is voor de kip nu beter dat ze apart en warm zit en zorg in ieder geval ook dat ze genoeg vocht binnen krijgt.als je er een andere kip bijzet heb je kans dat de gezonde de zieke gaat pikken en ze kunnen elkaar mischien wel besmetten.

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: Kropverstopping opgelost, maar nu nog ziek...

Berichtdoor monique » 25 nov 2012 15:56

Msp schreef:Mijn kip met kropproblemen at ook niet, omdat het pijn deed. Een Da kan je pijnstillers voorschrijven, dan krijgt de kip weer eetlust en hoef je niet te ploeteren met dwangvoederen en alle mogelijkheden op beschadigingen en verslikkingen ...
-knip-.
(dit waren zaken die ik in huis had) Convalesense of zoiets had de DA niet voor kippen, dus daar kon ze me niet aan helpen.



Altijd goed om dit soort dingen te plaatsen want wie weet is dat de tip die een kip nodig heeft, er is echter een maar.
Kippen kunnen ook misselijk zijn, want door pijnstilling kan verergeren, dus wat bij de ene kip helpt, hoeft zeker niet bij de andere te helpen.
Convalescense is ook niet gemaakt voor kippen, maar voor honden en katten, maar het werkt geweldig!

Ik heb deze zomer kipje laten opereren, en zij moest ook paar dagen op gang komen. Heb haar even laten vasten en toen juist vloeibaar voedsel (convalescense met probiotica) gegeven en langzaam aan weer overwennen naar normaal dieet. Zij wilde ook maar niet opstarten en was beroerd. Dat kipje knapte binnen een dag op met een homeop. middel (carbo v.)

Ontlasting onderzoek is inderdaad wel wijs om te doen, sluit andere factoren uit, en juist niet altijd meteen iets willen, soms is even geen voeding de truuk om alles tot rust te laten komen en gedoseerd laten drinken. Blijft ze beroerd, kijk dan inderdaad verder, er kan ook een andere oorzaak zijn. Zie ook faq kropproblemen, er zijn verschillende oorzaken voor kropprobleem.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten