geen veren meer aan de poep

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Vlasman
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 aug 2012 15:14
Land: Belgie
M/V: M

geen veren meer aan de poep

Berichtdoor Vlasman » 07 jan 2013 16:16

Beste vrienden,

Ik heb sinds een maandje of 2 een kip lopen die bijna geen veren meer heeft aan haar poep. Eerst dacht ik dat dit de rui ging zijn, maar aangezien we nu toch reeds een 2 maand verder zijn, kan ik dit al uitsluiten.

Ik zie de kip zelf heel vaak naar haar poep pikken dus ik vermoed dat ze wormen of iets dergelijks heeft. De andere kippen hebben geen problemen, dus beestjes in het hok kan het normaal ook niet zijn.

Hebben jullie enig idee wat het zou kunnen zijn? Ik denk dat ik zowizo iets ga halen tegen de wormen, dit kan nooit geen kwaad, maar kunnen jullie misschien doorgeven welk het beste product hiervoor is?

bedankt!!

Gebruikersavatar
Frank-
Berichten: 5942
Lid geworden op: 03 mei 2009 12:21
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Re: geen veren meer aan de poep

Berichtdoor Frank- » 07 jan 2013 17:07

Allereerst; rui val niet uit te sluiten, maar erg waarschijnlijk is het niet nee. Zeker niet omdat je aangeeft dat ze er veel naar pikt. Persoonlijk denk ik aan veerluizen. Je moet de kip even oppakken en goed controleren (vooral rond de cloaca). Bij veerluis zie je vaak de luizen en neten (witte kalkachtige bolletjes) zitten.

Vlasman schreef: Ik denk dat ik zowizo iets ga halen tegen de wormen, dit kan nooit geen kwaad, maar kunnen jullie misschien doorgeven welk het beste product hiervoor is?



Niet zomaar doen, want het kan wel kwaad. Ik zou nooit een wormenbestrijdingsmiddel geven zonder dat er ook daadwerkelijk wormen geconstateerd zijn. Mocht je vermoeden dat er iets niet goed is met de mest dan zou ik even een mestonderzoek laten doen bij een dierenarts. Btw; de symptomen die jij beschrijft doen mij niet vermoeden dat er wat mis is met de mest. Als de dierenarts vormen aantreft dan zal hij/zij je daar ook een middeltje tegen geven. Dit werkt over het algemeen beter dan de middeltjes uit de winkel.

Gebruikersavatar
sjoeke
Berichten: 2518
Lid geworden op: 03 jun 2010 19:35
Land: belgie
M/V: V
Locatie: kemzeke

Re: geen veren meer aan de poep

Berichtdoor sjoeke » 08 jan 2013 09:11

het kan veerluis zijn.het kan ook zijn dat een andere kip de veren pikt.hoeveel ruimte hebben je kippen?

Vlasman
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 aug 2012 15:14
Land: Belgie
M/V: M

Re: geen veren meer aan de poep

Berichtdoor Vlasman » 08 jan 2013 10:14

sjoeke schreef:het kan veerluis zijn.het kan ook zijn dat een andere kip de veren pikt.hoeveel ruimte hebben je kippen?


Dat dacht ik ook als eerste, maar ik hou het zeer goed in de gate en de andere kippen laten ze volledig met rust. Ik heb 4 kippen zitten op een stuk van +/- 20 a 25m². Er hangt inderdaad wel altijd iets wit aan haar poep, maar dit lijkt mij eerder mest te zijn. Ik ga ze straks eens vangen en ze grondig onderzoeken, maar is veerluis dan niet besmettelijk? De andere kippen hebben dus niets last en hebben zeer moeie veren...

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: geen veren meer aan de poep

Berichtdoor viefpief » 08 jan 2013 10:38

Veerluis is in principe besmettelijk, maar dat kan bijna alleen maar als de kippen bijvoorbeeld tegen elkaar aan op stok slapen. Ik heb hier ook wel eens veerluis en dan zijn het vaak de drie die altijd knus bij elkaar slapen.
Het kan dus heel goed dat niet alle kippen het hebben. Maar check ze maar wel eens even goed, dan ben je zeker. Je weet hoe je veerluizen herkent? Beige tot bruine luisjes die vrij snel kruipen.. Zitten inderdaad rond de cloaca en in een verder gevorderd stadium zul je inderdaad witte bolletjes aan de basis van wat veren zien zitten. Als het echt heel ver gevorderd is kun je zelfs gelige korsten zien (een plak dode huid eigenlijk) waar de luizen onder zitten, echt heel vies en naar om tegen te komen. Ik had een wat oudere kip gekregen die onder de luis zat, en bij haar was het dus zo erg. Gelukkig heb ik het allemaal weggekregen :ja:

Vlasman
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 aug 2012 15:14
Land: Belgie
M/V: M

Re: geen veren meer aan de poep

Berichtdoor Vlasman » 08 jan 2013 10:51

viefpief schreef:Veerluis is in principe besmettelijk, maar dat kan bijna alleen maar als de kippen bijvoorbeeld tegen elkaar aan op stok slapen. Ik heb hier ook wel eens veerluis en dan zijn het vaak de drie die altijd knus bij elkaar slapen.
Het kan dus heel goed dat niet alle kippen het hebben. Maar check ze maar wel eens even goed, dan ben je zeker. Je weet hoe je veerluizen herkent? Beige tot bruine luisjes die vrij snel kruipen.. Zitten inderdaad rond de cloaca en in een verder gevorderd stadium zul je inderdaad witte bolletjes aan de basis van wat veren zien zitten. Als het echt heel ver gevorderd is kun je zelfs gelige korsten zien (een plak dode huid eigenlijk) waar de luizen onder zitten, echt heel vies en naar om tegen te komen. Ik had een wat oudere kip gekregen die onder de luis zat, en bij haar was het dus zo erg. Gelukkig heb ik het allemaal weggekregen :ja:


Dan ga ik het straks eens heel goed bekijken!! Men dames zitten altijd knusjes bij elkaar op stok dus ik denk het niet hoor, maar je weet maar nooit... haar poep is helemaal naakt en je ziet een rode huid. In de veren die er nog staan zie ik (van ver) wel witte slierten of iets dergelijks hangen, maar ik dacht dat dit mest ging zijn.

Bedankt voor jullie reacties!! ik ga strak eens grondig kijken en probeer er eens een foto van te nemen...

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: geen veren meer aan de poep

Berichtdoor Lies » 08 jan 2013 21:36

Voel eens goed rond de cloaca en de onderbuik of er sprake is van zwelling.
Vergelijk eventueel met andere kippen om zeker te zijn.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten