gebroken poot?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
kiekenboerinneke
Berichten: 9901
Lid geworden op: 14 jun 2010 20:13
Land: belgie
M/V: V
Locatie: Antwerpse Kempen
Contacteer:

gebroken poot?

Berichtdoor kiekenboerinneke » 31 jul 2013 23:41

Eén van m'n brahma's is vandaag erg verschoten van iets, omhoog gesprongen, en fout neergekomen.
Toen ik haar oppakte, zag ik dat haar poot er slap bij bungelde. Het hangt slap vanaf het gewricht waar ze door zakken als ze gaan zitten ( het stuk dat achteruit buigt ) Ik heb de poot gespalkt, en de hen apart gezet in een hokje met eten en drinken vlakbij.
Ik weet niet wat ik nu best kan doen.... ( buiten morgen raad vragen aan een DA, het was te laat )
Metacam heb ik niet in huis.
Kan een kip met een gebroken poot overleven ( of genezen ) of kan ik haar beter laten inslapen?
Ik wil haar ook niet nodeloos laten afzien.
Momenteel ligt ze er rustig bij, met de poot achteruit gestrekt.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: gebroken poot?

Berichtdoor Jan Bollen » 01 aug 2013 00:00

Je kan ze in een zak hangen. Misschien in een aangepaste oude trui of zo iets. Ze moet er met haar poten uit hangen en ze moet haar ontlasting kwijt kunnen. Je moet water en voer op de goede hoogte plaatsen zodat ze kan eten. Je moet ze zo een dag of 14 laten hangen en dan is haar poot genezen. De poot moet natuurlijk gespalkt zijn.
De botten van vogels zijn op 14 dagen terug aan elkaar gegroeid.

Gebruikersavatar
kiekenboerinneke
Berichten: 9901
Lid geworden op: 14 jun 2010 20:13
Land: belgie
M/V: V
Locatie: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: gebroken poot?

Berichtdoor kiekenboerinneke » 01 aug 2013 00:05

Jan Bollen schreef:Je kan ze in een zak hangen. Misschien in een aangepaste oude trui of zo iets. Ze moet er met haar poten uit hangen en ze moet haar ontlasting kwijt kunnen. Je moet water en voer op de goede hoogte plaatsen zodat ze kan eten. Je moet ze zo een dag of 14 laten hangen en dan is haar poot genezen. De poot moet natuurlijk gespalkt zijn.
De botten van vogels zijn op 14 dagen terug aan elkaar gegroeid.

Dankjewel voor de tip, Jan, morgen wordt overgegaan tot het knutselwerk :gutgut:

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: gebroken poot?

Berichtdoor José » 01 aug 2013 08:59

De tip van het ophangen in een zak kende ik in dit soort gevallen niet. Maar wie weet werkt het. Denk in ieder geval ook even aan extra calcium als het inderdaad gebroken blijkt te zijn. Ik ben benieuwd wat de DA er van zegt. En als je de homeopatische Arnica-tinctuur in bijvoorbeeld D6 kan krijgen zou dat ook kunnen helpen. Een paar druppels in weinig drinkwater. Arnica werkt genezingsbevorderend.

flirish
Berichten: 97
Lid geworden op: 15 apr 2012 10:09
Land: Belgie
M/V: V

Re: gebroken poot?

Berichtdoor flirish » 01 aug 2013 10:34

Jan Bollen schreef:Je kan ze in een zak hangen. Misschien in een aangepaste oude trui of zo iets. Ze moet er met haar poten uit hangen en ze moet haar ontlasting kwijt kunnen. Je moet water en voer op de goede hoogte plaatsen zodat ze kan eten. Je moet ze zo een dag of 14 laten hangen en dan is haar poot genezen. De poot moet natuurlijk gespalkt zijn.
De botten van vogels zijn op 14 dagen terug aan elkaar gegroeid.


Ik leer hier echt ongelofelijk veel bij.

Gebruikersavatar
Martine M
Berichten: 5992
Lid geworden op: 16 feb 2009 16:57
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Berendrecht
Contacteer:

Re: gebroken poot?

Berichtdoor Martine M » 01 aug 2013 11:44

Fijn te lezen van Jan dat het weer goed kan komen.
Ben benieuwd, ook hoe de kip reageert als ze zo 14 dagen moet hangen, het is natuurlijk voor haar eigen goed maar dat begrijpt ze natuurlijk niet.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: gebroken poot?

Berichtdoor Jan Bollen » 01 aug 2013 11:48

Ik heb dat vroeger dikwijls gedaan met een duif. Die vlogen tegen een elektriciteitsdraad op en hadden soms beide poten gebroken. Ze werden in een kous gehangen waar gaten voor de poten en de staart in gesneden werden.

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: gebroken poot?

Berichtdoor viefpief » 01 aug 2013 15:35

Tja paarden hijsen ze ook wel eens in zo'n harnas als om 1 of andere rede de druk van de benen af moet. Klinkt aannemelijk dat dat werkt. Alleen zou ik met deze temperaturen wel zorgen dat het beestje ergens in een koele garage zit oid. En af en toe zal ze toch een keer haar veren willen poetsen, dus hoe doe je dat dan? Tussendoor even eruit of niet?

Gebruikersavatar
Martine M
Berichten: 5992
Lid geworden op: 16 feb 2009 16:57
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Berendrecht
Contacteer:

Re: gebroken poot?

Berichtdoor Martine M » 01 aug 2013 16:11

Dat denk ik niet hoor Vief als de kip weer steunt op die poot kan je weer van 0 beginnen vrees ik.

Gebruikersavatar
kiekenboerinneke
Berichten: 9901
Lid geworden op: 14 jun 2010 20:13
Land: belgie
M/V: V
Locatie: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: gebroken poot?

Berichtdoor kiekenboerinneke » 03 aug 2013 00:29

Idd, verdict is gebroken poot...
We hebben een "tuigje" vervaardigd van oranje net ( helemaal niet scherp aan de randjes, trouwens ) zodat ze het toch niet te warm zou hebben met deze temperaturen, en zodat ze zichzelf nog wat kan ventileren of poetsen.
Afbeelding
Haar pootje is gespalkt, en ze beweegt haar teentjes nog, dus daar is ook alles nog goed.
Afbeelding
Ik hoop haar over twee weken terug tussen de rest te zien scharrelen.... :?
Aan haar poep heb ik wel wat veren weggeknipt, uit angst dat het vuil er zou blijven op plakken en dat ze ook maden zou krijgen... Ze zal dus even met een ( beetje ) kale kont rondlopen... :mrgreen:


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten