Wat na Marek?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
KipjeBrecht
Berichten: 10316
Lid geworden op: 09 aug 2011 01:11
Land: Belgie
M/V: M

Wat na Marek?

Berichtdoor KipjeBrecht » 15 aug 2013 21:52

Die Marek zal mij niet gerust laten vrees ik :roll:
De DA heeft we al vanalles verteld, maar alle tips zijn welkom!
Wat gebeurd er na Marek! Bij mijn zijdehoenders had mijn haan Marek en is gisteren ingeslapen.
Wil dat meteen zeggen ook mijn andere rennen nu Marek hebben?
En wat met nieuwe kippen toevoegen aan de groepen? Niet alleen de zijdehoender groep, maar ook de andere 2?
(heb drie groepen, een groep legkippen, een groep raslozen en een groep zijdehoenders.)

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Wat na Marek?

Berichtdoor Fryske » 15 aug 2013 22:06

Is het wel zeker marek, Brecht? Meende begrepen te hebben dat het pas echt zeker is als sectie verricht is?

Onder dit linkje staat meer over marek en wat je kunt doen!

Bij dit stukje kun je ook lezen over de diagnostiek.

Wat zal jij een moeilijke tijd tegemoet gaan met je kippen! Probeer er ook nog van te genieten!

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Wat na Marek?

Berichtdoor Jan Bollen » 15 aug 2013 23:08

Ik heb hier jaren geleden Marek gehad bij mijn Maranskippen. Er bleven maar 2 jonge dieren leven. De Orpingtons die uit dezelfde broedkast kwamen en samen met de Marans opgroeiden hadden nergens last van. De krielen in de andere rennen waren blijkbaar ook bestand tegen Marek. Ik had dieren gehaald die geënt waren tegen Marek. Waarschijnlijk zat er eentje bij die drager was van het virus.

Meestal zorgt een besmetting van je dieren door het virus voor een hogere weerstand tegen volgende besmettingen. Het is natuurlijk afwachten.

Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 859
Lid geworden op: 20 feb 2012 19:57
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Hoevelaken

Re: Wat na Marek?

Berichtdoor Mark » 16 aug 2013 10:25

Ik had ergens gehoord dat je de grond van de ren moet om spitten, zodat de velletjes van de haan onder de grond komen.
Als het goed is verspreid de ziekte zich ook met huidschilfertjes...

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Wat na Marek?

Berichtdoor Jan Sch » 16 aug 2013 11:04

Mark schreef:Ik had ergens gehoord dat je de grond van de ren moet om spitten, zodat de velletjes van de haan onder de grond komen.
Als het goed is verspreid de ziekte zich ook met huidschilfertjes...

Schijnt dat het virus overblijft via stofdeeltjes van de kippen. Maak verschil tussen acute en klassieke marek.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Wat na Marek?

Berichtdoor Jan Bollen » 16 aug 2013 11:43

Het virus kan gedurende 2 jaar actief blijven in het stof in een rond je kippenhok. Het is dus onbegonnen werk om alle resten van het virus weg te krijgen. Gewoon afwachten wat het wordt.

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Wat na Marek?

Berichtdoor Jan Sch » 16 aug 2013 13:29

Klassieke marek komt bij enkele rassen meer voor, terwijl andere rassen hier geen probleem mee hebben. Bij klassieke marek gaan dus bij enkele rassen na verloop van tijd alle dieren dood. Bij veel rassen dus geen, verschillende rassen vaak enkele dieren, ook op oudere leeftijd.
Bij acute marek kunnen alle rassen besmet worden, als de kuikens besmet worden gaan normaal alle kuikens dood.
Tegen klassieke marek kan geent worden met de kalkoenentstof, tegen acute marek werkt alleen rispens, dit is entstof die onder stikstof bewaard moet worden en wordt door broederijen gebruikt wordt.
Vond op internet, een stukje over marek.

http://www.orpington.nl/verzorging-algemeen/ziektes-kwalen/marekse-verlamming-2


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten