Kuiken uit lijden verlossen

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Vanzier
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 apr 2013 09:05
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Kemzeke

Kuiken uit lijden verlossen

Berichtdoor Vanzier » 25 aug 2013 09:54

Hoe kan je best een kuikentje en/of een kip uit haar lijden verlossen?
Je hoort wel meer zeggen: "wring ze de nek om", maar is dat ook een goede methode? Zo ja, hoe doe je dat dan best?
We hebben hier net een kuiken laten inslapen, maar zou het liever zelf doen. Niet dat ik graag de beul uithang, maar dan kan je het ten eerste al sneller verlossen en dat kost je niet telkens een hele duit.
Maar omdat ik haar/hem uit hun lijden wil verlossen en niet eerst nog meer leed wil aandoen, vraag ik me af wat een gemakkelijke en goede manier is.

Ik heb een paracommando-opleiding gehad en daar hebben we geleerd om ze met hun poten vast te nemen en rond te zwieren, zodat ze bewusteloos gaan door de druk naar hun hoofd om ze vervolgens de kop af te trekken. het klinkt nogal cru, maar het is blijkbaar bewezen dat dit een zeer humane manier is. Maar ik heb geen idee of dit ook met een kuiken gaat?

Ervaringen en ideeën?

Henriette
Berichten: 768
Lid geworden op: 07 aug 2012 19:52
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuiken uit lijden verlossen

Berichtdoor Henriette » 25 aug 2013 10:12

Ik ken iemand die het kuiken neerlegt op de grond, poten vasthouden en krant over de kop en één goeie klap met de hamer en het is ook gebeurd. Mja, ik weet ook niet of dat nou zo'n lekkere methode is.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Kuiken uit lijden verlossen

Berichtdoor José » 25 aug 2013 10:47

Wij doen het hier soortgelijk, zolang het kleine kuikens betreft. De ene legt het kuiken neer en houdt het een paar seconden vast tot de ander het commando 'hand weg' geeft en direct met de slaai het hele kuiken verplettert. Een slaai is een grote houten hamer met een lange steel en een sla-oppervlak van 12 x 12 cm. Gaat zo snel dat het kuiken het onmogelijk kan merken. Je moet alleen wel trefzeker kunnen slaan, dus eerst oefenen op iets anders is wel handig als je het voor het eerst gaat doen.

nyckle
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2006 19:29
Land: nl
M/V: M
Locatie: friesland
Contacteer:

Re: Kuiken uit lijden verlossen

Berichtdoor nyckle » 25 aug 2013 11:20

José schreef:Wij doen het hier soortgelijk, zolang het kleine kuikens betreft. De ene legt het kuiken neer en houdt het een paar seconden vast tot de ander het commando 'hand weg' geeft en direct met de slaai het hele kuiken verplettert. Een slaai is een grote houten hamer met een lange steel en een sla-oppervlak van 12 x 12 cm. Gaat zo snel dat het kuiken het onmogelijk kan merken. Je moet alleen wel trefzeker kunnen slaan, dus eerst oefenen op iets anders is wel handig als je het voor het eerst gaat doen.


Bemerk ik Friese invloeden bij jou José?
Slaai is sleg in het Nederlands

Gebruikersavatar
susiepolletje
Berichten: 645
Lid geworden op: 20 mei 2012 11:52
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuiken uit lijden verlossen

Berichtdoor susiepolletje » 25 aug 2013 11:31

Als het een heel jong kuiken is, dan gooi ik het gewoon hard op de grond (stenen natuurlijk). Niks geen gedoe en het kuiken is zonder mankeren ook in 1 keer dood.

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Kuiken uit lijden verlossen

Berichtdoor viefpief » 25 aug 2013 12:02

Bij een volwassen kip zou ik in ieder geval de bijl gebruiken. Die moet wel heel erg vlijmscherp zijn, en een mes is ook goed. Met de bijl moet je eerst leren mikken, met het godgloeiend scherpe mesje hou je de kop vast en snijdt het er zo af. Wij gebruiken altijd de bijl, omdat mijn moeder dat vroeger zo geleerd heeft. Een mesje lijkt me wel veel handiger, dan kan ik het ook alleen.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Kuiken uit lijden verlossen

Berichtdoor José » 25 aug 2013 12:35

nyckle schreef:
José schreef:Wij doen het hier soortgelijk, zolang het kleine kuikens betreft. De ene legt het kuiken neer en houdt het een paar seconden vast tot de ander het commando 'hand weg' geeft en direct met de slaai het hele kuiken verplettert. Een slaai is een grote houten hamer met een lange steel en een sla-oppervlak van 12 x 12 cm. Gaat zo snel dat het kuiken het onmogelijk kan merken. Je moet alleen wel trefzeker kunnen slaan, dus eerst oefenen op iets anders is wel handig als je het voor het eerst gaat doen.


Bemerk ik Friese invloeden bij jou José?
Slaai is sleg in het Nederlands

Tja, ik vind sûkerbôle nou eenmaal ook veel beter smaken dan suikerbrood... ;)

Maar serieus: in West-Friesland (Noord-Holland dus) heeft men het ook altijd over een slaai. We weten dus niet beter dan dat het ding zo heet.

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Kuiken uit lijden verlossen

Berichtdoor Jan Sch » 25 aug 2013 16:54

viefpief schreef:Bij een volwassen kip zou ik in ieder geval de bijl gebruiken. Die moet wel heel erg vlijmscherp zijn, en een mes is ook goed. Met de bijl moet je eerst leren mikken, met het godgloeiend scherpe mesje hou je de kop vast en snijdt het er zo af. Wij gebruiken altijd de bijl, omdat mijn moeder dat vroeger zo geleerd heeft. Een mesje lijkt me wel veel handiger, dan kan ik het ook alleen.

Vindt het ook jammer als een kuiken dood moet. Gebruik dan een troffel (wat ze in de bouw gebruiken) kuiken op een plank; opeens hard drukken op de hals. Is snel gebeurd. Wat anders als tegen een muur gooien.

Gebruikersavatar
muskuslove
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 apr 2013 10:52
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zoetermeer

Re: Kuiken uit lijden verlossen

Berichtdoor muskuslove » 25 aug 2013 18:53

Dit klinkt ook niet leuk, maar is wel snel:
Een hele grote knipschaar. Zo èèn waarmee je kabels en kettingen doorknipt. Eèn iemand houd het beestje vast en een ander legt de schaar om zijn/haar hals. Knip en klaar.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Kuiken uit lijden verlossen

Berichtdoor lnge » 25 aug 2013 23:39

Of de takkenschaar, heb ik hier ook al eerder eens gelezen.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten