Haan klem gezeten graag advies

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Scbgoossens
Land: NEderland
M/V: V

Re: Haan klem gezeten graag advies

Berichtdoor Scbgoossens » 09 sep 2013 23:53

Bedankt voor jullie goede raad! We gaan er inderdaad een eind aan maken!

Fryske
Land: Fryslan

Berichtdoor Fryske » 10 sep 2013 00:02

Vandaar een bezoek aan de DA geadviseerd! Dit kun je niet zien op een forum.
Hij is jullie lief, dus zoek de juiste hulp! Sterkte!

Lies
Land: Nederland

Berichtdoor Lies » 10 sep 2013 01:45

Als die haan gezien het verhaal een dag of twee niet gedronken heeft dan is hij uitgedroogd geraakt en bereik je niets met water geven!! Wel met ors. Dat had (kan) een boel schelen!Dieren met vochttekort knappen dan heel snel op. En vochttekort kan de symptomen geven die je beschrijft. Een shock ook, daar had de dierenarts medicatie voor gehad. Het was ook wijs geweest even contact op te nemen met een dierenarts. Die kan behalve een vochtinfuus ook medicatie geven tegen shock. Informatie over ors staat beschreven in de faq die geschreven is door iemand die heel goed weet waar het over gaat! Verder is het in een dergelijke situatie zinvol om rescueremedie te geven van bach flower remedies. Het werkt ook tegen shock. Heel jammer van je haan. Arm dier :puppydogeyes:

ps: die krampen kunnen best veroorzaakt zijn door een gebrek aan een mineraal wat ontstaan is door stress in combinatie met lang niet eten of drinken. Vooral niet drinken. Ors of beter nog een vochtinfuus had dat kunnen oplossen.

Sterkte met het verlies van je haan.

José
Contacteer:

Berichtdoor José » 10 sep 2013 08:38

Lies: een broedse hen eet en drinkt in een warm hok midden in de zomer geregeld 3-4 dagen niets. En leeft gewoon verder. Alsjeblieft, nog even en we gaan je allemaal ORS noemen in plaats van Lies. Niet pappen en nathouden met zo'n ziek dier. Hier is echt wel meer aan de hand (geweest) dan wat vochtgebrek of voergebrek.

Martine M
Land: Belgie
Contacteer:

Berichtdoor Martine M » 10 sep 2013 08:40

De enige die kan zien of die haan nog hoop heeft is een dierenarts.
Wij kunnen dat van achter onze computer niet zien.

Ik weet niet om hoe laat je die haan zo gevonden hebt maar als dat mijn haan was en ik er zo aan gehecht was dan ging ik indien mogelijk meteen als ik het dier zo vond naar de dierenarts.

monique
Land: nederland

Berichtdoor monique » 10 sep 2013 11:02

Scbgoossens schreef:Kwaad maken is geen oplossing. Ik vraag om hulp, wil geen beslissing maken terwijl er misschien nog hoop is omdat zijn zenuwen gezwollen zijn en kunnen slinken of wat dan ook! De haan maakt absoluut niet de indruk pijn te hebben, anders zou het een stuk simpeler zijn!

Dat kan ook, (vogels hebben geen middenrif en op je rug liggen is dan een grote belasting voor je, en kan zelfs dodelijk zijn) ik ben het niet eens met mening die na anderhalve dag vinden dat een situatie hopeloos is.
ORS is een prima ondersteuning als een dier niet gegeten gedronken heeft of zich in een stress/shock situatie bevind. Je helpt dan te stabiliseren, ofwel een neerwaartse spiraal te buigen.
Als je een oorzaak weet (klem zitten en op rug liggen) is er vaak nog eea mogelijk,de haan was immer gezond voordat dit gebeurde?
Als je dier ziek is en dit krijgt is het vaak uitzichtlozer. Naar mijn mening is het maar net wie je treft in de reacties en welke mensen je op dit forum adviseren, want dat is nogal afhankelijk welke mening je dan krijgt.

Mijn mening, ik zou zo'n dier nog wel even een kans geven en er meer over vragen en willen weten, voor ik zo'n besluit zou nemen

José
Contacteer:

Berichtdoor José » 10 sep 2013 11:07

Daar is een forum ook voor. Zoveel mensen, zoveel meningen. Maar gezwollen zenuwen zijn zeer onwaarschijnlijk. Eerder afknelling/beklemming van zenuwen. En als die daardoor afsterven krijg je dat nooit meer goed. Met welk supplement dan ook.

monique
Land: nederland

Berichtdoor monique » 10 sep 2013 11:15

José schreef:Daar is een forum ook voor. Zoveel mensen, zoveel meningen. Maar gezwollen zenuwen zijn zeer onwaarschijnlijk. Eerder afknelling/beklemming van zenuwen. En als die daardoor afsterven krijg je dat nooit meer goed. Met welk supplement dan ook.

Is niet mijn gedachte een afknelling van zenuwen? En wie heeft het over een supplement waardoor afsterven van zenuwen goed komt?
Ik reageerde In het algemeen op de zwelling die goed kan komen, door trauma kan zwelling ontstaan waardoor zenuwen niet kunnen functioneren en als die zwelling afneemt het herstel terug komt.
Overigens zou ik wat meer willen weten over wel of niet reflexen voor ik iets bedenk. Hoe knel zat het dier, waarmee waar op het lichaam en hoe, dat kan helpen om te bedenken of er zenuwen stuk gaan.
Onderste boven liggen is een probleem voor vogels, ook voor de hersenen, maar dat is afhankelijk hoe het dier lag.
En dus zou ik over hoe het dier lag enz enz meer willen weten voordat ik een mening zou vormen of iets hopeloos is.

José
Contacteer:

Berichtdoor José » 10 sep 2013 11:38

Niemand had het over supplementen voor dat ik er over begon. Om maar meteen even voor te zijn dat er weer supplementen als oplossing worden aangedragen door sommigen.
Monique, een kip die een paar dagen zonder water moet bivakkeren: zelden iets aan de hand en indien wél is dat snel op orde te krijgen. Zie ook broedse kippen die soms veel langer zonder water zitten. Vrijwillig, voor zover je kan spreken van vrijwillig als de hormonen het overnemen.
Een kip die een paar dagen klem heeft gezeten en daardoor vleugelgebruik en normale oriëntatie van poten, nek etc. mist: zeker wél iets ernstigs aan de hand. En daar helpt geen supplement als ORS of vitamine B op korte termijn tegen. Zenuwen zijn degenen die het langst doen over herstel, soms jaren, vaak geen herstel. Bijna alle organen en weefsels herstellen vele malen sneller dan de zenuwbanen. Maar goed, ieder z'n mening uiteraard. Ik zou persoonlijk een kip daar niet aan willen blijven blootstellen. Een hond ook niet, een mens ook niet. Dan kom je al snel weer in het verhaal 'onnodig lijden'.

Jan Sch
Land: limburg
M/V: M

Berichtdoor Jan Sch » 10 sep 2013 11:45

Probleem is niet dat de haan iets mankeert, maar dat er 2 hanen zijn. Terugplaatsen zo'n haan; ik heb er mijn vraagtekens bij. Jammer want Brahma hanen zijn normaal prachtige statige hanen. Ik denk dus dat de oorzaak is dat de andere haan hem de baas is geweest.

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”