Haan pakt steeds zelfde kip

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Ranna
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 mar 2013 12:14
Land: Duitsland
M/V: V

Haan pakt steeds zelfde kip

Berichtdoor Ranna » 17 mei 2014 21:06

Hallo kippenliefhebbers, ik post hier een probleem in de hoop dat iemand hier goed advies heeft.
We hebben 3 hennetjes en 1 haantje. Het zijn allemaal kriel cochinnetjes.
Van de hennetjes zijn 2 zwart en 1 rood.
De haan doet niets anders dan het rode kipje dekken. Het hennetje is erg bang voor hem en zet het op een rennen als hij in de buurt komt maar als hij te dicht bij komt gaat ze, volgens mij uit pure angst, op de grond liggen om de haan z'n gang te laten gaan. Als de haan van haar af gaat blijft ze vaak nog een hele poos roerloos liggen. Als de haan meer afstand neemt rent zij zo snel ze kan een andere kant uit en verstopt zich in de struiken.

De zwarte kippies laten zich niet dekken. Die springen tegen de haan op als hij een poging doet. Vandaar dat hij steeds dat rode kipje pakt denk ik maar ik vind het zo sneu. Ze hebben hier de hele tuin tot hun beschikking die zo'n 3/4 rond het huis loopt dus ruimtegebrek is het niet. Door het vele dekken trekt hij het kammetje van de hen ook helemaal stuk. Afgelopen week was het 5 tot 6x achter elkaar raak. Steeds als het rode hennetje weer wegvluchtte rende hij haar achterna. Zelfs toen ze in de vijver rende. De vijver is erg ondiep, met opzet, zodat ze niet kunnen verdrinken maar is dit normaal gedrag? :?

En meer nog; wat kan ik er aan doen. Ik had al een oproepje gezet eerder deze week dat de haan gratis af te halen is. Ik ben klaar met hem eerlijk gezegd, hij mag van mij vertrekken. Maar liever los ik het probleem op zodat het kipje ook een prettig leven heeft.
Ik had contact met de fokker. Dat is een internationaal kippenjury dus niet de eerste de beste. Die had het over een kippenbril voor de haan maar of dat nou de oplossing is? Iemand daar ervaring mee? Ik ken het in elk geval niet. Dacht eerst dat hij een geintje maakte. :lol:
Net las ik dat zo'n ding door de snavel heen bevestigd moet worden en dat lijkt me toch ook niets. :(

Gebruikersavatar
Yamatonis
Berichten: 612
Lid geworden op: 20 mar 2014 22:21
Land: belgie
M/V: M
Locatie: Meetjesland
Contacteer:

Re: Haan pakt steeds zelfde kip

Berichtdoor Yamatonis » 17 mei 2014 21:22

Een bril wordt gebruikt bij fazanten tijdens de opgroei. Het is geen zicht om je haan daarmee uit te rusten.
Ik denk dat je beter een ander haantje zoekt, ofwel het slachtoffer apart zet om te zien hoe hij zich dan gedraagt.
De buren van mijn dochter hebben ook cochin krielen, en als de haan zijn "werk" doet lijkt dit ook meer op een verkrachting :?
Greetz,
Yamato

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Haan pakt steeds zelfde kip

Berichtdoor viefpief » 17 mei 2014 21:46

Heb je eventueel ruimte voor meer kippen? Dan zou ik er nog een rode en nog een ander kleurtje bij halen bijv. Anders zou ik inderdaad proberen om je haan te verkopen of met iemand te ruilen ofzo, liefst iemand die meer kippen heeft. Daar kun je wel een advertentie voor maken :ja:
Dit is echt geen doen, succes met het vinden van een oplossing!

Gebruikersavatar
Corrine78
Berichten: 345
Lid geworden op: 07 mar 2013 09:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: Haan pakt steeds zelfde kip

Berichtdoor Corrine78 » 17 mei 2014 22:27

Ik heb vrijwel hetzelfde aan de hand gehad. De haan had echt de pik op deze hen. De haan treed de andere hennen wel maar op een normale manier, niet als brute verkrachting. De hen zocht de afzondering en werd steeds magerder. Ze heeft nu een ander huis met een paar kuikens als gezelschap. Dit was voor ons de beste keus.

Laatst had er een hen een week apart gezeten ivm een ontstoken oog. Toen ik haar weer bij de groep zette was ik bang dat het hele verhaal ook met deze hen ging gebeuren. (in dat geval had ik klaar geweest met deze haan trouwens) Ook nu brute verkrachtingen, gepik op de kop en dergelijke. Ging een half uur zo door. Toen de hen zich eindelijk overgaf en niet meer wegrende hield de haan op met zijn aanslagen op het kipje. Blijkbaar was het niet goed gevallen dat deze hen zich een week "onttrokken" had van de toom.

Als ik het achteraf bekijk denk ik dat de vorige hen niet onderdanig genoeg was naar de zin van de haan. Juist door het wegrennen werd zijn gezag ondermijnd. Maar goed......ik weet niet zo heel veel van kippengedrag maar dit is een zelfverzonnen theorie.

Een andere reden kan zijn dat de kip iets onder de leden heeft. Wij hebben dat pas veel later door dan de haan. De haan wil alleen maar sterke, gezonde hennen in zijn toom.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Haan pakt steeds zelfde kip

Berichtdoor danielb » 18 mei 2014 01:29

ik zou de hen tijdelijk apart houden tot de haan de andere hennen begint te betreden.
hoe oud zijn de haan en de 3 hennen?

Ranna
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 mar 2013 12:14
Land: Duitsland
M/V: V

Re: Haan pakt steeds zelfde kip

Berichtdoor Ranna » 18 mei 2014 08:24

Dank jullie wel voor het meedenken en de suggesties.

danielb schreef:ik zou de hen tijdelijk apart houden tot de haan de andere hennen begint te betreden.
hoe oud zijn de haan en de 3 hennen?


Het rode en één van de zwarte kippies zijn 2 á 2,5 jr. De andere zwarte hen en haan zijn 1,5 á 2 jaar.

Ik zal eens kijken of ik het zo kan regelen dat ik de hen apart kan zetten maar we hebben maar 1 hok. Betekent dat ik de tuin ook moet opsplitsen.
Kan ik niet beter de haan een poosje apart zetten trouwens?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Haan pakt steeds zelfde kip

Berichtdoor Fryske » 18 mei 2014 09:05

Hier zou de haan plaats moeten maken! Het lijkt erop dat hij tegen de zwartjes niet opkan en die frustratie uitleeft op het rode hennetje.

Gebruikersavatar
buldog
Berichten: 7075
Lid geworden op: 11 apr 2005 22:36
Land: Friesland
M/V: M
Locatie: (Frl)
Contacteer:

Re: Haan pakt steeds zelfde kip

Berichtdoor buldog » 18 mei 2014 09:24

Ik kijk hier toch iets anders tegen aan.
Ik denk dat het gewoon komt omdat de haan één favoriete hen heeft.
Bij begrippen als brute verkrachtingen wordt het allemaal weer erg vermenselijkt.
De haan is gewoon een goede gezonde haan die gewoon doet wat een haan doet.

En ben je er zeker van dat hij de andere hennen nooit treed?
Kijk eens of de eitjes van de zwarte hennen niet per ongeluk toch bevrucht zijn.
Ik heb ook wel hanen gehad die ik bepaalde hennen nooit zag treden maar de eitjes waren wel degelijk bevrucht.

En als de rode hen voldoende ruimte heeft en niet getreden wil worden dan laat ze dat ook echt niet gebeuren.
Dus aub vermenselijk het niet te veel. Het zijn kippen met hun kippen manieren.

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Haan pakt steeds zelfde kip

Berichtdoor Swoentje » 18 mei 2014 09:36

Dat de haan het kammetje van de hen stuk trekt is voor mij een teken dat het niet goed zit. Dat hoort hij niet te doen!

Hier heb ik ook wel favo hennen gehad, die een heel slordig (lees:kalig) rugje kregen, maar er is hier nooit bloed gevloeid.
Als de hennen echt bang werden van de haan, en die heb ik een paar gehad, die in het legnest bleven zitten en er niet meer uitdurfden, heb ik voor de hennen een nieuw adres gezocht, samen met een andere hen (want ik verkoop de kippies niet als eenling) en dat is steeds goed gegaan.
Op het moment is de haan een stuk rustiger (want inmiddels 1,5 jaar) en gaat het aardig goed.

Maar bij jou zou ik voor de haan een nieuw adres zoeken, of misschien kun je hem ruilen met een ander haantje, wat wat rustiger is?

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Haan pakt steeds zelfde kip

Berichtdoor Swoentje » 18 mei 2014 09:39

En een kippenbril is tegen het pikken. De fokker denkt hiermee misschien het kapottrekken van het kammetje te voorkomen, maar daar wordt de rest van het probleem niet mee opgelost.....


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten