bloedmijt.. ik word gek!

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
mondorama
Land: Nederland
M/V: M

Re: bloedmijt.. ik word gek!

Berichtdoor mondorama » 29 jun 2014 11:31

Dank voor de reacties..
Ik heb de foto erbij gezet.Wellicht dat iemand uitkomst kan geven wat het nu is.
Bestaat er ook een kans dat er diverse parasieten leven? B.v. bloedmijt EN Noorse luizen?
Het hok was overigens uitgespoten met +60c water.
De medicatie is via de DA gegaan.
Wat betreft de sla olie..Wat moet je er exact mee doen?

Fryske
Land: Fryslan
M/V: V

Berichtdoor Fryske » 29 jun 2014 12:03

In/over alle naden en kieren smeren. Ook bijv. Schroefrandjes. Als je bloedmijt ziet, erover heen smeren. Onder de stok, als die niet bloedmijtproef is, een laagje vaseline en dat doe je aan aan de uiteinden. Dan kunnen de mijten in ieder geval s'nacht niet op je kippen kruipen.

Ter controle kun je een leeg clostrolletje, gevuld met opgerold closetpapier, onder de stok hangen. s'Morgens closetpapier uitrollen en checken op bloedmijt!

Lieve
Land: Belgie

Berichtdoor Lieve » 29 jun 2014 14:38

de wc-rolletjes test (gevouwen keukenrolpapier in een WC-rolletje) doe ik tegenwoordig constant: elke dag haal ik het keukenrolpapiertje eruit en elke dag kan ik toch 5 to 10 bloedmijten dooddrukken. Weg is weg :-D

KipWini

Berichtdoor KipWini » 02 jul 2014 18:26

Hieronder een foto van onze zitstok, op deze manier kunnen de luizen simpelweg niet meer bij de kip komen:
Het koperen cilindertje recht onder de stok is een soort 'badje' waar olijfolie in gegoten wordt. Als de bloedluizen bij de kip willen komen moeten ze dus eerst langs de olijfolie en zullen gelijk verdrinken. Wij hebben ongeveer 2/3 bloedluizen per week op de stok zitten. Deze zaten waarschijnlijk op de kip en zijn zo op de stok terecht gekomen. Vandaag het hok weer helemaal uitgemest... geen bloedluis te bekennen (ondanks het warme weer). Wij hebben deze oplossing eens voorbij zien komen (volgens mij zelfs op kippenforum) en het werkt geweldig. Aan het uiteinde van de stok, op de bovenkant hebben wij kort geleden een blokje bevestigd zodat de kippen niet tegen de wand aan kunnen zitten, stok en kip zijn dus helemaal vrij van de binnenwanden van het hok

Succes ermee!!
Afbeelding

Groet KipWini

Fryske

Berichtdoor Fryske » 02 jul 2014 18:39

Wij hebben dit ook. Gewoon slaolie erin :-) We zijn nu druk met het grote nachthok bezig en daar hebben het ook weer. Iets simpeler, maar de werking is echt bewezen! We hebben schroefdraad door de bodem gedaan. Daar een deksel van een spuitbus met zo'n opstaand randje binnenin (soort slotvijvertje :-)) waar de spraykop invalt. Buisje ertussen als afstandshouder, klaar! Wel opletten dat de kippen niet tegen de wand komen als ze op stok zitten anders komen de mijten via die weg op de kip :-)

Voor het stok monteren nog even een mooi stukje zeil op de bodem.....Deel één van het nieuwe kippenhok :-)

Afbeelding

Afbeelding

buldog
Land: Friesland
M/V: M
Contacteer:

Berichtdoor buldog » 02 jul 2014 20:26

Heel creatief allemaal.
Maar voor de mensen die minder handig zij zijn er ook gewoon van die bakjes te koop tegenwoordig.
Zie bijvoorbeeld de bakjes hier:
http://shop.degrootdiervoeders.nl/1-1-1-1-8008-1-0/

Fryske

Berichtdoor Fryske » 02 jul 2014 20:50

Handig. Alleen betaal je voor het bakje. De rest moet je nog steeds zelf in elkaar freubelen :-)

chrisgraaf

Berichtdoor chrisgraaf » 02 jul 2014 20:56

dat is zeker erg handig, niet eens erg duur.
alleen, luizen kunnen ook springen heb ik wel gemerkt dus lijkt mij ook niet ideaal zo dicht erop,
en zijn de luizen ook echt zo stom om zomaar uit het niets de olie in te lopen :frons: lijkt mij erg sterk.

Fryske

Berichtdoor Fryske » 02 jul 2014 21:06

Bloedmijt komt er echt niet door! Als ze op de stok komen is dit door contact met de wand of je hebt zoveel last dat ze op de kippen zelf zitten.

chrisgraaf

Berichtdoor chrisgraaf » 02 jul 2014 21:09

Neenee zoveel zijn het er bij mij niet...., nog maar af en toe een enkele, en nee erdoor komen ze niet maar ik bedoel ze lopen er toch niet zomaar in (dan blijven ze ook van de stok wou je zeggen maar dan dood je ze niet natuurlijk)

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”