Ratten

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
lalala
Land: Belgie
M/V: V

Ratten

Berichtdoor lalala » 22 nov 2014 11:00

Nu de bloedluis onder controle is en het snot opgelost is, is er natuurlijk een nieuw probleem opgedoken. Een rattenplaag :duimneer: Ik heb al vaak geritsel gehoord in de bladeren, af en toe eens een rat zien lopen, maar vandaag heb ik 3 hollen ontdekt. Er staat een klein houten hokje in de ren dat vroeger gebruikt werd maar nu gewoon dicht is en eigenlijk weg mag. Langs beiden kanten een gat en ik heb een rat er zien in lopen en toen hij mij zag liep hij snel weg. Het graan vermindert heel snel, waarschijnlijk door de vele mee-eters. Het 'fijne' is natuurlijk dat de ren naast een grote gracht is... :? Ik hou heel erg van alle dieren en vind die ratjes dan ook superschattig maar de kippen gaan voor natuurlijk. Ze eten hun graan op, brengen ziektes mee, zorgen voor onrust... Gelukkig heb ik nu wel 3 stevige hanen die ze weg wat wegjagen maar die kunnen ze natuurlijk niet vangen zoals een kat. We hebben gif gelegd en ik heb vandaag (een beetje cru) water gegoten in die 3 hollen... Nog tips? Een kat lijkt mij natuurlijk superleuk maar helaas ben ik allergisch en gaat onze hond Max die toch wegjagen :gutgut:

lindenhof
Land: duitsland

Re: Ratten

Berichtdoor lindenhof » 22 nov 2014 11:26

rattengif is het beste. Maar pas op dat de kippen er niet bij kunnen. Ik heb zelf zo´n rattenkist met gif erin, want bij mij loopt het ook de spuigaten uit af en toe.

Ik geloof niet dat katten ratten vangen, te groot. Maar honden wel! Een jack Russel is ideaal. Zelf hebben we 2 border collies die ik af en toe een nachtje in het kippenhok laat slapen.

En wat een heel goed middel is:
Ik geef mijn kippen iedere dag een grote emmer water (12 liter emmer). Ratten willen daar ook nog wel eens van drinken, en als ze erin vallen komen ze er niet meer uit. In het afgelopen jaar heb ik zeker 20 ratten verdronken gehad. Zelf vind ik het wel een rot idee hoor dat ze verdrinken of moeten sterven van het gif. Denk er maar niet over na......

Trea
Gebanned
Land: Nederland

Berichtdoor Trea » 22 nov 2014 11:37

Ben je niet bang dat het rattengif door andere beestjes dan ratten wordt gegeten? Of dat het in je tuin gaat verspreiden en dat je kippen het opscharrelen via wormpjes of zo?

lalala

Berichtdoor lalala » 22 nov 2014 11:45

Trea schreef:Ben je niet bang dat het rattengif door andere beestjes dan ratten wordt gegeten? Of dat het in je tuin gaat verspreiden en dat je kippen het opscharrelen via wormpjes of zo?

Het is zodanig geplaatst dat enkel ratten en muizen eraan kunnen, dus zeker de kippen zelf of onze hond niet... Maar dat het verspreid kan raken heb ik niet echt aan gedacht... :gutgut:

sjoeke
Land: belgie

Berichtdoor sjoeke » 22 nov 2014 16:19

Ik ben zelf geen voorstander van gif leggen.je vermoord er ook de dieren mee die de ratten opeten (roofvogels bijvoorbeeld) .ik heb het ook al meegemaakt dat er ineens op het midden van de dag vergiftigde egels en duiven in mijn tuin liepen/fladderde. Mijn buurvrouw had een vergiftige uil...dit allemaal omdat de boer van het land achter ons vergif had gelegt tegen ratten.ziet er niet leuk uit en het is niet fijn om deze dieren af te maken. Het is een slopende pijnlijke dood voor de dieren. Persoonlijk zou ik het kippenhok op een andere plaats zetten en zorgen dat de ratten niet bij het voer kunnen.de kippen kunnen ook ziek worden van de rattenpoepjes dus hou ze weg van de bron.

Jan Sch
Land: limburg
M/V: M

Berichtdoor Jan Sch » 22 nov 2014 16:53

Vandaag gesproken met een jongen die boeren (varkens) bedrijven afgaat voor ongedierte bestrijding. Er zijn overal momenteel veel ratten; probleem is dat je ze vaak niet ziet. Bruine ratten maken holen, deze kun je het beste bestrijden door vergif in hun holen te leggen. Zwarte ratten, kub je het beste met vallen pakken; ze maken vooral bovenin een hok paden over balken. Dus als je bovenop een balk geen stof ziet in een kippenhok; is dit waarschijnlijk een looppad. Daar moet je dus dan een rattenval met pindakaas neerzetten. In een kippenhok; is het voor zwarte ratten in de winter te koud. (Is een tropisch dier) Ook op plaatsen vergif. Tomcat blokken is goed tegen muizen maar voor ratten moet je beter pasta van Bayer nemen. (Is zoeter) Belangrijkste is dus alert zijn op ratten, heb je ze, aanpakken.

lalala

Berichtdoor lalala » 25 nov 2014 20:20

Rattenbestrijder is geweest en het zijn gelukkig bruine ratten en geen zwarte ;) We gaan 's nachts het hok dichtdoen en het eten binnen zetten, alleen heb ik dat al geprobeerd en alle kippen vermagerden want ze gingen niet zelf in het hok om te eten (misschien te donker?) . Ik ga nu gewoon eten strooien ;)

Trea
Gebanned
Land: Nederland

Berichtdoor Trea » 25 nov 2014 20:30

Gister op Tv gezien: In nederland wordt rattenvergif verboden per 1 januari 2015.

inaDGK

Berichtdoor inaDGK » 25 nov 2014 20:48

Als je het diervriendelijk wil doen, dus in zo'n korfje vangen met een klepje, dan zal je probleem niet opgelost raken spijtig genoeg.

Ik zou eerst en vooral de oorzaak aanpakken, want gif strooien is goed maar alleen op korte termijn.
Wonen ze in de afvoerbuizen van de beek of wonen ze onder een stapel oud hout of iets dergelijks?
Zorg er dan voor dat ze hun schuilplaats niet meer hebben of dicht bepaalde openingen af.
En natuurlijk het voeder, maar dat is vanzelfsprekend ;)

Als dat allemaal in orde is, kan je beginnen denken aan wat voor soort gif je wil gebruiken?
Anti-coagulerende middelen zoals Warfarine werken doeltreffend, maar het dier moet er veel en meermaals van eten om er van te sterven.
Bij een stofje genaamd Brodifacoum zal het dier na een keer eten van het gif als komen te sterven.
Het ene gif is dus het andere niet ...

Eerlijk gezegd ben ik ook zo geen fan van gif, want dat wordt enkel aangeraden als allerlaatste reddingsmiddel wanneer al de vorige pogingen tevergeefs waren.

jefkekip
M/V: M

Berichtdoor jefkekip » 26 nov 2014 06:56

Kippen een week opsluiten en dan vergif in het eten doen en dat dan buiten zetten binnen een week,zijn ze allemaal dood oke

Grt jefke

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”